Já a kniha: Tolkien-šílenec (etu vše stále dokola,sbírám obrázkové publikace,...)
Jestliže je rozšířený Návrat krále posledním střípkem v mozaice trilogie, pak je vhodné se vyjádřit i k němu.
Nelze říci, zda je rozšířená verze lepší než kinoverze, a to z toho důvodu, že obsahuje scény pěkné, které určitě jsou přínosem, ale i scény, které radši vzniknout vůbec neměly. Rozšířená verze ROTK je o něco lepší než rozšířené Dvě věže, nedosahuje však mistrovství rozšířeného Společenstva. Žádná z přidaných či širších scén není úchvatná tak, jako jsou mnohé scény v kinoverzi (Majáky, Minas Morgul, Minas Tirith, příjezd Rohanských, atd.).
Největší kouzlo filmu nadále spočívá v úžasné hudbě, mimořádných hereckých výkonech a dialozích podle knihy. Prokletím jsou mnohdy divoké experimenty režiséra či scénáristů s dějem nebo jednotlivými postavami.
Osobně mi vadí, že přidané scény jsou většinou velice krátké, mnohem lepší by bylo mít scén méně a více propracovaných. Legolasem na olifantovi se můžeme kochat z mého pohledu věčnost, scény stěžejní jsou otázkou okamžiku (Domy uzdravování).
První rozšířená scéna je „Nález Prstenu“ - rozšíření spočívá v nepatrně delším a více naturalistickém ztvárnění škrcení Déagola. Protože tuto scénu bych s radostí vypustil úplně celou, nemá cenu to rozebírat.
Následující rozšířená scéna je „Cesta k Železnému pasu“. Prodloužený je dialog Smíška a Pipina, sedících na zdi. Přidané věty se mi nezdají žádným přínosem, navíc v této delší scéně hrají B. Boyd i D. Monaghan hůře než v kratší verzi.
Naprosto nová scéna je „Sarumanův hlas“. Rád bych napsal, že je o hodně lepší než kinoverze, ale není to tak. Začátek je velmi slibný, Théoden i Saruman používají téměř doslovné citace z knihy, což, jako vždy, když se cituje Tolkien, katapultuje úroveň dialogu do hvězdných výšek. Snad detailem je, že Gandalf neřekne jasně, oč vlastně jde - že se chce naposled pokusit Sarumana odvrátit od zla a přimět ho, aby jim pomáhal (dialog je samozřejmě proti knize krácený). Místo toho říká Gandalf jen "Potřebujeme, aby mluvil." Proč?
Kromě vět z knihy říká ale Saruman i některé zcela nové, a, jak jinak, velmi nevhodné. Např. "Co jsi řekl na útěchu tomu půlčíkovi, než jsi ho poslal na smrt?" Pokud vím, Saruman mohl vědět jen to, že někdo z půlčíků nese někam Prsten - kam, to nevěděl, a pokud by to věděl, jistě by o tom zpravil Saurona. Co to bylo za utajení, když o tom tlachá celá Středozem? A smysl věty, že "...v srdci Středozemě je něco shnilého, co jsi nepostřehl, Gandalfe..." mi uniká zcela, a obávám se, že i autorovi.
Zabití Sarumana Grímou je velmi dobré, zastřelení Grímy Legolasem v pořádku. Jenže pak Saruman padá.... a to je konec nejen Sarumana, ale i do té doby dobré úrovně scény. Saruman se totiž snáší proti všem přírodním zákonům v neuvěřitelných a plavných přemetech, ani hadrová panenka by tak nepadala. A vrchol všeho - nabodne se na ozubené kolo (proč tam ty ostny jsou, k čemu takové kolo mohlo sloužit?), ale to nestačí, je na tom kole nalepený jak list v herbáři, a přestože se kolo pomalu otáčí a Saruman mizí za chvíli pod hladinou, jeho tělo, nohy i šaty nadále zůstávají přilepené ke kolu (fantastické, vzhledem ke gravitaci). Scéna naprosto zbytečně morbidní a laciná. A zlatý hřeb - teprve potom, když je už skoro pod vodou, vypadne z rukávu či odkud palantír...
„Návrat do Edorasu“ - rozšířená scéna, kterou pokládám asi za nejpříšernější. V kinoverzi nádhera, kdy všichni připíjí padlým hrdinům, Éowyn rozmlouvá s Théodenem ("Tento večer patří tobě..") a Smíšek s Pipinem zpívají a tančí na stole.
Nyní, po výroku Théodena, že večer patří Éowyn, následuje pijácká scéna Gimliho a Legolase. Tak tohle patří chudince Éowyn? Scéna by snad nemusela být tak trapná, kdyby Gimli nebyl mimořádně nechutný... Legolas kupodivu vychází z této scény dobře, jeho postavě to neuškodilo. Ale pohled na ožralého, šilhajícího a krkajícího trpaslíka pomazaného pivní pěnou je opravdu příliš...
To že je Glóinův syn? Toho Glóina, který seděl s Frodem u Elrondovy tabule? Kampak zmizelo "Trpaslík Glóin, ke službám Vašim a Vaší rodiny..."? Myslím, že kdyby Glóin viděl svého syna, tak ho vydědí... Trpaslíci měli být spíše drsní válečníci, ale ne prasata... Pikantní a příznačné je, že v celém Silmarillionu a v celém Pánu prstenů je jen jednou zmínka o tvorovi, který říhal - a tím je Ungoliant.
I následující zpěv Smíška a Pipina je o něco delší - píseň je nyní přetržena v závěru, když se Pipin podívá na Gandalfa a zapomene zpívat (patrně vzpomínka na palantír). Scéna svižná a půvabná tak ztratila tempo a gradaci, škoda...
Vložena je zcela nová scéna „Éowynin sen“. Hezká, něžná a snová scéna, ale nemá žádný význam, nic neosvětluje. Úsměvné je, že je zcela nepravděpodobná, až absurdní. Urozená dáma (a ani neurozená) přece nebude spát v jakési ratejně, kde se může volně procházet kdokoliv, i kdyby to byl budoucí král Gondoru. Nikde žádné stráže, žádné komorné... Pochybuji, že by do komnat Éowyn mohl vstoupit někdo bez ohlášení a bez jejího souhlasu, i kdyby to byl sám Théoden.
Scéna „Palantír“ je rozšířena maličko, o záběry, kdy Pipin nemůže usnout, neklidně se převrací a trpaslík chrápe...
O něco delší je i odjezd Gandalfa s Pipinem z Edorasu. Loučení Smíška s Pipinem a pohled na vzdalujícího se Stínovlase patří k nejkrásnějším částem filmu. Nyní je trošičku prodloužena několika větami, které říká Smíšek, když se s Aragornem dívá za Gandalfem a Pipinem. Mně se scéna více líbila předtím, když se Smíšek díval mlčky, ale to je věc názoru.
Hezká a podařená je rozšířená scéna „Minas Tirith“. Nádheru Gandalfova příjezdu do Bílého města sice nemůže překonat nic (vizuální dojem a hudba), ale delší rozhovor Denethora s Pipinem je pěkný ("Můj první úkol pro tebe zní..."). Škoda jen, že v závěru Gandalf špačkuje jak bába na trhu, když odchází a vykřikuje, že Denethor používá i svůj zármutek jako zástěrku... V knize to řekne také, ale řekne to Denethorovi do očí a zakončuje krásným "I já jsem totiž správce, tos nevěděl?"
Nová je také scéna „Úpadek Gondoru“, kdy Gandalf vysvětluje Pipinovi historii Gondoru a důvody jeho úpadku. Rozhovor je celkem podle knihy, až na jednu větu, a sice "Tohle město nyní padne pro rozmar šílence." Ta je špatná z mnoha důvodů. Především Denethor nemá být tak naprostý šílenec a město (v knize) velmi účinně a promyšleně brání. I kdyby byl šílenec, Faramir (knižní) by jistě nedopustil situaci, aby město padlo, a převzal by velení. I ve filmu se umí až překvapivě (a nepravděpodobně, protože se jedná o věty Gandalfa) vzepřít otci, pokud se jedná o Prsten. Proč by totéž neudělal, pokud by se jednalo o bytí a nebytí Gondoru? A dále, i kdyby Minas Tirith nebránil Faramir, naprosté ignorování gondorské šlechty (ve filmu) je směšné, protože tato vrstva společnosti musela existovat. A to, že ve filmu není ani zmínka např. o knížeti Imrahilovi, je těžká chyba, která vede k dalším nelogickým situacím. Nemůže být prostě pochyb, že Gondor by byl hájen, i kdyby nepřijel Gandalf a rohanské vojsko. Jak úspěšně, je jiná otázka.
Kdyby však aspoň pár postav z Gondoru zůstalo zachováno i ve filmu (Imrahil, Beregond), jeho úroveň by rozhodně ještě stoupla. Např. Gandalf by nemusel neustále s sebou vozit Pipina jako klokan mládě, sám by vypadal moudřeji (veze ho minimálně dvakrát do smrtelného nebezpečí, a zbytečně), Pipin by vypadal mužněji, tak, jak má - že se totiž dokáže o sebe postarat sám. Navíc na válečné poradě před výjezdem k Černé bráně by Gandalf konečně rokoval nejen s Aragornem, ale také s veliteli gondorské obrany, místo s Legolasem a Gimlim, kteří tam ani nemají co dělat, a na jejich výrocích je to značně znát.
Nově je vložena i scéna "Rozcestí u padlého krále". To je scéna, na kterou se mohli fanoušci knihy skutečně těšit, po vizuální stránce výborná. Začíná hovorem Sama a Gluma o "slušných krajinách, kde se svačí", ale vzápětí nato má Frodo pár nových vět - a to je ten problém, nových, a ne Tolkienových. Frodo totiž Samovi sděluje, že má předtuchu, že se zpátky už nevrátí. Jenže Frodova statečnost se kromě jiného projevuje tím, že nepřidělává přátelům starosti, a nestěžuje si... O možnostech návratu mluví jen, je-li Samem přímo dotázán, a i potom tak, že se nelituje... Samotné Křižovatky jsou pěkné, socha krále a jeho hlava ověnčená kvítím je krásně osvětlena zapadajícím sluncem, dialog podle knihy, jenom mi není jasné, proč Frodovy věty říká Sam...
"Hluboký nádech před skokem do vody" - rozšířena je scéna, kdy Gandalf hovoří s Pipinem na balkoně jejich příbytku v Minas Tirith. Jsou zde záběry i zevnitř z místnosti a rozhovor je delší. Scéna je hezká, ale jedna věc mi nesedí... Už v kinoverzi není vůbec správné, že Gandalf dosti nešetrně odstrčí Pipina holí, když ten právě udělal velmi ušlechtilý čin, za který by zasloužil spíše uznání, a v knize se mu ho také bohatě dostane... V rozšířené verzi se navíc Gandalf Pipinovi směje ("směšný hobit"). To se vůbec nehodí k ušlechtilému a laskavému Gandalfovi, který ví, že hrdinou může být malý stejně jako velký.
Po Minas Morgul následuje opět nová scéna, tentokrát podařená, "Samovo varování". Sam během výstupu po schodech Cirith Ungolu varuje Gluma, že pokud se Frodovi něco přihodí, zabije ho. To dobře vysvětluje, proč se Glum tak usilovně snažil Sama zbavit, ale bohužel to nevysvětluje mnohem horší věci, a sice celou "Go home". Té by mohla vrátit trochu logiky pouze skutečnost, že by Sam vůbec nevěděl, že je Glum hodlá zavraždit. To by šlo, prostě by ten noční rozhovor Sméagol - Glum neslyšel, pak se Sam klidně může tak strašně divit, že našel vyházený lembas a pán je zřejmě v nebezpečí. I když - co si proboha myslel, že se s tím lembasem stalo a proč? Navíc - nejdražší přítel se v nouzi neopouští (pokud vím, že přítel momentálně není schopen soudně uvažovat, a to Sam zatraceně dobře ví, vykřikuje to už ve Dvou věžích), a v každém případě Sam porušil přísahu danou Gandalfovi.
"Přepadení Osgiliathu" je celkem dobře rozšířená scéna, která ukazuje, jak si obránci všimli blížících se skřetích lodí (zabití stráže šípem), ale už nevysvětluje, jak to, že v noci přehlédli takovou maličkost - roje skřetích pochodní na řece... Kdyby skřeti pluli potmě, to by byla jiná, snad by to skutečně dokázali tak potichu, že by si jich stráže nevšimly. A na co vůbec potřebovali skřeti pochodně? Vidí přece i potmě a nenávidí slunce...
Tématicky následující "Pád Osgiliathu" je rozšířen pouze o bojové scény.
Chvála bez výhrad - rozšířená scéna "Théodenovo rozhodnutí". Když Rohanští zahájí přípravy k odjezdu na pomoc Gondoru, přísahá Smíšek Théodenovi... Nabízí mu svůj meč, ten je přijat a Smíšek se stává rohanským panošem. Tahle scéna mohla být delší, klidně, třeba na úkor trpaslíka. Ten totiž diváka opět oblažuje hloupými řečmi o tom, jak by vše mohlo být jiné a snadné, kdyby mohl dát dohromady pořádný oddíl trpaslíků. Ale pohled na Smíška, který se snaží přimět ke klusu poníka, nepříjemný dojem napraví. Scéna výborně navazuje na následující záběry již z kinoverze, kdy Smíšek v zástupu ostatních jezdců opouští Edoras.
Nová scéna "Čarodějův žák" je opravdu dobrá, především po stránce hereckých výkonů a uměleckého dojmu. J. Noble totiž výborně hraje - zlost na Faramira, že mu nepřinesl Prsten, zármutek nad smrtí Boromira, který se mu zjevuje v krátkém přeludu... Škoda jen, že Faramir mu odpovídá větami Gandalfa (z knihy), takže zmoudření Faramira od "Prsten půjde do Gondoru!" je neskutečné. Takové názorové salto už předvádí jen král Mrtvých v nové scéně "Piráti z Umbaru". Nestačí totiž, že jsou použity přesné citace z knihy - když dva dělají totéž, není to totéž. A jestliže např. věty nevzdělaného sluhy z venkova říká nejurozenější, vzdělaný gondorský šlechtic, je to stejně směšné, jako když pro změnu věty Olórina, Gandalfa, nejmoudřejšího mezi Maiar, říká onen gondorský šlechtic.
I "Peregrin - strážce citadely" je nová scéna. Peregrin se setkává s Faramirem a zjišťuje, že stejnokroj, který má na sobě, nosil kdysi Faramir. Scéna docela hezká, zdařilá, ale v závěru předvádí Pipin moudrost poněkud nepravděpodobnou, když říká "Vy máte v sobě sílu jiného druhu... Váš otec to nakonec pozná." To ovšem říká v knize Gandalf, takže u Pipina, který zvláště ve Společenstvu hraje spíše hlupáka, to vypadá hodně divně. Zvlášť, když tutéž větu o něco později zopakuje Faramirovi sám Gandalf.
Původní scéna "Faramirova oběť" je maličko rozšířená, pozměněn je dialog s Gandalfem v tom smyslu, že Faramir "Rád padne za Gondor". Výjezd Gondorských ke znovudobytí Osgiliathu je pasáž mimořádně krásná a efektní, ale naprosto nereálná. Ten knižní Faramir by to neudělal - nepřemýšlel o tom, jak poslechnout otce a padnout za Gondor, ale jak Gondor ubránit s co nejmenšími ztrátami svých mužů.
Rozšířená je také scéna "Přípravy v Dunharrow", a to o poněkud delší rozhovor Éomera s Eówyn, kdy jí vykládá, že válka není pro ženy a pro hobity. Scéna, která nevadí, ale taky být nemusela. Je tolik krásných míst v knize, z nichž se do filmu nic nedostalo...
Nyní přichází jeden ze zlatých hřebů, bohužel ve špatném slova smyslu - rozšířená scéna "Aragorn jde stezkami mrtvých". Cesta je bohatší o odborný výklad Legolase, jaká je historie vojska Mrtvých, Hory a o znění proroctví. Nelze než se podivovat, kde k takovým znalostem přišel Legolas, Zelený elf ze vzdáleného Temného hvozdu. Když se navíc netýkají elfů, ale lidí. V knize se jedná o proroctví věštce Malbetha, které cituje sám Aragorn, protože je to proroctví o příchodu krále Gondoru.
Dále je možno se na stezkách kochat pohledem na trpaslíka, rozhánějícího přízraky mrtvých a křupajícího po hromadách lebek na zemi. Strašidelné nebo vtipné to není ani trochu...
Ale přijdou ještě lepší věci - v tématicky následující rozšířené scéně "Dwimorberg - Strašidelná hora" dostane Aragornova reputace vznešeného gondorského krále tak na frak, že už mu nepomůže, ani když později režisér pro změnu sebere většinu Gandalfových zásluh ve prospěch Aragorna. Nyní se totiž Aragorn dohaduje s Mrtvými ještě déle, a v závěru už jen chybí, aby král Mrtvých udělal na Aragorna dlouhý nos. Ono nestačí, že Mrtví nepoznají krále Gondoru na první pohled, ani Elendilův meč, ale když se jim to řekne, tak to s nimi stejně nehne a král Mrtvých se Aragornovi směje... Kdepak je zvolání vznešeného krále "Věrolomníci, proč jste přišli?!" Aragorn se s nimi zoufale dohaduje, opakuje, že mají jeho slovo, ale stíny mrtvých se bez odpovědi a se smíchem začínají ztrácet, a pak - se spustí na Aragorna a jeho druhy lavina lebek... Vypadá to, že stěží zachrání holý život útěkem z nitra hory. Jeden hezký komentář k této scéně poznamenává, že snad ve Středozemi musel existovat po staletí výkup lebek, aby bylo možno spustit takovou lavinu...
Po útěku z hory sice Mortensen velmi pěkně hraje hraje zoufalství, že se jeho mise nezdařila, zvlášť při pohledu na připlouvající vojsko umbarských korzárů, ale na závěr přijde perlička - král Mrtvých vystoupí najednou z Hory a řekne "Budeme bojovat!" Totéž předvedl Faramir ve Dvou věžích, kdy naprosto bez důvodu změní radikálně svůj názor... Proč to král Mrtvých udělal? Bozi vědí...
V nové scéně "Piráti z Umbaru" je ale nalodění Aragorna a vojska Mrtvých uděláno dobře, ta je skutečně zdařilá.
Předcházející rozšířená scéna "Obléhání Gondoru" je též pěkná, ukazuje marné pokusy skřetů prorazit bránu beranidly, značné ztráty skřetů při obléhání, a nakonec i rozhodnutí přivézt Grond.
Také hezká, ale nikoliv nutná, je nová scéna "Smíškova odvaha".
Bezkonkurenčně nejlepší z nových nebo rozšířených scén je rozšířená scéna "Hrobka správců". Zde se totiž, nejspíše náhodou, shoduje v tomto momentě Denethorovo rozpoložení s knihou a Denethorovy věty, které říká na cestě z paláce ke hrobkám, jsou proto neobyčejně působivé a navíc mistrovsky zahrané („Proč ti blázni prchají?…“). Skutečně, J. Noble by za svůj výkon v Návratu krále zasloužil Oscara za vedlejší mužskou roli.
A následuje druhá perla (v negativním smyslu) - "Hodina pána nazgúlů". Začíná hezky a nadějně, Jednička zastoupí Gandalfovi cestu, když se s Pipinem vydal zachránit Faramira. Vymění si několik vět podle knihy a po meči Nazgúla se rozeběhnou plameny. No, a to je vše, co stojí za to vidět. Král Nazgúlů totiž opravdu roztříští Gandalfovu hůl, ten sletí ze Stínovlase a válí se bezmocně a beze slova po zemi... Proč ho Nazgúl nedorazí, je logická záhada - Gandalf už je bezbranný, největší nepřítel je tedy poražen a přijíždějící Rohirové nemusí Nazgúla nijak zvlášť vyvádět z míry. Přesto Jednička odletí a Gandalf se nějak posbírá, i hůl si zřejmě nakonec slepí, protože v Šedých přístavech už ji zase má.
Je několik důvodů, proč by Král Nazgúlů Gandalfa nejspíš neporazil - zmínky v knize, kde si je Gandalf jist vítězstvím v tomto souboji, jeho úvodní řeč, která vypadá dosti hloupě vzhledem k tomu, jak souboj dopadne. Ale hlavně, Gandalf je z Maiar, nesmrtelný duch vyslaný Valar na pomoc Středozemi proti Sauronovi, Jednička je stále jen přízrak smrtelného člověka, i když mu Sauron propůjčil určitou moc. Jako Gandalf Šedý porazí balroga, démona též z Maiar, a jako mnohem mocnější Gndalf Bílý nepřemůže přízrak pouhého člověka? V knize Nazgúl také odletí, jakmile se ozvou rohanské rohy, ale tam souboj ani pořádně nezačne. Nazgúl se nepustí do souboje, kde si vůbec není jist vítězstvím, a vybere si slabšího protivníka (rohanské vojsko).
O něco je rozšířena i scéna "Denethorova hranice", kdy Denethor říká navíc pár vět podle knihy ("Můžeš zvítězit na jediný den...").
Delší jsou také scény "Bitva na Pelennorských polích" a "Vítězství v Minas Tirith". Příliš se mi nelíbí souboj Eówyn s Gothmogem, myslím, že dokázala dost, když zabila Pána Nazgúlů a další bojové scény s ní jsou poněkud přehnané. Nově vložena je i část, kdy Éomer najde zraněnou sestru, a protože se domnívá, že je mrtvá, začíná scéna jeho opravdu srdceryvnými výkřiky. Zde by určitě méně znamenalo více, zvlášť když není utroušeno ani slovíčko o padlém Théodenovi, není jediný záběr, že by ho s poctami odnášeli z bojiště, nebo aspoň pár slov útěchy Aragorna Éomerovi, že jeho strýc bude uložen v hrobce gondorských králů, či podle přání převezen do Rohanu...
Ignorování Théodena vypadá ještě divněji při vzpomínce, kolik orací se nadělalo ve Dvou věžích s naprosto bezvýznamnou postavou Théodreda a jeho pohřbem.
Něco z důležitých chybějících součástí děje Návratu krále přináší hezká scéna "Domy uzdravování". Poetická scéna s pěknou hudbou trpí stejným neduhem jako většina ostatních, které jsou zdařilé - je příliš krátká. Ano, Aragorn uzdraví Eówyn, ale už ne Faramira, záběry jsou beze slov, takže žádná Ioreth, ani "Ruce krále jsou ruce uzdravitele". Kdo nezná knihu, nemusí mu scéna nic říci kromě toho, že Éowyn se uzdravila.
Tématicky navazuje opět velmi hezká nová scéna "Kapitán a Bílá paní", která přiblíží vznikající vztah Faramira a Eówyn. A znovu - škoda, že není delší...
K rozšířeným scénám patří i "Pipin hledá Smíška", kde vše říká už název, a "Věž v Cirith Ungol". Zanech vší naděje, kdo by snad doufal, že do scény v Cirith Ungolu pronikly nějaké krásné pasáže z knihy. Kdepak, ani Bdící, ani píseň ve Věži, šťastné shledání, nic, nic...
"Poslední spor" znamená pouze upravené a zpřeházené věty tak, aby logicky navazovala nová scéna "Aragorn ovládá palantír". Patří bezesporu k trojici "hvězdných" scén", kdy člověk neví, jestli se má smát nebo brečet. Ve stručnosti lze říci, že by se měla jmenovat "Palantír ovládá Aragorna", a je to jasné... Prostě, Aragorn se odhodlaně ukáže Sauronovi, což je stále ještě dost dobré, jenže Sauron si ví okamžitě rady a ukazuje Aragornovi mrtvou Arwen. V ten okamžik Isildurův dědic kolabuje a palantír mu vypadne na zem... Kdeže, aby ho Sauronovi vůlí vyrval. A navíc - jak Sauron věděl, kdo je Aragornova milá? Když teprve teď poznal jeho a předtím o něm celé roky nevěděl, nebo jenom to, že Elendilův potomek žije?
Zcela nová je i scéna "Ve společnosti skřetů", která krátce zobrazuje Frodovo a Samovo zajetí skřety, známé z knihy. Proti knižní předloze je scéna poněkud upravena, vhodným způsobem, takže celkové vyznění scény je velmi dobré.
To k následující, pouze rozšířené scéně "Země stínů", se nelze vyjádřit zcela jednoznačně. Ano, je docela pěkná, zdařilá, rozhodně tam není žádný "kiks" jako v některých již uváděných, ale... Podle knižní předlohy by se asi mělo jednat o scénu "Už nebudu skřet!", což ale ve filmu Frodo vůbec neříká. Jde o ono známé zahazování skřetí výzbroje a Samových kastrůlků. Jenže Frodo pouze Samovi přerývaně sděluje, že už dál nemůže, že je to "strašná tíha". E. Wood opět hraje skvěle, je to jedna z jeho nejlepších scén, jenže na tuto větu svého pána Sam reaguje zahulákáním "Jdeme přímo tam!" a ukazuje mečem k Hoře osudu. Ne že by se vrátil nebo se snažil pána povzbudit - tohle prostě není Sam. Velmi trefné přirovnání, které jsem slyšel, bylo "Naštvaná vychovatelka, které zapomněli zaplatit poslední úsek cesty se svým svěřencem".
Následuje scéna, která mohla být velkolepá, alespoň v knize je skvělá, ovšem ve filmu to není nic než strašlivé "faux pas".
Z otvírající se Černé brány vyjedou „Ústa Sauronova“. Měl by být důstojným a strašlivým Sauronovým vyjednávačem. Blízký záběr na jeho obličej ale bere všechny iluze a skrytá očekávání - Ústa vypadají, jako by se vyplížila z nějakého zámku hrůzy na venkovské pouti... To je ale jen začátek a vše spěje k fanatastickému vyvrcholení. Tentokrát se režisérovi povedlo poškodit postavu Gandalfa a velmi těžce i samotného Aragorna. Ústa Sauronova vedou v podstatě monolog, protože Gandalf se na nic nezmůže, natož na vyjednávání. Přitom právě Gandalf si měl být jist, že Frodo nezemřel.
Aragorn Ústa pěkně objede, zatímco ta řeční, a zákeřně mu zezadu usekne hlavu. To je čin naprosto neslučitelný s Tolkienovým Aragornem, pro kterého je charakteristické, že nenapadá nepřátele bez výstrahy, vždy jedná čestně a královsky. Prostě scéna zcela pod úroveň jak Aragorna, tak Gandalfa.
Rozdíl mezi filmovým a knižním Aragornem nejlépe ilustruje jedna scéna ze Dvou věží - setkání Aragorna, Legolase a Gimliho ve Fangornu s Gandalfem, který se vrací jako Gandalf Bílý. Těsně před setkáním Aragorn v knize říká: "... Nemůžeme zaútočit jako první na bezbranného starce, i když se bojíme!" Ve filmu "malá změna", Aragorn říká: "Nenechme ho promluvit, zaklel by nás!" A to je právě rozdíl mezi králem Gondoru a obyčejným lapkou.
Poslední rozšířená scéna je "Hora osudu" - prodloužená krátce a velmi nešťastně. Poškozená je, jak jinak, postava Froda. Po útoku Gluma, který začne Froda škrtit, Frodo sípá "Přísahal jsi!" a Glum se mu šklebí do obličeje: "Sméagol lhal!". Froda zachrání samozřejmě Sam. Nejenže to není podle knihy, to by se dalo snést, kdyby opět nedocházelo k překrucování charakterů... Kdyby se alespoň režisér svého pojetí držel důsledně, ale to ne, v závěru filmu už má Frodo všechnu moudrost a předvídavost, které má mít.
V této rozšířené scéně je ovšem předveden jako naivka, který zcela uvěřil Glumovi. Také Glum je ztvárněn jako skrz naskrz hnusná potvora, které je Frodo pro smích, ale Sama se bojí. Jenže v knize je to mnohem zajímavější - Glum přísahá sice z donucení, ale přísahu nějaký čas poctivě dodržuje, k Frodovi cítí úctu, respekt, i náklonnost. Právě jejich vzájemné scény, kdy např. Frodo Gluma varuje, že "... v krajní nouzi si miláčka nasadím. Budu-li ho mít na ruce, poslechneš, i kdybys měl skočit do propasti nebo do ohně. A to bych ti poručil. ", patří k nejkrásnějším v knize, hlavně pro jejich osudovost a vznešenost. Z uvedené citace kromě jiného jasně vyplývá, že Frodo Gluma nijak nemiloval, a že mu nedůvěřoval. Frodo věděl ještě lépe než Sam, že je Glum zrádný. Jeho soucit měl své hranice, a v tom právě byla jeho moudrost. Už ve Dvou věžích, u Zakázaného jezírka, Frodo, když slyšel mluvit Gluma, "... toužil zbavit se toho nenáviděného hlasu. Ale ne, Glum měl teď na něho právo..."
Scéna je chybná ještě z jiného důvodu - v celé knize je zřejmé, jak moc Prstenu sílí směrem k Mordoru, takže zákonitě na svahu Hory osudu se Frodo pustí zběsile do rvačky s Glumem a odmrští ho... Nádherný proslov Froda "Lehni, ty plaze. Už mě nemůžeš zradit ani zabít. Tvůj čas už končí... Dotkneš-li se mě ještě jednou, sám budeš vržen do ohně osudu!" se pochopitelně do filmu nedostal.
Je to škoda i pro Sama, protože je tu skvělá scéna, která ukazuje Samův charakter - když se totiž Sam slituje nad Glumem, protože "nemohl udeřit mečem toho zuboženého tvora, ležícího v prachu..."
Ve filmovém pojetí tak byli diváci ošizeni i o nejhezčí scénu Gluma, jeho váhání na schodech Cirith Ungolu, kdy se rozhoduje, zda odvést nebo neodvést hobity k Odule... Váhání mezi náklonností k Frodovi, vzpomínkami na dětství, přísahou - a mezi nenávistí k Samovi a bezednou touhou po Prstenu...
Výtky vůči mnoha prodlouženým scénám, zde uvedené, vyplývají sice z porovnání knihy a filmu, týkají se ale především morálního vyznění příběhu, nikoliv děje. Změny oproti knize však často zapříčiňují i nelogická místa ve filmu, bez ohledu na knižní předlohu. To je jedno srovnání.
Pokud se však Pán prstenů porovnává s jakýmkoli jinými filmy, je jeho kvalita nedostižná, umělecký dojem jedinečný. Zkrátka trilogie Pán Prstenů ční nad ostatní filmovou produkcí jako Taniquetil nad Ardou.
<a href=http://prilig.sbs>pril igy for pe</a> Cosplayers are welcome to come in costume to the Japan Family Day at Santa Anita Park in Arcadia April 14
Oncotarget, 8 34, 57622 57641 <a href=http://priligy.bond>pr iligy premature ejaculation pills</a> medroxyprogesterone galantamine er cost Automatic Renewal Program Your subscription will continue without interruption for as long as you wish, unless you instruct us otherwise
<a href=http://accutane.buzz>h ow to get prescribed accutane</a> Prolonged use can suppress spermatogenesis and release of gonadotropins from the pituitary gland
<a href=http://brandviagra.top> ;how much viagra should i take the first time</a> Clearly related to the menstrual cycle and changing hormone levels Described as dull, heavy or aching Often accompanied by breast swelling, fullness or lumpiness Usually affects both breasts, particularly the upper, outer portions, and can radiate to the underarm Intensifies during the two weeks leading up to the start of the menstrual period, then eases up afterward More likely to affect people in their 20s and 30s, as well as people in their 40s who are transitioning to menopause Unrelated to the menstrual cycle Described as tight, burning, stabbing or aching sensation Constant or intermittent Usually affects one breast, in a localized area, but may spread more diffusely across the breast In women, most likely to occur after menopause
There is a data management component as well which contains features for generating epidemiology reports, detecting and following multi resistant bacteria and managing hospital associated infections <a href=https://clomid.homes>c lomiphene side effects male</a>
com 20 E2 AD 90 2050 20Mg 20Of 20Viagra 20 20Viagra 20Uden 20Recept 20Spanien viagra uden recept spanien The outcome of the UCI election sends a powerful message that sport leaders who fail to fully protect the rights of clean athletes and the integrity of their sport will be held accountable, Tygart said <a href=https://lasix.mom>lasi x for horses</a>
432 Drug on the Market, by David Sanford, New Republic, Copyright 1967, Harrison Blaine of New Jersey, Inc <a href=http://cialis.motorcycles >buy cialis online from india</a>
Kim H, Joo C K Ocular cyclotorsion according to body position and flap creation before laser in situ keratomileusis <a href=http://cialis.pics>cia lis online without prescription</a> Antibiotics Aminoglycosides, Erythromycin, Vancomycin But not all antibiotics with the mycin ending are aminoglycosides
Keywords angiotensin II; calpain; cytoskeletal protein; filamin A; tamoxifen <a href=https://nolvadex.lol>l etrozole vs tamoxifen</a> Sometimes more testing is needed to find the cause of an enlarged spleen, including a bone marrow biopsy exam
<a href=https://nolvadex.one/> where can i buy nolvadex pct</a> The early results of three tamoxifen studies have been reported NSABP 3, RMH 5 and Italian 6 studies and are summarized in Table 2 and Figure 1
Discount Isotretinoin Best Buy No Prescription Needed Store Nebraska Vergleich Levitra 20mg Cellulitis Amoxicillin <a href=http://cialtobuy.com>v iagra cialis</a> Se Puede Comprar Viagra Sin Receta En Farmacias Generique Du Cialis En France Viagra Al Supermercato
já sem větu "něco hnije v srci středazeemě" atd. pochopil tak, že denethor se podíval do palantíru a pomátl se, takže je vedení hlavního města v troskách o čemž zatím gandalf neví. Takže je věta logická a rozhodně dává smysl.
Zdravíčko,.. :)
předem se omlouvám za vyrušení.ZVEME VÁS(tj.všechny fandy PP)k návštěvě našeho nově vzniklého webu www.spenatky.wz.cz. ,kde najdete mimo jiné snahy několika lidí a kamarádů o vlastní fotogrfie k dílům JRRT-PP,Silmarillionu aj.
Budeme vděční za každý komentář,pochvalu nebo kritiku,to je jedno,:)důležité je svůj názor uveřejnit.
Těšíme se na vaši návštěvu!:)
Hipi a Bell
Lukáš: No, Aragorn mě nijak zvlášť nezaujal, ano, ten pohled je celkem dobrý, ještě má několik kvalitně odehraných scén, ale je tam hned několik ještě lepších herců. Denethorův charakter je bohužel velmi zkreslen – bohužel proto, že hraje skvěle.
Frodův charakter že byl posunut do nekompetentní naivity? To snad ne… Do určité míry ano, ve vztahu ke Glumovi, což opět přináší jisté nelogičnosti, ale naprosto to nemá žádný vliv na jeho hrdinský čin. Jestli je někdo naivní, nebo ne, nijak nezmenšuje vykonané hrdinské skutky. A tohle byl ten největší hrdinský čin, protože nic nemůže být více než obětovat se pro druhé.
Knižní předloha se ubírá stejným směrem, ale jaksi jinými cestami – JRRT to má zkrátka dokonale promyšlené a všechno do sebe zapadá. Glum z TTT a ROTK může působit dost odlišně, i když na konci TTT je už naznačen obrat k horšímu. V knize svádí Glum vnitřní boj až k Odulinu doupěti – a ve filmu chybí Glumova nejkrásnější scéna, kdy je už skoro na straně dobra, ale Samův zásah ho definitivně sráží na cestu zla.
"I will break him" je dost dobré a nevadilo by to, kdyby ale scéna s Gandalfem měla nějaký logický konec, což nemá. V knize je to pochopitelně jinak a mnohem lepší.
Nepraktičnost zpěvu při korunovaci? Co je na korunovaci praktického? Je to slavnostní obřad, takže to vůbec nevadí. Naopak, mně se ta scéna líbí docela dost, protože vím, o čem a proč zpívá, navíc melodie je pěkná, opravdu středozemská.
Majáky považuji za nádhernou scénu, čistě pro umělecký dojem. A v tom případě nelogičnosti, které ničemu neuškodí, odpouštím. Samozřejmě, Majáky jsou nelogické hned ze dvou důvodů - určitě se nezapalovaly na takových velehorách, měly to být nižší vršky - jenže pak by to zas nebyly tak efektní záběry. Za druhé Gandalf určitě nepotřeboval Pipina, aby zapálil majáky - vždyť se jako čaroděj specializoval na oheň a prsten, který opatroval, jeden ze tří elfích prstenů, byl prsten Ohně. V knize nic takového ovšem není, protože majáky už jsou zapálené, když Gandalf s Pipinem přijedou, a zapálit je nechal sám Denethor :-)
Nevím, co chceš říct tím, že bys nalezl 20 lepších filmů, které by ovšem měly nižší rozpočet a menší výpravu. Nechme stranou, zda bys nalezl 20 lepších - to je subjektivní hodnocení. Podle mě ani jeden. Ovšem je známé, že PP byl nízkorozpočtový film, všechny tři díly se točily najednou, dokonce po skončení natáčení padaly nějaké žaloby, protože herci si stěžovali na špatné ohodnocení, zejména ti ve vedlejších rolích.
Hipi: Dobře, tak jenom nejsi ambiciózní – to já z příspěvku nepoznám, jak dalece je to myšleno vážně :-) Celkem bych řekl, že já si ze sebe dělat legraci umím, ale uznávám, že to teprve nejde poznat – z těch pár příspěvků.
Nemusíme přirovnávat všechno k PP, ale jsme na stránkách tohohle filmu…. A máš úplnou pravdu, že v mých očích se PP žádný nevyrovná. To je ovšem můj názor a např. vy oba tady si myslíte něco jiného. Máš jiný názor a já ti ho neberu, taky jsem neřekl, že nemám jiné oblíbené filmy – už jsem je jmenoval. Jsou pěkné, rád se na ně podívám, mám je i na DVD. Ale jen jeden je pro mě nejkrásnější, a to je čistě můj osobní názor, i když nejsem zdaleka sám.
Zatím si stojím za každou svou recenzí, takže ta první, na FOTR, nejlépe shrnuje, proč se mi tak líbí. Oslovil přímo a hluboko cosi v mém nitru, a líbil by se mi nejvíc třeba i kvůli té jedné jediné větě „My rozhodujeme jen o tom, co uděláme s časem, který nám byl dán…“ Nebo třeba jen kvůli hudbě, nebo jenom kvůli úžasnému Tolkienovu příběhu… A to všechno dohromady z něj dělá ten nej-.
Myslel jsem si, že tě bude mrzet, že mě Nebe nad Berlínem nijak neuchvátilo, ale přece nebudu lhát? Samozřejmě mě to vůbec neurazilo, proč taky? Takže – bylo to zajímavé, a to někdy stačí, ne? Že spolu nebudeme dost často ve všem souhlasit bylo zřejmé už kdysi dávno :-) Prostě se poněkud lišíme – ale mám za to, že to taky nevadí.
P.S. Knížku znám taky dost dobře, nejen ji, ale i Sil., takže tvrdím, že Šedé přístavy jsou zcela v pořádku :-) Ale nebudeme to rozvádět.
Watcher:Myslím,ze se nepodceńuju, jen jsem chtěla naznačit, že nejsem ambiciozní, a taky jsem si ze sebe dělala srandu,-dělám to ráda a často:),protože se zase tolik neprožívám. Lidem,co se berou natolik vážně, že si ze sebe ani nedokážou vystřelit nerozumím. Takhle bych skončit fakt nechtěla.
A k těm filmům: ach jo, to musíme všechno přirovnávat k PP? To snad ne.Opravdu nerada takhle rozřazuju a porovnávám své oblíbené filmy. Píšeš, že Nebe nad Berlínem zdaleka nepovažuješ za rovnocenný PP,ale existuje vůbec film, který by se mu v tvých očích vyrovnal?
Pokud po mě ale za každou cenu chceš srovnávání s PP,-tak ne,Nebe nad Berlínem podle mě na PP taky nedosahuje,zato některé jiné filmy rozhodně ano. Např. takový The Million dollar hotel, jiný film stejného režiséra, ten se může směle měřit i s PP. A nebo ti dám příklad z českých filmů,aby to nebyl jen Wenders-třeba Kladivo na čarodějnice, film, co jsem viděla včera. Ale znám jich daleko víc.
Prostě odmítám souhlasit s názorem, že PP-i když ten film fakt miluju-je jediný nejkrásnější film na světě. Protože znám dost filmů, které nejsou o nic míń krásné. A za tím si fakt stojím.
Takže, mrzí mě, že tě Nebe moc neoslovilo, ale každý jsme jiný a jestli tě to alespoń vyloženě neurazilo, tak to zase není až tak zlý.Nebo jo? :)
Šedé Přístavy jsem zmínila jako jedinou věc, s kterou s tebou nesouhlasím, ale už to nechci dál rozvádět.Knížku jsem četla ještě před film. zpracováním, takže pěkně dávno a troufám si říct, že ji znám opravdu dobře( alespoń dost na to, abych o ní měla vlastní představu). A ty Přístavy podle mě nejsou nic jinýho než jedno úplně nehorázný faux pas.
No, vypadá to, že se mnou tentokrát nesouhlasíš docela dost:),ale nevadí, já ti napíšu,v čem s tebou naopak souhlasím. Tak kromě toho, že se shodneme na The Black Gate Opens, shodneme se i v tom, že FOTR je lepší než ROTK. :D
Jo, a taky s tebou souhlasím v tom, že všechny tebou vypsané scény z ROTK jsou psychologické.
Scéna s umírajícím Theodenem se mi zdá skutečně jako jedna z nejlepších ve filmu, zrovna tak dialogy na Hoře osudu, ještě víc mě zaujal Aragorn před Černou branou (myslím ten krátký všeříkající pohled před útokem, ne kosmetickou úpravu tiskového mluvčího). Denethor z toho vychází jako nevypočitatelný psychopat a Frodův charakter byl natolik posunut do nekompetentní naivity, že mi během filmu začal být jeho osud celkem lhostejný. Dost pochybuji, že se knižní předloha ubírá stejným směrem. Glum ze Dvou věží a Glum z Návratu krále působí jako 2 odlišné postavy, navzdory velice pěknému hereckému výkonu Andyho Serkise. Pokud Glum z knižního ROTK v sobě nese vnitřní rozpor, je veliká škoda, že nebyl vyobrazen ve filmu. Slabinou jsou i "velká slova" vyvolávající očekávání, posléze zjevně marná - viz. "I will break him." nebo,
jak jsem pochopil, nepůvodní Sarumanův výrok o něčem shnilém ve státě dánském. Zjevná nepraktičnost Aragornova zpěvu při korunovaci mě nijak nedráždí, což nelze říct o Majácích. Já to snad budu muset přečíst, Tolkien musel určitě odvést o dost lepší práci. Nebyl by velký problém najít 20 lepších filmů, i když by asi všechny měly mnohem menší výpravnost a nižší rozpočet.
Lukas: Nelíbí se ti filmařské zpracování, s tím se nedá polemizovat. Děj je skutečně maximálně zhuštěný, ale přesto velice oceňuji, že si režisér vždy našel chvíli pro vložení scén psychologických, které umožňují poznat duševní rozpoložení postav. Záleží totiž na tom, co považuješ za momenty, které umožňují „nahlížet do kladů i slabostí jednotlivých postav“. Jestliže ti ale stačilo Společenstvo i Dvě věže, pak mi to není jasné. Protože v ROTK mnohé postavy právě po psychologické stránce gradují, někteří podávají v ROTK nejlepší výkony. Rozhodně bych neřekl, že se ROTK podobá dokumentárnímu filmu. Líbit se nemusí, ale dokument – to je trochu vedle (trochu hodně vedle). Co jsou tedy podle tebe scény jako loučení Smíška s Pipinem v Edorasu, Arwenina vize, scény na úbočí Hory osudu, loučení Éowyn s umírajícím Théodenem, všechny scény s Denethorem, atd., atd.? Ty ti neumožní nahlédnout do duševního rozpoložení postav? Jestli ne, tak je asi nenajdeš nikde.
P.S. Pokud jde o Sama, v originálním textu je jeho oddanost ještě vyšší.
Hipi: Tak tě taky zdravím po dlouhé době :-) Pokud jde o tvé další školní snažení, zdá se mi , že se podceňuješ, ale samozřejmě, to je jen můj odhad – takže, co zkusit nějaké psychologické testy, osobnostní, apod., abys zjistila, pro co opravdu máš předpoklady? Kdyby ti záměr studovat veterinu doporučili, tak není proč váhat…
K těm písničkám – no, kdyby měl člověk vybrat z každého filmu LOTR jenom jednu, to by bylo obtížné :-) Ale asi by to bylo z FOTR – Breaking Of The Fellowship, z TTT – Foundations Of , a z ROTK též The Black Gate Opens.
Lukase moc nechápu, jak jsem už napsal, a ani tebe ve všem ne (konkrétně Šedé přístavy), protože mi nepřipadá, že by mezi těmi třemi díly byl v režisérově pojetí nějaký výrazný rozdíl. Všechny jsou velmi pěkné, ale nejvýše přece jen hodnotím FOTR a těsně za ním ROTK.
Na některé věci pohlížíme různě, to je jisté, protože jsem se v létě zašel podívat na film Nebe nad Berlínem, který jsi doporučovala – no a nic, to mě naprosto minulo (to není žádná výtka, byl jsem zvědavý, jaký film je, když ho doporučuješ). Ty ho považuješ za krásný film, jistě rovnocenný ROTK, já ne, ani bych ho k ROTK nepřirovnával. Prostě vůbec nevím, co tím chtěl básník – režisér – říci. Na mě je to příliš filosofické, příliš abstraktní. Některé momenty jsou pěkné, poetické záběry, apod., ale to je všechno.
Samozrejme, ze mam na mysli nedostatky filmarskeho zpracovani. Ten neblahy dojem vznikl pravdepodobne kvuli tomu extremnimu zhusteni deje. K tem profilum - po tom, co nabidlo Spolecenstvo a Dve veze, totiz moznost velmi dobre nahlizet do kladu i slabosti jednotlivych postav, mi pripadal ROTK skoro jako nejaky dokumentarni film, snad s vyjimkou Sama. (Nevim, jak je mira jeho oddanosti podana v originalnim textu, mozna by ji nekdo ve filmovem podani oznacil az za patetickou, ale ja bych to netvrdil, spis mam pocit, ze malokdo dnes veri ve skutecnou opravdovost postoju. Proto bych oznacil za nejspise neopravnenou i kritiku Schindlerova seznamu, ktera zaznela v tomto smyslu.) Znovu tedy opakuji, ze mi vadi zpusob zpracovani.
Watcher: Po dlouhé době tě zase zdravím a děkuju ti za pěknou odpověď na mail, která mě dost potěšila, a taky za trpělivost.. :-) Naštěstí komplík už je v pořádku, snad bude v pořádku i nadále, tak navážu na to, kde jsme skončili..
Myslím že veterina je jen pro ty nejlepší, na takovou školu asi nemám dostatečně velkou kapacitu mozku :-D Taky mě na to chybí ty potřebné ambice, radši si budu klást dosažitelnější cíle:-) Víš, mě by stačilo být třeba ošetřovatelka a pracovat někde na farmě, nbo v zoo, útulku,nebo tak něco-už to by bylo štěstí. S tou vysokou máš ale pravdu. Tohle mi říkalo už víc lidí, že bych to měla aspoň zkusit, jenže já jsem takovej hroznej typ člověka,kterej když ho odněkud vyhodí, tak se tomu akorát chechtá, tak nevím.
A tenhle přístup asi není pro nějakou větší kariéru úplně dobrej. :-))
Radši k těm písničkám. Tím "divným systémem" jsem chtěla říct to, že tam mám podivně roztříštěný písmo, víš-některý věty končí v polovině řádku, něco je až k okraji...
Jinak já to neřadila podle oblíbenosti-alespoň ne tím stylem, že nejoblíbenější jsou vyjmenované prvně a ty "horší" až na konec-to ne, na pořadí u mě vůbec nehleď, já prostě jen vyjmenovala svoje nejoblíbenější skladby, které se mi zhruba líbí všechny stejně. Pro příklad, kdybych měla vyjmenovat jen jednu svoji nejoblíbenější např. z ROTK, byla by to nejspíš The Black Gate Opens, která se mi líbila ještě před filmem(i kyž znám dost lidí, kerým se nelíbí) a kterou mám v pořadí až na konci.
Ze scén, které jsi mi vyjmenoval-je od tebe pěkné že sis s tím vším dal práci- se mi líbí úplně všechny, teda až na ty šedé přístavy(a píseň The Grey Havens), ale můj postoj k nim už znáš. Musím ale říct, že se mi např. velice líbí ta cesta tam-Frodo s Bilbem ve voze je krásná scéna. Je škoda, že nemůžu říct totéž i o těch Přístavech. To mě celkem mrzí, na druhou stranu ale je vtom filmu dost věcí, které mi to zas vynahrazujou.
No a k Lukasovi-já ho v mnohém dost dobře dovedu pochopit, protože ROTK mě taky v určitých momentech hrozně zklamal, ale rozhodně si nemyslím, že by postavy PP byly povrchní-to je podle mě nesmysl.
Já jsem zhlédl pouze první díl trilogie bez znalosti knihy. Kdybych nebyl obeznámen s Tolkienovým dílem, hodnotil bych filmy ještě výš. Takhle mám sice výhrady, ale stále si stojím za všemi recenzemi, názor jsem nezměnil.
S tvým názorem nesouhlasím, ale v něčem máš pravdu – v ROTK je pár scén, které bych s radostí vystřihl nebo změnil, protože je také považuji za kýčovité a zbytečné (zajímavé, že jsou to scény, které se nevyskytují v knize). I já mám rád všechny scény s enty, jak ve filmu, tak v knize.
Rozhodně se však nedá říci, že by ROTK byl film plochý, nevýrazný a stresující – naopak, je to film nabitý dějem, morální profily postav jsou na filmu to nejkrásnější. V ději že se není čeho chytit? Proboha, kdyby byl PJ chtěl, mohl z toho hravě udělat pětihodinový film, z knihy jsou vynechány celé kapitoly,, děj je zastručněn až na hranici únosti! Události viděné z povrchu? To snad nemyslíš vážně, v životě jsem neviděl propracovanější příběh a úžasnější charaktery postav – to je to, co mě na tom příběhu tak uchvátilo. Třeba to však není každému dáno vidět.
V ROTK nejde o žádnou záchranu na úroveň přijatelnosti, je to skvělý film, dokonce lepší než Dvě věže a důstojné završení trilogie. A nevím, co myslíš zkaženým závěrem? Závěr trilogie? To rozhodně nikoli, a pokud závěr ROTK, opět se nejedná o žádné přeslazené scény, jak bylo již mnohokrát řečeno, závěr filmu není happy-end.
Dokážu pochopit, že někdo filmy zavrhuje, protože se příliš odchýlily od knihy, chápu, že jsou lidé, které filmy vůbec neoslovily, prostě jim to naprosto nic neříká a stavějí se k nim odmítavě, ale tento názor pochopit nedokážu.
Ja jsem tuhle trilogii zhlednul jakozto clovek zcela neobeznameny s Tolkienovym dilem a muzu rict, ze jsem byl prijemne prekvapen, ze v zanru, od ktereho jsem si nikdy moc nesliboval, existuje takto poutavy a propracovany pribeh. Mozna se muj dojem lisi prave proto, ze jsem nedotcen knizni predlohou. Spolecenstvo i Dve veze jsem ohodnotil velmi vysoko, a to jak v kinoverzich, tak i v rozsirenem vydani, ktera se mi zalibila jeste vice. Po shlednuti kinoverze Navratu krale jsem mel velmi rozpacite dojmy. Byla v tom i urcita litost nad zmarenou invenci, usilim a prostredky na natoceni predchozich 2 filmu. ROTK mi pripadal plochy, nevyrazny a vicemene spis stresujici. I kdyz rozsirena verze to ponekud vylepsila, nic nedokazalo napravit dojem ze superheroickych a preslazenych scen made in USA. Kdyz se jich PJ jakztakz dokazal zdrzet predtim, proc jimi musel zkazit zaver? Navic se v deji jakoby nebylo ceho chytit, moralni profily postav nepritahnou mnoho pozornosti, ve filmu probiha mnoho udalosti, ale vetsinou jsou videne jen jakoby "z povrchu". V bonusech padla zminka o tom, ze chteli vytvorit bitevni scenu, proti niz by stret u Helmova zlebu vypadal jako pouha sarvatka, coz se ale myslim dokonale nepovedlo, jen mi to pripomnelo rceni, ze mene je nekdy vice. Zkratka ve vysledku byl muj zaver ten, ze extendovane verze Spolecenstva a Dvou vezi jsou vylepsenim uz tak velmi dobrych filmu (zvlast u entich scen vrnim blahem), zatimco v pripade Navratu krale jde o zachranu aspon na uroven prijatelnosti. A byl bych uprimne rad, kdybych na tomto miste mohl napsat neco pochvalnejsiho. Bohuzel, nyni by to byl jen sebeklam. Vcelku siroke prijeti dokonce i zkracene verze je mi jen stezi pochopitelne.
Hipi: Délka příspěvku rozhodně není na škodu :-) Když máš co říct – a to máš…
Pokud jde o školu, myslím že máš docela dobré plány, nějakou vysokou bys rozhodně mohla zkusit, protože se ti nemůže stát nic horšího, než že to nevyjde. A můžeš si vybrat školu, kde se přímo budeš specializovat na jazyky, anebo jít na veterinu :-)
Co se týká hudby, proč myslíš, že to máš divně řazené? Beru to tak, že tyhle, a v uvedeném pořadí se ti nejvíce líbí. Opravdu velmi těžko se vybírají nejoblíbenější, ale tady je můj seznam:
FOTR: dle oblíbenosti
The Breaking Of The Fellowship (+ In Dreams)
The Treason Of Isengard
Many Meetings
Concerning Hobbits
A Journey In The Dark
The Black Rider
The Great River
The Bridge Of Khazad Dum
TTT:
Foundations Of Stone
Samwise The Brave
Evenstar
The Riders Of Rohan
Breath Of Life
Forth Eorlingas
Isengard Unleashed
The King Of The Golden Hall
ROTK:
The Black Gate Opens
Minas Tirith
Hope And Memory
Twilight And Shadow
The Return Of The King
The End Of All Things
Andúril
The Steward Of Gondor
The Fields Of The Pelennor
Minas Morgul
Už by to chtělo skončit, nebo vyberu skoro všechny :-) Protože mně ani The Grey Havens nevadí, celou tu scénu pokládám za velice zdařilou. Jako hudební doprovod téměř barokní scenérie přístavů je velmi dobrá, a ještě s křikem racků…
No, tak to bude taky dlouhý, ještě ty scény, které nejsou podle JRRT :-)
- celý začátek FOTR (děj v Hobitíně), ohňostroj pro hobití děti
- setkání Froda s Bilbem a hobity v Roklince (lepší než v knize)
- předávání darů v Lothlórienu a cesta po Velké řece (skvěle krácené)
- Frodo se rozhoduje jít do Mordoru sám, záchrana Sama (mnohem poetičtější než v knize, skvělá vzpomínka na Gandalfa – prolínačka)
- geniální začátek, provázání dílů – Frodův sen
- vymítání Sarumana
- příjezd Rohanských pod vedením Gandalfa
- loučení Smíška a Pipina v Edorasu
- Arwenina vize
- majáky
- rozhovor Gluma se Sméagolem
- Smíšek s Pipinem tančí na stole v Edorasu
- kování Andúrilu
- příjezd Rohanských na Pelennor Fields, proslov Théodena
- loučení Théodena s Éowyn před Théodenovou smrtí
- boj Froda a Gluma v Hoře Osudu (až na ten závěr)
- probuzení Froda v Minas Tirith (?)
- návrat do Kraje (scéna v hospodě, svatba Sama s Růžou)
- Šedé přístavy (Bilbo „Myslím, že jsem zcela připraven na další dobrodružství….“)
Ježiši, to je zas elaborát..
A taky mám divnej systém v řazení těch písniček, i když teď nechápu proč,co jsem při psaní zas zvrtala. Doufám, že mám dobře alespoň ty názvy.Promiň. :-)
K tvé první otázce-No, v září bych chtěla jít někam na roční školu AJ, abych se zlepšila v anglině,myslím že bych to docela potřebovala, jazyky mě baví a vždycky mi šly celkem dobře, líp než třeba taková matika( tam je to úplná katastrofa. :-) No a potom bych si bud´našla práci, nebo bych zkusila nějakou vejšku, nebo bych případně na nějakou dobu jela za tetou do Ameriky a zkusila si najít práci tam. Ještě nevím, ale aspoň mám příští rok o čem přemýšlet. :-)
Můj velkej sen do budoucna je ale pracovat se zvířaty, protože je mám moc ráda. To by bylo fakt ideální, moc by mě to bavilo.
Jinak jsem moc ráda, že sdílíme stejnej názor na hudbu PP, to je fajn. Co se těch skladeb týče, tak pro mě jsou (až na jedinou vyjimku, a tou je skladba Grey Havens, která mě vůbec neoslovila)
krásný vlastně všechny, takže se z nich těžko vybírají ty nejlepší. Ale zkusím ti napsat svoje úplně nejoblíbenější:
I. FOTR:
1)The Prophecy 3)Shadow Of The Past
5)The Black Rider 7)Knife In The Dark
8)Flight To The Ford 13)The Bridge Of The Khazad Dum 15)The Great River.
II: TTT:
1)Foundations Of Stone 4)The Passage Of The Marshes 7)The Black Gate Is Closed
8)Evenstar 9)The White Rider 12)Helm's Deep 13)The Forbidden Pool 14)Breath Of Life 16)Forth Eorlingas 17)Isengard Unleashed
III. ROTK:
3)Minas Tirith 5)The Steward Of Gondor
6)Minas Morgul 11)Shelob's Lair 12)Ash And Smoke 15)The Black Gate Opens 16)The End Of All Things.
Obzvlášť ty dvě posledně jmenovaný z ROTK, 15)a 16), jsou podle mě překrásný-ty bych mohla poslouchat fakt pořád.:-))
A jaké se nejvíc líbí tobě? A taky bych se tě chtěla zeptat, jaké konkrétní scény -aspoň příklad- které nejsou podle JRRT, se ti líbí, jak jsi mi napsal.
No tak to gratuluju. A už máš vybráno, co budeš dělat dál?
PP - v zásadě máš pravdu, že nejkrásnější scény jsou ty nejvíce podle knihy, ale je zvláštní, že i některé, co knížce zrovna neodpovídají. Myslím, že PJ je vážně talentovaný režisér.
Pokud jde o hudbu, to s tebou naprosto souhlasím, také neznám krásnější filmovou hudbu. Které skladby se ti líbí nejvíce?
Tento týden byl koncert, kde se hrála také hudba z PP – jestli sis všimla u článků. Bylo to skvělé, ale stejně nejlepší je mít soundtrack.
Watcher: Ne,není pozdě, já maturovala až po 16., takže jsi mě držel palce včas :-)
A musím říct, že mi to fakt pomohlo-naštěstí mi to dopadlo dobře, tak ti děkuju. :-))
K PP-jo, to je fakt, to kouzlo knížky v těch filmech přes všechny nedostatky je-podle mě se to PJ úplně nejlíp povedlo zachytit právě ve Společenstvu, který se drží knížky fakt věrně a nejvíc-a nejlíp odpovídá mé představě Středozemě.
A obecně řečeno se mu to povedlo hlavně ve scénách, které jsou nejvíce věrné knížce-ty jsou krásné skoro všechny.
Obrovskou zásluhu na tom má taky hudba, která je v PP tak..nádherná, to se prostě nedá popsat, nikdy jsem neslyšela v žádným jiným filmu hudbu,která by se jí mohla rovnat. Za hudbu dostali tvůrci oscara naprosto zaslouženě (což se nedá říct o scénáři).
Myslím si že PP je film s úplně nejkrásnější hudbou na světě, jaký kdy vznikl(A to nepřeháním,- fakt si to myslím. :-)
Hipi: Chtěl jsem ti říct, že ti držím palce k maturitě, ale asi už je pozdě, snad to alespoň dobře dopadlo?
K ROTK – taky jsem měl rozporuplné pocity - a to po shlédnutí TTT, ext. TTT (to byl šok), ROTK i ext. ROTK (další šok). Společenstvo bylo naprosto jednoznačné – nádhera. Proto i podle mě je stále nejlepší.
Ale i s dalšími díly jsem se už nějak srovnal, protože mám ty filmy strašně rád, a když se na to dívám občas znova a znova, vidím tam tolik nádherných věcí, že s těmi špatnými se nějak smířím. Prostě je přejdu.
Pokud ale film viděl někdo 1 – 2x, asi se s tím smířit nedokáže.
PP je výjimečný a netradiční, protože přes všechny pokažené scény se kouzlo knihy povedlo přenést na plátno, po hudební, vizuální stránce i po stránce hereckých výkonů a většiny scén na něm ožila Středozem. Přemýšlet je tam skutečně o čem :-))
Watcher: S tím nedostatkem času jsem na tom podobně, teď momentálně hlavně kvůli škole( ne že bych byla nějáká snaživka-přiznávám dobrovolně, že pilnost opravdu nepatří k mým kladným vlastnostem :-/ :-) ale za pár dní maturuju, tak to bude docela sranda.
K filmům-Million dollar hotel možná i seženeš ve videopůjčovně, ale Nebe nad Berlínem určiě ne, myslím že se to v ČR na videokazetě ani sehnat nedá, i když některá menší kina to tu a tam hrají-(tak leda v kině)..Jinak mám dojem, že tu Vesničku střediskovou budou teď v TV dávat,tak se nato podívám,abych doplnila mezery ve vzdělání. :-)
Rozšířenou verzi ROTK jsem viděla, ale abych pravdu řekla, mám k tomuhle filmu už od začátku dost rozporuplnej pocit.Musím přiznat, že pro mě bylo vždycky největším favoritem Společenstvo,NK mi připadá spíš jako kompilát extrémně krásných a extrémně stupidních scén- a je fakt, že jsem z něj dost na rozpacích, když ho mám nějak celkově hodnotit. Taky mi na něm dost vadí ten náběh k Hollywoodu, tím SP rozhodně netrpí..
Přiznávám, že mě štvou komerční velkofilmy, nemám je ráda. Mám mnohem radši filmy menší a levné, nad kterými člověk musí přemýšlet, zato jsou myšlenkově mnohem zajímavější a hodnotnější. Vlastně PP je můj jedinej oblíbenej velkofilm-a to jen proto,že mi připadá dost vyjimečný a netradiční(nehollywoodské obsazení, režisér Novozélanďan,scénař podle knížky anglického profesora,...atd. :-))
Hipi: Proč by ses omlouvala? Každý píše, jak má čas… Možná bych taky chodil do kina častěji, ale jaksi se nedostává času, takže se mi nechce moc riskovat, že půjdu na něco, co se mi vůbec nebude líbit :-) Vím, že na druhou stranu mohu přijít třeba o pěkný zážitek, takže třeba na Pupendo mohu říci jen – no comment, sorry… Viděl jsem ukázku, a ta se mi nelíbila, ani plakát, jenže podle toho se nedá posuzovat film tak, aby si člověk mohl vytvořit nějaký názor. Stejnou věc jsem spáchal s filmem Alexander Veliký – asi 20 minut, a dost… (A taky s filmem Kill Bill, takže už radši nebudu vzpomínat dál).
Vesničko má středisková je starší film, ale je tam humor, který se mi líbí. Ten je ostatně i ve filmech s V. Burianem (Lelíček, Katakomby nebo Ducháček to zařídí jsou skvělé filmy).
Nebe nad Berlínem jsem neviděl, ani ten druhý film, ale to se třeba ještě dá, jestli je mají videopůjčovny… Viděl jsem Návštěvníky I i Lepší už to nebude – to jsou opravdu dobré filmy. Titanic by nebyl špatný, kdyby tam nebyla rozmáznutá love story na 3 hodiny (např. B. Hill jako kapitán Titanicu hrál velmi dobře).
Doporučit můžu, jestli jsi to ještě neviděla, doplňkové materiály k Návratu krále, kromě slabších dvou prvních kapitol jsou vynikající…
Watcher: Díky.. a omlouvám se, že odepisuju tak pozdě..
Já do kina chodím ráda, i často, ale na televizi se skoro taky nikdy nedívám - a když, tak jen na ČT, na Novu nikdy. proti jistým debilním nováckým pořadům jsem úplně vysazená (Neváhej a toč, Natočto apod.). Máš pravdu, že Kolja je skvělej a Pianista se mi taky moc líbil. Ostatní filmy jsem z většiny neviděla, dokonce ani Vesničko má středisková ne, jen Věčný svit... a samozřejmě Noc na Karlštejně - to viděl asi každý :o) To, že je dokument o Titanicu zajímavější než samotný film Ti ráda věřím. Já Titanic jako film nemám ráda, podle mě je hrozně kýčovitej, ale na dokument o něm bych se klidně taky podívala, to by mohlo být fajn. Neviděl jsi třeba Nebe nad Berlínem nebo Million dollar hotel od Wenderse? To jsou - alespoň podle mě - fakt krásný filmy. Z poslední doby se mi taky velice líbil nezáv. film Příběh o uplakaném velbloudovi nebo Velká ryba, Nekonečný příběh - ale jenom jednička. I některý komedie jsou bezvadný (- Dědictví aneb... , Lepší už to nebude, Návštěvníci I, Drž hubu!) apod. Z českých filmů se mi líbí hlavně Pelíšky, Pupendo, Samotáři,Knoflíkáři a Kolja.
Hipi: No, tajné to samozřejmě není, ale nic moc zajímavého se ode mne nedozvíš. Nejsem typ, který by vymetal kina, a i televizi sleduju jen výjimečně. Z toho, co jsem tak v poslední době viděl, považuju za docela dobré filmy např. Věčný svit neposkvrněné mysli, Terminál, Pianistu, i třeba Garfielda. Líbil se mi dokument o Titanicu, který dávali v Imaxu, a to více než samotný film Titanic. Když to vezmu dlouhodobě, tak mezi mé oblíbené určitě patří Strom snů, Prázdniny v Římě, z našich filmů Kdyby tisíc klarinetů, Světáci, Noc na Karlštejně, Vesničko má strředisková, Kolja. Určitě jsem něco zapomněl, ale s tím už nic nenadělám.
Watcher: Teď jsem tě pochopila mnohem líp,souhlasím s tvým názorem.Je fakt,že knižní Sam se na Froda v žádné situaci neutrhoval,nikdy neztrácel trpělivost-ani opačně.
Je to škoda,nevím, co P.Jacksona a scénáristky vedlo k tomuhle radikálnímu odklonu od knížky.Ale je víc věcí,co mi na tom filmu vadí.. Scény, které se mi opravdu líbí a považuju je za krásné si v žádným případě nikým vymluvit nenechám.:-)Myslela jsem to prve trochu v nadsázce,ne moc vážně. :-)
A k těm filmům-píšeš,že Pán Prstenů na tebe zapůsobil úplně nejvíc. Zajímalo by mě moc, které jiné filmy- kromě PP,samozřejmě- se ti ještě líbí-jestli to teda není tajné. :-)
Hipi: Ne, nezlobím se kvůli poslední debatě, i když mě to to trochu překvapilo, to ano.
Jinak – kritickými poznámkami si přece nemůžeš nechat zkazit dojem ze scény, která se ti líbí. Tohle bylo jen takové rýpnutí, protože mordorská linie se mi taky líbí, ale v některých momentech jakoby Sam nebyl ten správný „Sam“. Nevím, zda chtěl S. Astin být ještě větší hrdina nebo zda to chtěl režisér, ale je to tak. Když si srovnáš, že v knize je „Máte ponětí, jak je to ještě daleko, pane Frodo?“ a tady „Jdeme přímo tamhle!“, tak je to něco trochu jiného.
Jasně, že ho nemůže pořád utěšovat, taky nemá, že…. Ale pořád v tom musí být cítit úcta, kterou Sam k pánovi chová, a to, že „by pro něj skočil do dračího chřtánu“. A jestli to chtěl PJ pojmout tak, že jsou to spíše dva velcí kamarádi, tak potom s tím ale neladí některé části, např. v závěru, kde Frodo líbá Sama na čelo a mluví s ním jako někdo mnohem moudřejší – tato část totiž zcela odpovídá knižnímu pojetí.
Pokud jde o závěr recenze, to je můj názor. Samozřejmě, že PP není jediný krásný film, ale na mě zapůsobil nejvíc, a to z vícero důvodů. Pro mě skutečně takto vyčnívá :-)
Dovolím si taky přihodit komentík,-doufám jen,že se na mě nezlobíš kvůli poslední debatě:-).Tvoje recenze se mi moc líbí, v zásadě s většinou souhlasím,hlavně se scénou na Hoře Osudu, která degraduje Froda..
Tvoji větu o "vychovatelce" jsem asi neměla číst, trochu mi zkazila dobré mínění,protože tuhle část s hobity jsem si docela oblíbila :-)ale musím přiznat, že máš pravdu, je velice trefná. :-)
I když,mě to asi nevadí tak moc jako tobě,myslím si, že ho S. chtěl povzbudit,
koneckonců,nemůže ho v tom filmu přece jen pořád utěšovat-ti dva musí taky někam dojít. :-)
Jinak scény Domech uzdravování jsou asi nejpovedenější,i když jsou bohužel opradu dost okleštěné,škoda.
Nejhůř podle mě dopadl laciný konec střetu se Sarumanem a Aragorn kraulující v záplavě lebek-když jsem to viděla, připadala jsem si,jak kdybych byla v kině na nějákým opravdu hodně slaboduchým béčkovým hororu. :-)
Jinak k tvým posledním větám..myslím si rovněž,že je PP vyjímečný a krásný film,
ale neřekla bych, že je jediný nejlepší-to leda v žánru fantasy,jinak ne.Spíš jeden z nejlepších filmů vůbec.
Skvělých a kvalitních filmů různých žánrů je opravdu hodně,a PP není jediný krásný film, který kdy vznikl, tudíž je diskutabilní, jestli zase TOLIK vyčnívá.
I když, v porovnání s mnohými běžnými tuctovými snímky asi ano,to je pravda.
:-)
Jako vzdy jsi odvedl dukladnou a dobrou praci. Bohuzel tvuj popis "pridavku" me moc nenadchl a zcela souhlasim, ze nektere sceny vubec nemely vzniknout. Muj puvodni dojem z ROTK uz ale prilis neovlivni - jsou pouze dotazenim smeru, ktery Jacksonovo dilo nabralo uz davno, a v zasade jsem to tak nejak cekala. Doufam, ze pristi tyden se dostanu k tomu, abychom si popovidali o podrobnostech ;-)
Diskuze etenáou na tichto stránkách není provozovatelem serveru nijak moderována a upravována. Provozovatel nemá vliv na obsah jednotlivých poíspevku a nenese za ni zodpovidnost. Vyhrazuje si však právo kterýkoliv poíspivek smazat, pokud bude odporovat normám slušného chování.
27.1. 2009 Pokud o tom náhodou ještě nevíte, tak 28. května bude v Praze zahrána Symfonie Pán prstenů! Detaily najdete a lístky můžete objednávat ZDE 9.4. 2008 Na adrese www.lotrcon.cz najdete pozvánku na letošní LOTRcon ve dnech 27.6 - 29.6 2008, pásma na téma nejen Pán prstenů jako součásti Festivalu Fantazize. 5.3. 2007 Máte radi fantasy a sci-fi? Baví Vás história Slovanov? Ste blázni do mangy a anime? Alebo si chcete len prísť vyskúšať DDR či Sing Star ? Ak ste aspoň na jednu otázku odpovedali pozitívne, potom niet lepšej voľby ako navštíviť Slavcon 2007. Pestrý trojdňový program len za 200 Sk v predpredaji a za 250 Sk na mieste. Pre bližsie informácie navštívte stránku www.slavcon.arda.sk, kde sa môžete priamo zaregistrovať. (akci pořádá Spoločenstvo Tolkiena, kon 15.11. 2005 Dne 17.11.2005 od 14h se v sále HAMU uskuteční koncert Pražského Filmového Orchestru (viz. malá recenze). I tentokrát je krom hudby J. Williamse připravena The Lord of the Rings Trilogy Howarda Shorea. Více informací na stránkách PFO 10.1. 2005 Palace Cinemas Slovanský dům mají na programu maraton všech rozšířených verzí Pána prstenů. Bohužel startuje o půlnoci z 18. na 19. ledna (úterý na středu), což při dvanácti hodinách filmu není dvakrát ideální čas. Tohle rozhodně není poslední příležitost, takže se nemusíte snažit zlikvidovat v takto nelidský termín a v klidu můžete počkat. A nebo zajít jen na rozšířený Návrat krále...