Já a kniha: Eetl nikolikrát nejen ji, ale i další díla JRRT
Den D mé premiéry ROTK našel a minul, a svět šel dál. Země se nezachvěla, nevyměnila si místo s nebesy. Namísto euforie a neustále se vracejících vjemů... nic Rok čekání a očekávání, zpola natěšeného, že uvidím něco, jako FOTR, zpola nadurděného, že z toho vypadnou další TTT, a teď nic. Ani radost, ani vztek, spíš jen kocovina po odplaveném adrenalinu a jakýsi mdlý úžas „a to má být všechno?“ K tomu ještě navíc zmatek, kde se stala chyba. Jistě, pár scén, kdy strop kina se náhle jevil přitažlivější než plátno, ale jinak nemohu říci, že by ten nijak krátký čas byl strávený nepříjemně. Jen jaksi příliš rychle odplynul, aniž zanechal trvalejší dojem.Až po nějaké době, kdy jsem se k filmu několikrát denně v myšlenkách vracela, se mi podařilo pojmenovat to, co považuji za slabiny díla, které mělo být vyvrcholením něčeho do té doby nevídaného. Rozsah podpůrných prací výtvarníků, maskérů, trikařů a těch stovek dalších lidí je skutečně nevídaný, navíc umocněný Shoreovou hudbou, ale k autorskému pojetí mám vážné výhrady, které pro přehlednost člením do tří částí. Původně měly být dvě. Pohled diváka a čtenáře, ale protože knihu znám už příliš dlouho a příliš dobře, jsou případy, kdy nedokážu posoudit, jestli by mi daná věc vadila bez znalosti knihy nebo ne. Navíc, některé věci mi vadí z více než jednoho hlediska a daly by se vřadit i do více než jedné skupiny, rozdělení je tedy spíše jen orientační.
1. Co mi vadí vždycky a za všech okolností:
Opravdu nesnáším příliš velký důraz na maximální efekt, který jde na úkor logiky a reálnosti, a hlavně a především otřepaná klišé, která si PJ opravdu, ale opravdu mohl odpustit. Někteří „mnozí efektové“ musí mít za léta účinkování ve filmech pěkně tučné konto – pánové „Hero z boje vrací se sám“, „Visím za jednu ruku nad propastí“, „Láva hned za patami“ a „Polibek s potleskem“ hostují všude možně tak často, že beze zbytku naplňují přísloví o hostu a rybě a dokážou pokazit i jinak slušně načatý večer. Hned u pasové kontroly je měli chytit za límec a posadit zpátky do letadla směr LA.
Co se týká efektnosti, přiznávám bez mučení, že PJ má pro dramatické a efektní situace oko, bohužel ale vazbu „oko – selský rozum“ už neuplatňuje tak často, jak by měl. Nejvíc je to vidět na scénce s majáky, která je sama o sobě krásná a působivá, ale pro umístění ohňů na nepřístupné vrcholky úplně nesmyslná. V některých případech jsou „efektností“ zasaženy nejen jednotlivé scény, ale i postavy a dějové linie, jako jsou hobiti, boj o Osgiliath a dobývání Minas Tirith, kde mi toho vadí víc:
Hobiti:
Jo, hobiti jsou báječný národ. Po útesech šplhají tak, že Cliffhanger může ode dneška chodit kanály, a pokud už z těch útesů spadnou, projevují odolnost kvalitní gumy obalující ocelovou kostru, takže si říkám, proč se vůbec při dopadu obtěžují vyheknout, když vzápětí vstanou a otřepou se, jako že jim nic není. Jejich hlavy svou tvrdostí předčí i Dvořákovy „Tvrdé palice“, a po jen tak nějaké šlupce rozhodně do bezvědomí neupadnou. Jsou to skvělí hledači ztracených a upuštěných předmětů v jeskynních bludištích, eskamotéři, kteří dokážou stáhnout řetízek s Prstenem z krku, aniž naruší pavučinový zábal... Milují budíček volným pádem z hrany útesu (asi se pak zachytí jednou rukou a visí za ni, dokud se úplně neproberou). Jsou schopni bez potíží eliminovat skřety, kteří jsou dvakrát takoví a v přesile dva na druhou, a vykazují značnou rezistenci vůči vysokému žáru. Bez předchozího výcviku také zvládnou manévrovat koněm s přesností na jednoho múmaka a ani další krotitelské kousky jim nejsou cizí, vzpomeňme, jak na příkaz „Pusť ho“ Odula bleskurychle zareagovala.
Jinak umí skvěle vítat příchozí v Železném pasu, tančit a zpívat, Pipin projevil úžasné a nečekané vlohy pro vznešené i dramatické chování při jednání s Denethorem a jeho loučení se Smíškem, stejně jako Frodovo „není nic mezi mnou a ohnivým kruhem“, jsou skvěle odehrané scény. Sam by nemusel na Gluma vždycky tak agresivně vrhat, jak toho vyzáblého chudáčka mlátí do hlavy, i když ve spravedlivém hněvu, působí poněkud brutálně.
Osgiliath
Zeptal se mě kdosi, proč že jsou ty ruiny tak důležité, a já musela odpovědět, že nemám tušení. Je-li Osgiliath klíčový bod pro přechod přes řeku, pak je poněkud špatně hájený – malá posádka, žádné vojenské budovy, střelecké věže, balisty, katapulty, příkopy, překážky – nic co by obráncům jen trochu pomohlo. Není-li klíčový, tak proč se vlastně obtěžují ho pořád znovu dobývat a hájit a nevyberou si nějaké příhodnější místo?
Krom toho mi nejde do hlavy, jakou že to má Gondor obrannou taktiku. Proč ty skřety nechávají vylodit, místo aby je zasypali deštěm šípů a kamenů, dokud jsou ještě na lodích? A když už je nechají vylodit, proč si je pouštějí za záda, než na ně zaútočí? A vážně si Faramir myslí, že jeho povely je v té bitevní vřavě slyšet dál než na dva metry?
Na pováženou je ale i uvažování protistrany – proč hlavní skřet vybízí k tichu (a skutečně je znát, že veslaři se snaží necákat víc, než je nevyhnutelné), když pak vidíme, že mají pochodně? To si mají Gondořani myslet, že se nad řekou rojí světlušky? (Na co skřeti vlastně ty pochodně potřebují, to se raději ani neptám, vidět je v téhle scéně celkem dobře i pro lidi.)
Otázkou pro mě zůstává taky „ideologie“ Sauronovců. Proč ten krátký proslov o končícím věku lidí a začínajícím věku skřetů? Po předchozím boji je celkem jasné, že skřeti a (někteří) lidé se asi nemají rádi, takže nepřátelství není třeba zdůrazňovat, a co potom Haraďané a spol. v Sauronových službách, jak to jde dohromady?
Bitva o Minas Tirith:
…extempore s Faramirem, který by při takovémto návratu přišel minimálně o kůži vzadu na lebce, a Gondořany, kteří při vytahování šípů nepoznají, že je ještě naživu, a nedokážou o tom Denethora informovat….
- Zpátky k obléhání. Řekněme, že evakuovat ženy a děti někam mimo město nebyl čas nebo nebylo kam. Tak či onak, nemají se co poflakovat po ulicích, jinak se nesmějí divit, že jejich osudem je efektně zemřít pod efektně velkým balvanem – ráda bych viděla ty katapulty (zvlášť ty, které pak vrhaly nemenší balvany z gondorské strany, protože na takovou váhu musí mít docela dlouhé rameno, které zabere docela dost místa). Účinky střelby jsou opravdu fantastické, jen jsem netušila, že Minas Tirith je tak nahlodané zubem času, že se stavba po zásahu rozsype na jednotlivé kameny. Ze všeho nejvíc mi ale vadily neustálé nálety fell beasts – na ten nápad, že by nosiči mohli zabíjet lidi vyzvedáváním do vzduchu, byl někdo zřejmě velice pyšný a tak trochu ho nadužíval, bohužel ty figurky létající až příliš efektně vzduchem mě ani na okamžik nepřesvědčily, že tam umírají skuteční lidé, jako mě ostatně nedokázala přesvědčit celá ta bitva.
(Naopak velmi věrohodná je úvodní rvačka Sméagola s Déagolem; natolik, že jsem se místy nevydržela dívat. Skvěle připomenuto, jakou má Prsten moc, když se Sméagol vrhne na přítele jen chvíli potom, co si o něj dělal starosti. Velmi dobře pak navazuje střih na linii F+S, jak si Frodo pohrává s Prstenem)
2. Co mi vadí na filmu jako takovém, ale nemohu přísahat, že bych si to uvědomila bez znalosti knihy
Obecně jsou to věci vynechané a vykreslení prostředí a postav, které mi přijdou nedostatečné. Za nejhorší z vynechaných považuji neukončení vedlejších dějových linií Sarumana, Éowyn a Faramira, které nehodlám omlouvat čekáním na nějaké Extended edition. EE má sloužit k dokreslení pro fajnšmekry, nikoli vysvětlení, a byl-li takový Saruman hlavním padouchem I. a II. dílu, který dokonce i zastiňuje existenci Saurona, nemůže to přece skončit nějakým „bude zavřený napořád ve věži“, prohozeným jen tak mezi řečí. Varianta „pád na ozubené kolo“ mi sice přijde poněkud hloupá (a z rodiny „mnohých efektů“), ale je to alespoň nějaký konec linie.
Zrovna tak Éowyn: celé dva díly se jí věnuje hodně prostoru, a pak to skončí tím, že ji vidíme raněnou fyzicky i psychicky, nic, nic, nic, a najednou se nám tam vesele zubí na korunovaci! (Faramir totéž v bledě modrém – jestli si ho ovšem nečtenář vedle Éowyn vůbec všimne.) Připadám si pak jako zákazník, který za plnou cenu chleba dostane bochník bez patek, a když se svých patek domáhá, je mu sděleno, že za prvé si musí nějaký čas počkat, a za druhé že si musí taky pořádně připlatit.
Nedokončená je rovněž úloha palantíru a propojení tohoto motivu s předchozím dílem jako vysvětlení Denethorova informačního zdroje – má tady pouze vysvětlit, proč bylo třeba odvézt Pipina do Minas Tirith. Na to mi ovšem ta scéna přijde zbytečně propracovaná - vzhledem k tomu, že palantír už dál „nehraje“, nebylo třeba zapojovat Aragorna a Legolase (z toho se stal detektor na Saurona kdy?), bývalo by stačilo nechat Gandalfa vzbudit trošku dřív.
Co se týká prokreslenosti: jak se tak ohlížím za předchozími díly, všem důležitým národům se dostalo pečlivé prezentace, především Rohirrim. V porovnání s nimi působí Gondor velmi ploše a nevýrazně, a není to jen dosti uniformní módou. Kromě Faramira a Denethora, což jsou už „staří známí“, zde není žádná epizodní postava, která by anonymní modrošedý dav trochu přiblížila – někdo jako byl v Rohanu Hámův synek nebo ty dvě děti, které přivezly do Edorasu zprávu o napadení (sice zrovna tyhle scény nesnáším, protože mi připadají dojákovité, ale přece jenom plní určitou úlohu). Absence výraznějších jednotlivců navíc znemožňuje vykreslit, jak si Aragorn vybudoval v Gondoru pozici – mezi přívalem ektoplazmy a korunovací je absolutní vakuum. Dokonce ani na poradě před finálním tažením jsem nepostřehla žádného Gondořana (takže je mi záhadou, kdo vlastně Aragorna oprávnil brát gondorské vojáky na sebevražednou misi). Jistě, vděčnost za záchranu určitě sehrála velkou roli, ale na to, jak Gondor „has no king“ a „needs no king“ je to trochu náhlá změna.
„Last but not least“, připadá mi, že byl v závěru poněkud setřen význam Frodova činu. Z nějakého důvodu se všem hobitům dostává stejného zacházení, když před nimi poklekne celý Gondor. Až posud je to samozřejmě v pořádku – až na to, že měli pokleknout i Smíšek a Pipin; nebo snad měli ti dva pocit, že vykonali něco, čím by se F+S alespoň vzdáleně přiblížili? Záchrana Éowyn a Faramira byla jistě chvályhodná, ale ne natolik, aby mohli přijímat hold klečícího krále. Stejně tak scénka zpátky v hospůdce v Kraji – velmi hezky vykresleno, jak zážitky dokážou změnit a izolovat, ale Frodo nevypadá více změněn či zasažen než ostatní tři a ani později mi nepřipadá, že by byly dostatečně jasně nastíněny jeho důvody pro cestu na Západ. Naopak Smíšek s Pipinem si mohli podržet trochu víc své původní bujnosti a od Froda se tak odlišit.
3. Co mi vadí jako čtenáři
Z hlediska děje je to především důraz a prostor, kterých se dostalo bitevním scénám, některé dějové přídavky a vynechávky (aby bylo jasno, nevyčítám KAŽDOU vynechanou nebo neknižní scénu, jen ty, které považuji za důležité, např. s chybějícím vymetením Kraje jsem smířena, na to prostor nebyl, a být režisér, asi bych ho vynechala taky) a opět nedostatečné vykreslení, které ovšem vyjde najevo , pouze pokud člověk zná knihu. Krom toho vidím odchylky „ideové“ ve vyznění některých scén a postav, které dávají jiné vyznění celému příběhu, jiného ducha, než jakého má kniha (což by samo o sobě nevadilo), ale navíc takového, který se mi nezamlouvá.
Bitvu považuji za hlavní slabinu už v případě TTT a zde se mi jen potvrdilo, že prostor věnovaný monumentálním bojovým scénám pak chybí někde jinde, konkrétně rozvoji postav a děje. Především vztah Faramira a Denethora by si rozhodně zasloužil detailnější přístup a opravdu bolestně postrádám Domy uzdravování, jednak kvůli vyléčení Faramira a Éowyn a jejich sblížení, ale také proto, že tím odpadla možnost dodat Aragornovi královskosti i bez koruny (a že by to potřeboval jak sůl – skoro bych řekla víc jak šampon). Osobně pak ještě postrádám Legolasovo první setkání s racky a Mořem (jak ráda bych tímhle nahradila poskakování po múmakovi!), oficiální vpuštění Aragorna do Města, nalezení semenáčku Bíleho stromu jako symbol obnovení královského rodu a slavnostní příjezd Arwen, Galadriel a spol.
Z přídavků zmíním dva - „Sam, go home“ a dobývání Minas Tirith. Lembasová intrika mi přišla příliš vykonstruovaná (ach ta vzájemná přitažlivost mezi lembasem, Samem a schody, že dopadnou oba na stejné místo) a stále nemohu pochopit, k čemu vlastně byla potřeba. Nechce se mi věřit, že by Glum nepovžoval Odulu za schopnou zvládnout oba hobity, tak proč je vlastně bylo třeba oddělovat? Navíc, já někoho takhle nenávidět, asi by mě uspokojilo daleko víc zavést je do pasti oba – ta písnička o mouše ukazovala, jak moc si Glum situaci užíval, tak proč si nedopřál ještě možnost vidět v pavučině tak nenáviděného Sama?
Na dobývání Minas Tirith mi chybí patřičná gradace – proražení brány byl osudový, zlomový okamžik, ve filmu ale proběhlo jen jako jedno ze stadií boje. Za gradaci bitvy nepovažuji ani „poslední obranu za posledními dveřmi“, to je motiv značně ohraný a navíc kopíruje průběh bitvy v Helmově Žlebu
Velmi nedostatečné mi připadá Frodovo a Samovo putování. Najít krajinu, která by přesně odpovídala Mordoru, není jednoduché – pevně doufám, že takové místo na zemi neexistuje. To, co nám PJ nabídl, je působivé, ale je to jenom nehostinná sopka, ne „zem zmučená a zpustošená“, „poskvrněná, leda by ji omylo Moře“. Pouť takovouto krajinou muselo být neskutečné utrpení. To, co vidíme ve filmu, je velké vypětí a strádání, a přece mám pocit, že je pouhým zlomkem toho, co skutečně zakusili, a navíc vzbuzuje dojem, že cesta nebyla příliš dlouhá. Krom toho mi připadá, že vliv Prstenu na Froda je prezentován nedostatečně a na film nepříliš nápaditě. Frodova reakce, když se mu ho pokusí někdo vzít, je známa už z dřívějška a nově se přidává pouze slovní popis, jak mu „ohnivý kruh“ leze na mozek. Přijde mi škoda, že “ohnivému kruhu“ se nedostalo vizuálního zobrazení a že se nepoužilo víc „hlasu“ Prstenu (nebo jakýchkoli dalších nepřímých prostředků, naznačujících, jak Prsten víc a víc deformuje Frodovu vůli a zdravý rozum). Když už se bitevní dějové linii dostalo takové efektnosti, bylo by dobře podbarvit i putování s Prstenem, takhle bylo od úniku ze skřetí věže poněkud „suché“. – Na druhou stranu ale bylo dostatečně dramatické a výstižné na to, aby mi následná „chechtací postelová scéna“, kdy je vše podstoupené jakoby rázem zapomenuto, přišla zcela nevhodná. I ten Smíšek s Pipinem svými zážitky poněkud zmoudřeli na to, aby si nedokázali představit alespoň stín toho, čím Frodo prošel, a co teprve Gandalf… Sam je jediný, jehož reakci zde považuji za adekvátní. Když už nic jiného, alespoň ta scéna nemusela být pojata jako defilé členů Společenstva.
Teď k těm odchylkám „ideovým“. Dost utrpěla atmosféra, zvlášť co se týká zážitků nadpřirozených nebo duchovních. Nápadná je pro mě například absence skutečného strachu – jistě, když na plátně vybafne například Odula, tak se leknu, protože kdo se zdravým rozumem by se nelekl. Ale nebojím se… tak jako se nebojím třeba u Vetřelce 2, kde co chvíli také utrpím nějaký ten adrenalinový šok a jsem napjatá, ale nebojím se takovým tím plíživým děsem jako u Vetřelce 1, kdy vím, že je tam někde NĚCO zlého. Odula je totiž jen takový velký, hnusný a nebezpečný pavouk, ne ta „zlovolná mysl“, jejíž přítomnost lze nějakým šestým smyslem vycítit. Když se vrátím ještě k proražení Brány Minas Tirith, v knize je to nesmírně působivá pasáž , kdy na dvou stránkách vygraduje nejen atmosféra „obyčejného“ strachu a beznaděje z přesily nepřátel, ale i děsu z nadpřirozeného zla zosobněného postavou Pána nazgûlů (plus k tomu ještě osudovost scény: projel branou, jíž nikdy předtím neprošel nepřítel). Takovýto pocit byl velmi dobře prezentován ve FOTR při výjezdu nazgûlů z Barad-dûr, jejich hledání Kraje, Frodově předtuše zla na cestě u stromu…. V ROTK se to nějak vytratilo, zřejmě to odplavil všechen ten adrenalin. Jediné náznaky jsou vidět u Stezek Mrtvých, ten pohled do nitra skal a potom naopak ze Stezek ven, než se splaší koně, a zášleh světla z Minas Morgul. Sauronův „reflektor“ takovýto pocit nevzbuzuje ani v nejmenším.
„Duchovno“ nebo „mystično“ dostalo hezký přídavek v podobě Arweniny vize (jen se ptám, jestli ji opravdu nikdy předtím nenapadlo, že by mohla mít s Aragornem potomka. Jestli ne, tak navrhuji připsat novou teorii pro vyhynutí dinosaurů – čekání na vizi) a scénky s Galadriel podávající Frodovi ruku. Na druhou stranu se ale vytratil význam Frodovy hvězdné skleničky – vypadá jak obyčejná „magická lucernička na heslo“, ztratila se (pravda, neudržitelná) souvislost se silmarilem a pokračováním příběhu z dávných dob, ale hlavně kontrast Světla a Temnoty (v zásadě nechápu, proč před ní vlastně Odula couvá, zase taková tma tam není, aby ji světlo tolik zraňovalo) Celkově je vůbec vidět ústup od věcí, které člověka nějakým způsobem přesahují, ať už je to nadpřirozeno, osud nebo vyšší záměr – viz třeba ten chybějící semenáček Bílého stromu. Možná to, stejně jako ta absence strachu, dost souvisí s vyprávěcím postupem, který je hodně „popisný“ (děje se jen to, co vidím na plátně, divák sám v zásadě nepracuje, jenom pozoruje) a snaží se reálně zobrazit úplně všechno.
V chování postav je zřetelný ústup od vznešenosti a důstojnosti, trend započatý už ve FOTR Aragornovým váháním „být či nebýt“, jakž takž vyvažovaným postavou Galadriel. V ROTK ale takováto výrazná postava není, Théoden, jakkoli je jako král důstojný, je přece jen poněkud „civilní“ a vznešenost starobylého rodu (který nemá) z něj pochopitelně nevyzařuje; Denethor je opovrženíhodný a navíc šílenec. Vznešenost ale nevyzařuje ani z dědice Isildurova tam, kde z něj rozhodně vyzařovat měla, především na Stezkách Mrtvých, kde si měl křivopřísežníky podrobit silou svého vystupování a nároku, ne mečem, o který se nijak nezasloužil.. Na korunovaci byl ještě přijatelný, i když ne královštější než kdokoli jiný, a jeho zpěv měl zřejmě scéně dodat to, co nedokázal ani scénář, ani herec. Nejsem si jista, zda se to podařilo, zpívající král je poněkud nezvyklá část korunovačního rituálu (mimochodem dosti očesaného). Ve filmu se navíc neví, co to vlastně zpívá, a pouhý překlad by stejně nepostačil, protože pochybuji, že by si divák nečtenář na nějakého Elendila vůbec vzpomněl a o jeho příchodu z Moře beztak neví vůbec nic, takže odpadá návaznost na minulost (což je ostatně věc pro Tolkiena typická, reminiscence na věci dávno minulé, která pomáhá vytvářet atmosféru a ve filmu z pochopitelných důvodů většinou chybí). Scénu setkání s Arwen považuji za naprosto příšernou a jen díky tomu, že netrvala dlouho, jsem neodešla z kina. Za prvé, jak už jsem zmiňovala, je to odporné klišé, za druhé, je to chování krále zcela nedůstojné (Arwen schovávající se za zástavou je jen o málo lepší).
Poslední, ale nikoli nejméně důležitý, uvádím ústup od jistých mravních hodnot hrdinů. Jsou věci, které by hrdinové legendy nikdy neudělali ani neřekli, prostě proto, že jsou hrdinové legendy, a ne našeho každodenního života. Mě by mohlo pragmaticky napadnout, že by bylo výhodnější propustit Mrtvé až později, ale rozhodně by s tím neměl přijít Gimli a Aragorn by neměl ponechat ani sekundu pochybám, že snad o té nabídce uvažuje – a když už by ta slova padla, měl za ně Gimliho pokárat. Já bych se mohla „zdekovat“ do bezpečí, zatímco by se rozhodovalo o osudu Středozemě a mé životní lásky, ne tak ale Arwen., která už jen tím, že setrvává a vyčkává konce, vyjadřuje Aragornovi důvěru a podporu. Stejně tak mně by mohly ujet nervy a mohla bych se vrhnout na někoho, kdo mě zradil, ale Sam by neměl tlouci vzáblého, zuboženého tvora jako první. A Frodo by neměl uvěřit tak hloupé intrice a zavrhnout kvůli ní přítele, a i kdyby uvěřil, že Sam nějaký ten lembas snědl, měl by mu to odpustit. A když by už Sama pod vlivem Prstenu odvrhl, Sam by ho nikdy nenechal samotného, protože přátelé v nouzi se prostě neopouštejí. A Gandalf, moudrý a důstojný rádce, by neměl používat k pacifikaci oponenta tak hrubé a přízemní metody jako je rána holí, a stejně tak by neměl odstrkávat Pipina, když se zachová nečekaně důstojně a čestně.
Za nejhorší ze všech změn ale považuji Legolase – dokážu pochopit počítání skřetů v Helmově Žlebu, kdy obránci jsou v zoufalém postvení, jak krysy zahnané do kouta obrovskou přesilou, ale bitva o MT zase tak zoufalá není.Navíc, drobný rozdíl, pro mě ale významný, tady se nepočítají skřeti, ale lidé. Lidé. Ti v knize nikdy nebyli tvory propadlými zlu, pouze svedenými, oklamanými nebo zastrašenými, a žádná kladná postava v knize se k nim nechová jako chladnokrevný zabiják, který si dělá zářezy do luku za každého zabitého nepřítele. „Válka musí být, dokud bojujeme proti nepříteli, který by nás zničil všechny“, takže nepřítele je třeba zastavit, ne se tím pyšnit nebo to zlehčovat – anebo z toho dělat těžiště filmu. Jistě, je to „Válka o Prsten“, nicméně boj samotný zase tolik místa nezabírá, slouží k dokreslení vyprávění, nesoustřeďuje na sebe pozornost. Takovouto roli hraje boj v žánru akčních filmů, ovšem Tolkiena jsem za akčního nikdy nepovažovala a film, který se chlubí věrností autorovi, by měl být věren také jeho hodnotovému žebříčku.
Shrnuto kolem a kolem: ROTK v žádném případě nepovažuji za dobré filmové zpracování Tolkiena co do vyznění, děje a postav. Líbí se mi z valné většiny jako zpracování vizuální (architektura, krajina, lidé, že Aragorn není můj typ je nepodstatné.) Hudbě nemám co vytknout, naopak, na některých místech je tím jediným, co zachraňuje situaci.
Jako akční film je ROTK nadprůměr, hlavně díky výtvarnému zázemí, ale stále trpí mnoha nešvary, které si spojuji s filmovou kategorií B, tedy klišé a efekty na úkor reálnosti nebo logiky. Domnívám se, že mohl a měl být natočen lépe, potenciál by pro to snad byl a valná divácká masa byla tak nažhavená, že by PJ vzala cokoli, i to, co by se trochu vymykalo tomu nejobecnějšímu vkusu.
The clearance of R warfarin is generally half that of S warfarin, thus as the volumes of distribution are similar, the half life of Rwarfarin is longer than that of S warfarin <a href=https://viagr.mom>can you use trimix and viagra together</a>
<a href=http://vardenafil.one> levitra mercado libre</a> 2, 19 A pelvic examination is necessary to assess tumor size and involvement of the vagina or parametria
Lack of dental care can cause serious but easily preventable medical conditions <a href=http://propeci.buzz>ca nadian propecia</a> Risks related to antibiotic prophylaxis
Autophagy is generally divided into five stages initiation, nucleation, elongation and completion, fusion, and degradation <a href=https://bviagra.mom>is viagra bad for your heart</a> N ter N terminus, C ter C terminus
Singer AJ, Birkhahn RH, Guss D, et al <a href=https://cialis.mom>cia lis coupon</a> ask for a urine test rather than saliva, blood or hair test because you can pass the urine test as your urine is diluted
More studies are needed, but our findings are important as many breast cancer patients receive this type of treatment, said Jernstrom <a href=https://cialis.boats>c ialis for sale in usa</a>
lisinopril hctz harga atarax alprazolam PARIS, Sept 27 Reuters A colourful yet eerie pleasuregarden greeted guests to the Dior fashion show inParis on Friday, as artistic director Raf Simons introduced anew tribe of flower women to the ready to wear scene <a href=http://cialis.motorcycles >buy cialis online from india</a> However, a better question may be Is a PCT optimal
Under this doctrine, the 158 actions of one defendant are attributed to all the co conspirators in assessing jurisdictional contacts <a href=http://cialis.mom>buy cialis online safely</a>
<a href=https://priligy.bond>P riligy</a> While observational studies can t prove that soy consumption is protective against breast cancer, they have demonstrated that soy doesn t increase breast cancer risk
<a href=https://clomid.homes>c lomid mechanism of action</a> c Inhibitory effects of kinase inhibitors on FUL resistance of MCF7 IGF 1R cells in response to FUL 1 ÎĽM individually or combined with E2 1 nM and IGF 1 100 ng mL as indicated
tegopen ibuprofen advil price There is way too many cases where it never gets to a judge because the cops and prosecuting attorneys play judge jury and excutioner before it ever enters a court <a href=https://priligy.skin>b uy priligy cheap</a> Side Effect of Cancer Treatment Lung Damage Acute Pulmonary Toxicity
For LRTI and URTI the incidence was lower every month <a href=https://clomid.pics>cl omid online pharmacy</a> b Excretory phase CT scan obtained with 1
The study included approximately 19, 000 generally healthy people who were 70 years of age or older <a href=https://zithromax.top> zithromax for std</a>
2006; 354 21 2287 2288 <a href=http://clevitras.monster& gt;bayer brand name levitra</a> It is a common disease, affecting about 20 of the general population, in children the estimated prevalence is 9 2
<a href=https://cialis.homes>b uy cialis online us</a> The dosage form of claim 68, wherein the multiparticulate carrier is selected from the group consisting of an enteric coating, a seal coating, and a mixture thereof
Alcoholism associated spinal and femoral bone loss in abstinent male alcoholics, as measured by dual X ray absorptiometry <a href=http://accutane.one>bu y accutane 5 mg online usa</a>
The Oscar winning actress and partner to Brad Pitt made the announcement in the form of an op ed she authored for Tuesday s New York Times under the headline, My Medical Choice <a href=https://ccialiss.top>c ialis pills</a> Entry into dormancy and subsequent reactivation seem to be regulated by intrinsic programs and by contextual cues, similar to those involved in the physiological regulation of adult tissue stem cells 103
On the longer term, estrogen depletion could lead to an increased risk of osteoporosis and a slightly enhanced cardiovascular risk 26, 35, 36 <a href=http://lasix.one>buy lasix online cheap</a>
9 of our participants were unemployed, 80 reported household incomes below the national line of poverty, and 30 lacked any form of health insurance before arrival at the participating cancer centers <a href=https://clomid.mom/>sa fest place to buy clomid in the uk</a>
At month 15 the hot flashes were embarrassing I would stand and talk to people and sweat just poured off my face and armpits <a href=https://stromectol.ink/&g t;stromectol amazon</a>
Chandrasekhar K, Kapoor J, Anishetty S <a href=https://doxycycline.world />doxycycline dosage for sinus infection</a> The concentrations of transcortin, sex hormone binding globulin, pregnancy zone protein, apolipoprotein AI and thyroxine binding globulin increased significantly
Indeed, by combining tissue specific expression of a CreERT2 recombinase with its tamoxifen dependent activity, the excision of floxed chromosomal DNA can be controlled both spatially and temporally by treating the rat with tamoxifen, which is metabolized to OHT <a href=http://clomid.mom/>fer tility pills online</a> 62 percent from 2
Make sure your partner knows the pain may not be as bad if you feel very aroused before you start vaginal sex <a href=https://stromectol.autos/ >stromectol tablets uk</a>
dexamethasone will decrease the level or effect of iloperidone by affecting hepatic intestinal enzyme CYP3A4 metabolism <a href=http://buylasixon.com/> ;when to take lasix</a> 249 Diclofenaco potásico R 100 mg Caja x 10 cáps
In companion commentaries, my colleagues, Sara Hurvitz, MD, FACP, and Sara Tolaney, MD, MPH, discuss exciting new practice changing data in HER2 positive breast cancer and new developments in chemotherapy based treatment for HER2 negative and triple negative breast cancer from SABCS 2019 <a href=https://buylasixon.com/&g t;can you take lasix and potassium at the same time</a>
After all, our teeth and gums need protein, vitamins, and minerals to stay strong and free from cavities and gum disease. <a href=http://buydoxycyclineon.c om/>how long does doxycycline side effects last</a> Analytic models were run for 866, 099 autosomal SNPs in 2124 total subjects.
The Tet- on system uses a mutant tTA to essentially cause the reverse of the Tet- off system such that doxycycline is required to activate transgene transcription. <a href=http://buydoxycyclineon.c om/>doxycycline mrsa</a> Use is presently experimental, but is promising as a future therapeutic option.
Last cycle natural with 2 follicles at 15mm and 18mm. <a href=http://tamoxifenolvadex.c om/>hair loss with tamoxifen</a> When you stop your steroid cycle, Nolvadex makes your body produce more of two hormones, which are essential for both men and women when it comes to their sexual health and reproduction.
There have been no reports of abuse or dependence with Follistim AQ follitropin beta follitropin beta injection. <a href=https://clomida.com/>c lomid and twins</a>
<a href=http://cheapcialiss.com/& gt;buy cialis online from india</a> This condition primarily affects the skin of the face, appearing as transient flushing or blushing on the nose, cheeks, chin or forehead
no, pod Cvekem bych raději viděla trochu jinou diskusi než věčné rozebírání odchylek kniha/film, ale co se dá dělat.... s nadmírou bojových scén máš celkem recht , jeden recenzent to hodnotil zak, že PJ preferuje making war to making love, na druhou stranu, pokud pominu leggyho ekvilibtistiky, tak PP jako kniha taky není bojeprostý - až po shlédnutí filmu jsem zjistila, že při čtení řadu věcí vytěsňuji a někdo s jiným náhledem vnímá příběh zcela jinak. Silných míst je v knize samozřejmě podstatně víc, než ve filmu, jen hodnotím, že moje emoční odezva na některé scény je podstatně větší, než při čtení. Pokud by film nebyl natočen (nebo byl natočen tak, že bych ho odmítla tak, jako ty),byl by můj život o tenhle prožitek chudší, což by mne mrzelo - na rozdíl od řady dalších filmů, jmenovitě pokračování Matrixu, která dopadla katastrofálně. IMHO, Návrat krále není bezduchý akční film, jak vyplývá ze závěru recenze.
Fosa: Jen glosuj, glosuj, Watchera uz v prispevcich stejne nedozenu ;-)
Ad uvodni rvacka: Taky si myslim, ze S+D nemuseli vypadat jako chovanci nejakeho ustavu, takhle jsem si je rozhodne nepredstavovala, ale az tak mi to nevadilo. V kine u me prevladlo vnimani, ze dva trosku simple, ale jinak celkem dobromyslni tvrove si vyjeli na ryby, oba sdileji radost, ze jednomu z nich zabrala ryba, kdyz D spadne do reky, S vyjadruje obavy o nej - a o par minut pozdeji se tataz osoba zacne chovat slizce a jdou si po krku jako nemyslici stroje. Prave tenhle kontrast se mi na tom libi.
Inka: Zaciname se trochu duplikovat s komentari pod Cvekovym clankem ;-). Jina vize... no jo, ale JAKA vlastne? Co mi to Jackson nabizi? Jak si to mam prebrat? Ze skutecne povazuje za nejdulezitejsi bojove sceny? Anebo ze je akcentuje, protoze "divak to chce"? Tak ci onak, vypovida to o nem veci, ktere se mi nelibi. A ty pusobive sceny... tohle je skutecne velmi subjektivni, nicmene ja mam v knize oblibena mista, ktera na me pusobi daleko silneji nez treba majaky a je jich taky daleko vic nez ve filmu. Treba jak jsem zminovala ten nalez Bileho stromu, pro me je to velice pusobiva scena (BTW, Fosa: Jasne ze by na to ve filmu chybela souvislost, ale A+A, jak spolu sazeji stromek, ktery pak rychle zacina rust a kvest by byl celkem pochopitelny symbol)
hezky napsáno, řadu věcí podepisuji, zejména nablblá klišé, palantír a E+F, než Saruman na kole, ať je radši zavřený. Na druhou stranu, hlavní příčinou tvé kritiky jsou přehnaná očekávání a to, že film nenaplnil tvou představu knížky. IMHO chceš po tvůrcích trochu moc, tuhle naději jsem opustila už po Společenstvu. Už tam nastala velká srážka moje vize/filmařská vize a film dostal 7/10. Další filmy beru jako vizi někoho jiného a kdo dílo vnímá jinak. Pokaždé, když otevřu knížku, tak si uvědomuji, oč je lepší, jiná, IMHO zejména vznešenější. Ale!! takový mráz po zádech, jako při zapalování majáků či příjezdu Rohanských jsem u knížky nezažila, to max. uroním kroupu.
Fosa - u E+F se klene velký nápis Hollywood i přímo v knížce, pevně doufám, že uvidíme v ex. verzi, jak to PJ zvládnul. Doufám,že lépe než A+A.
Slíbila jsem ti, že se ještě ozvu, tak jsem tu :o) S hrůzou zjišťuji, že mi z filmu v hlavě utkvělo jen několik málo scén a roztavený prsten, takže to s mým „objektivním“ vyjádřením až tak slavné nebude ;o) Přesto si však dovolím několik poznámek k tvé recenzi.
Napsaná je opravdu zdařile, to ti nelze upřít. Tak zhruba do poloviny jsem se i výborně bavila, tento styl psaní opravdu můžu, ale přiznám, že jsem vzhledem k rozsahu měla drobné problémy udržet pozornost až do sáhodlouhého konce. Nevím, má-li cenu komentovat každou scénu, někde se shodneme, jinde se pohádáme, však už jsem svůj pohled dostatečně přiblížila pod několika recenzemi – a ty nejinak. Patrně tedy víš, že se pod tvé výtky k Odule klidně podepíši a zároveň nepochopím tvůj pohled na úvodní rvačku, která ve mně zanechala dojem „jeden slizký retardovaný jedinec potká druhého a začnou se prát“.
Nehodlám tu ani dělat přednášku o komerci, beztak si připadám jak mlýnek na maso, jenž přežvýkává stále dokola tutéž stravu; nemohu se však ubránit mé oblíbené zaujaté hlášce „no jo, však je to Amerika… a navíc velkofilm…“, která mi automaticky zruší rozčílené úvahy nad 80% změn – a to i přesto, že mi samozřejmě vadí. Asi to vzhledem k možnostem a podmínkám vzniku výrazně lépe nešlo. Tečka. Štve mě to. Tečka. Tolik k efektním frázím a Frodovi horolezci.
Takže dále, komerci nejspíš neopustím, ale tentokrát snad přínosnější připomínka – mnoho lidí se zároveň rozčiluje nad převahou komerčních scén a zároveň postrádá duo Eówyn-Faramir. Dovedeš si představit, jak by tahle love story dopadla? Myslíš, že by nebyla „komerční“ už ze své podstaty? Uznám, že ve filmu vzniká „logická díra“, ale radši „to“ neuvidím, než aby jediná scéna strhla kvalitu celku o další body dolů. Tolkien ji dokáže krásně napsat, ale Jackson by ji nedokázal krásně natočit. Stačí vidět obdobné výjevy, v nichž by aktérům mohl rovnou za hlavami svítit růžový nápis „Hollywood“. Děkuji všem Valar. Ovšem naprostý souhlas s neukončeností Sarumana, to byla vyloženě režisérova chyba.
Obdobný střet vidím mezi „logičností bojových scén“ na jedné straně a tvou „touhou po hrdinském eposu“ na straně druhé. Hrdinové starodávných eposů přeci nepřátele obvykle nepočítají a bojová taktika je zajímá jen výjimečně. Tak ti nevím.
Teď bych musela několik postřehů pochválit, tak to vynechám, ty také vybíráš z filmu povětšinou kritiku ;o)
Zpustošená mordorská zem, to se mi úplně vybavily mostecké povrchové doly a scéna z Roku ďábla. To by byl zajímavý Mordor, ale takovou „krásu“ na Novém Zélandě asi nemají ;o)
Strach ve Vetřelci, chichi, no jo, to je věc pohledu, ale uznám, že se vcelku často dostatečně dusivá atmosféra vytrácela, nebo se úplně zapomněla objevit. Bílý strom by byl sice prima, ale unikají zde souvislosti, takže se pak možná jeví jako zbytečný. Ke korunovaci se vyjadřovat nebudu, ale zdá se mi, že je tu „zrovnoprávnění hobitů“ tím nejmenším kixem…
Už toho raději nechám, dáváš ve své recenzi mnoho podnětů, povětšinou zajímavých, ale nehodlám glosovat vše. Tohle zatím pro osvěžení postačí ;o) Každopádně hezká práce :o)
Arien:Možná ne, ale vyznělo to tak. :) Potom to už není hodnocení filmu, ale jen skoro holé "vypočítávání chyb". Ale jinak poklona, já se na tak dlouhou recenzi nezmůžu, protože mi v tom moje pohodlnost vždy úspěšně zabrání. A právě to snad vypovídá něco o Tvém zájmu o film, že Tě tam snad také něco zaujalo. :)
Eowyn: Co myslis ti zaujata? Jestli to, ze vypocitavam hlavne negativa, pak mas pravdu, ale prave o to mi slo, zduvodnit, proc film nepovazuji za desetihvezdickovy. Rozhodne jsem ho nechtela kritizovat jen pro kritiku samu.
Arien:je to velice zajímavé, co jsi napsala(za začátku jsem nevěděla, jestli nejsi náhodou kluk:) a i přes jméno Arien) a v zásadě s některými tvými výtkami souhlasím(např.létající akrobace nazgula-neumím napsat-s efektním nabíráním a vyhazováním lidí mi přišlo dosti laciné nahrazení strachu z jejich křiku, domy uzdravování a Legolasův kousek taky nemohu překousnout) ale v zásadě to pořád považuji za krásný film a tvoje reakce mi přijde strašně zaujatá. Prostě si nemůžu pomoct. Mně to přijde taky ochuzené o Tolkienova ducha, ale přesto jsem za tohle veledílo strašně vděčná a i přes nedostatky se u mě ROTK, i přes ze začátku podobné reakce, jako jsou tvé, stal nejlepším z trilogie. Howg. :)
Watcher:if you don't understand, you would go to URL. (né neber to osobně já se jen snažil použít momentální učivo v AJ bucheché) Ale jak vidím, ty se nepolepšíš, a nepolepšíš.-bohužel neumím ho udělat tak velkej, a proto ho pouze napíšu - SMAJL
Corwin: Beru, že ti Legolas třeba nijak nevadí, ale mně jo :-)) Počítání zabitých se mi nelíbí proto, že 1) v MT (ve filmu), jak už zmínila Arien, počítá LIDI…. A počítá je způsobem, který by mně vadil, i kdyby počítal morčata. Navíc lidi se v knize vzdali Aragornovi, v HŽ též složili zbraně, čili byla jakási možnost jejich nápravy, to u skřetů zřejmě nepřichází v úvahu :-) Skřeti byli dílo Saurona, lidé ne… Kdyby takhle někdo počítal např. v nějakém válečném filmu zabité nepřátele, byl by z toho asi skandál – takhle si zřejmě scénáristé myslí, že u fantasy si mohou všechno dovolit.
2) Navíc tímto způsobem shazují celou bitvu – zatímco ostatní bojují na život a na smrt, zvlášť rohanští, Legolas a Gimli mi připadají jak na střelnici, mám z nich dojem, že mohli poslat je dva samotné a smetli by celou mordorskou armádu – prostě z toho dělají nepříliš duchaplný komiks :-)
Co se týče Mortensena, výkon není nic moc, ale IMHO Legolas je ještě mnohem horší, u toho jsme napočítali za celý film 4, no abychom mu nekřivdili, dejme tomu 5 výrazů tváře… D. Wenham mi přijde velmi dobrý, skoro stejně jako S. Bean.
Ale Šedé přístavy – co proti nim pořád máte? Nevidím na nich chybu… Jak byste si to představovali? Ano, Galadriel se hezky usměje, ale když zvedá Froda v Lórienu, je to hezčí úsměv…. Gandalf má pár hezkých slov, vždyť je to podle knížky… Ještě víc se mi líbí, co říká Frodo – škoda, že to není celé („Tak to často musí být, Same, když jsou věci v nebezpečí… Někdo se jich musí vzdát, aby ostatním zůstaly… Vydali jsme se zachránit kraj, a zachráněn byl, ale ne pro mne…“ – tato věta myslím naprosto vystihuje podstatu ROTK).
Že je loďka malá a ne příliš bytelná? Vždyť to není zaoceánský parník, ale de facto loď na onen svět… Elfové třeba neumírají, ale pro Froda je to z hlediska Středozemě smrt… Nemůže zpátky, nikdo nemůže za ním – to je smrt. A já si nepředstavuji, že by do takového místa, mýtického a tajemného, plul nějaký koráb s posádkou :-)) Naopak mé představě zcela vyhovuje menší loďka, která odplouvá z místa romantického a opuštěného, a pluje sama, nikým neřízena, protože směr je znám a je jen jeden… Loď, která tajemně a tiše odplouvá k zapadajícímu slunci, je naprosto výstižné vyjádření toho, co se stalo….
Já bych to upravil jen tak, že při loučení Froda a Sama by zazněla skladba „The Breaking Of The Fellowship“, při které by se ještě drželi za ruce, ty by se pak pomalu rozpojily a loď by vyplula…
Arien (k 26.4.): Co se týče hvězdiček, tak pro mě 10/10 znamená nejkrásnější film, co jsem kdy viděl :-)Ale herecké výkony celkově jsou podle mě vysoce nadprůměrné, těch, kteří hrají bídně (Bloom) nebo průměrně není moc… Někteří jsou vynikající, jiní opravdu dobří…
Ad rvačka) souhlasím, že samotná vražda vypadá velmi věrohodně :-)
V knize se skutečně asi nikde přímo neříká, že by Sméagol byl už předem špatný, ale ty jsi psala o čtení mezi řádky :-)) Takže Glum Prsten užíval k "odhalování tajností a své poznání používal zákeřně a zlomyslně. Začal mít oči i uši vnímavé na všechno, čím mohl ublížit. Prsten mu dal moc odpovídající jeho osobnosti. Nebylo divu, že začal být velice neoblíbený... Dal se na zlodějství..." Myslím, že tohle všechno nemohl tak rychle způsobit Prsten - IMHO Glumova povaha byla velice náchylná ke zlu.
Fosa: OK, rada si pockam.
Watcher (2.dil - vliv Prstenu na Froda): "Deformace" mozna nebyl nejvhodnejsi vyraz. Mela jsem na mysli rostouci silu Prstenu a jak se SNAZIL Froda ovlivnovat. V knize je pasazi, kde je to velmi zretelne, vic nez ve filmu - jasne viditelna stupnujici se tize bremene, "ohnivy kruh v bdeni", zaclaneni si oci/cela, ta scenka "Same, moje ruka, nemohu zastavit svou ruku" - z nichz se do filmu dostalo velmi malo a ne prilis durazne. V knize je navic pout vnimana ocima Sama, ktery vlastne vidi jen to nejmarkantnejsi, my jako ctenari vubec netusime, co Frodo prozival kazdou minutu, kazdou vterinu. Myslim si proto, ze ve filmu se dalo zobrazeni Frodova vnimani posilit, klidne i vic nez je v knize, a opravdu me zarazi, proc tam PJ nepouzil par "nepopisnych" prostredku, ktere by to podporily. Navic mi nepripada, ze by bylo znazorneno, jak se moc Prstenu zvetsuje. Jesteze je aspon videt, ze Frodo vynaklada vetsi volni usili nez Isildur, jinak by tomu chybela gradace.
Arien: Hezká práce, vtipně napsané, ráda bych se pustila do zuřivé polemiky nad některými body, ale elrondužel nemám teď dostatek času. Pokud ti nebude vadit značné zpoždění, hodím sem cosi „serioznějšího“ později :o)
Lucyová: Cheche, tak Mistryně Ironie, jo? ;o) Já si snad ty tituly, začnu někam psát, koukám, že kvalitně obsáhnou obě strany spektra ;o) Ale myslím si, že to Arien napsala lépe ;o)
Arien: opravdu hezky napsané, ač ledacos vidím jinak, nijak mě to nepopuzuje :-) A v první části dokonce konkuruješ zdejší Mistryni Ironie Fose, se mi zdá :-)
Tak, víc toho ze mě nevypadne, v současné době potřebuju stihnout příliš mnoho věcí, než abych měla čas na dlouhé příspěvky...
Watcher, Corwin: Tak predevsim diky za pochvalu ;-), jenom nevim, jestli na vase prispevky zvladnu reagovat v patricne delce a casovem intervalu ;-)
S dovolenim zacnu od toho, na cem se shodujete: hvezdicky. Ja je chapu takhle: 1 - radsi no comment. 2 - mizerie, obcas nejaky svetly bod. 3 - kdyz uz nic lepsiho nedavali, pri strykovani svetru se na to koukat dalo. 4 - podprumerne, ale prekousnu to bez zaludecnich obtizi. 5 - oko neurazi, ale ani nejak super nepotesi. 6 - zaujalo, ale podruhe na to pujdu az za nejakou dobu, jestli vubec. 7 - tak to uz je pekny nadprumer, akorat ze ma svoje mouchy. 8 - ale to je veeelmi nadprumerne, opravdu potesilo. 9 - vazne fantasticke, nad ledascim jsem ochotna primhourit oko, jasam. 10 - ohromena, beze slov, always on my mind, a taky forever. Z cehoz vyplyva, ze opravdu vysokym hodnocenim celkem setrim, a ackoli treba hudba se mi libi hodne, nemam tendenci si ji pobrukovat, jako je tomu u veci, ktere mam opravdu rada. Herecke hodnoceni - no jake cislo mi vyjde, kdyz zprumeruju tech par 8-9 s Leggyho 0? (Ale no dobra, zas tak brutalni na chudacka nebudu, nejaky bodik mu dam) Problem je v tom, ze ti co hraji nebo by hrali dobre, kdyby meli co, jsou upozadeni temi, kteri hraji... mene dobre, takze kdyz to vezmu z hlediska prostoru pro jednotlive herce, vidim celkove herecke vykony jako spise podprumerne. - Uznavam, ze jsem dost narocna - ale nejen u LOTR.
Corwin: Komparsu jsem si nevsimla, ale doufam, ze casem to nekdo pouzije na parodii ;-). Sede pristavy Galadriel vylepsila nejmin o 100% - co vsechno lze dokazat jedinym usmevem...
Watcher: ad rvacka (promin, vic uz toho dneska nestihnu) - nechvalim celou scenu, vlastne jen tu cast, kdy Smeagol vrazdi Deagola, protoze me v tu chvili PJ skutecne dokazal presvedcit, ze tam probiha vrazda. Ztvarneni postavicek se mi nelibi, mohli vypadat vic jako klasicti hobiti, myslim, ze nectenar ani nepochopi, ze to maji byt tvorove stejne rasy jako Frodo a Sam. Krom toho, Smeagol vypada zbytecne slizky. Nepripada mi, ze by Smeagol byl v knize od pocatku popisovan jako "nachylny ke zlu" a myslim, ze demonstrovat vliv Prstenu na někom ne tak ocividne urcenem k roli padoucha by byvalo silnejsi
Vyborne,mooc dobre napsane.Musim rict ze kdyz to clovek takhle cte,nezbyva mu nez souhlasit s mnoha vecmi ktere pises:-)Nicmene souhlasim ze hodnoceni hereckyx vykonu je ponekud nizke,vzhledem k filmum a hereckym vykonum ve spouste jinyx filmu,taktez musim souhlasit s Watcherem ze celkovy dojem nadprumerny je.Gandalf mlatici holi Denethora divny je,radeji byx videl scenu jak pise Watcher,nebo aspon podobnou,i kdyz na druhou stranu Denethor byl evidentne cvock,takze by si nejspis ani moc stojici proti nemu ani neuvedomil,jak shodi nepekne Pipina,to je opravdu un fair,na druhou stranu je treba se zastat Legolase-co jsem to napsal??-pocitani mrtvyx neni nexutne a trapne a to to nerikam jen vzhledem ke skutecnosti ze je pocita i v knize:-)Bitva o MT je opravdu az na prijezd kamikadze Rohiru opravdu takova polovicata,jakoby nedovysvetlena.S prijezdem skretu do Osgiliathu-ano ano ano:-)Co se tyce Aragorna,uz jsem kdesi psal,ze Viggo hraje ponekud podivne,on temer nemeni vyraz tvare at uz je scena o cemkoli,a kralovsky moc nepusobi,mozna to malinko napravi Domy uzdravovani,ale jedna scena nemuze zaxranit cely vykon ve filmu:-/To je stejne jako s Faramirem,ten at by udelal cokoli a zaxranil sam cely svet,cernoxa a psa,by se svemu zemrevsimu bratrovi nemohl vyrovnat,Bohuzel..:-/Mne osobne taky dost vadilo obsazovani komparzu,videt stejne tvare v Hobitine a pak v MT,nebo v Helmove zlebu a pak v MT,jaks e tam proboha ty postavy dostaly??Ale to jen tak na okraj,mozna se si toho vetsina lidi ani nevsimne..Zaverecna scena v Sedyx pristavex,tak na to jsem se dost tesil a ve finale-kde nic tu nic,kdyby se tam Galadriel tak hezky neusmala,klidne byx to vypustil,navic mi Bilbo prisel dost podobny postavicce sice nemene slavne,nicmene z jineho filmu,mam sto xuti si do domaci verze predelat titulky na:-Na dobrodruzstvi dalsi zcela pripraveny jsem-,vsixni hobiti stejne velci,lodka vypadala ponekud mala a ne prilis bytelna,jen Gandalf ma opet par moudryx a hezkyx slov.. No spoustu veci zase jindy:-)
Velmi pěkná recenze, svěže a vtipně napsaná :-) Nemůžu souhlasit se vším, co píšeš, ale ve většině věcí, které zmiňuješ, máš pravdu. Přesto je to krásný film...
Scéna s majáky by byla správná, kdyby PJ ohně umístil na snadno dostupné vršky, ale pak by zase nemohl natočit tak krásné krajinné záběry, takže jestli něco udělal pro krásu a ničemu zásadnímu to nevadí, film to nijak nesnižuje, pak takové scény nepovažuji za chybné.
Hobiti - souhlas, bohužel ano, na to se nedá nic namítnout :-) Nejhorší je právě ale změna Sama - v knize se s Glumem rve, až když mu bezprostředně jde o život...
Osgiliath, Minas Tirith - také souhlas, bitvy (kromě příjezdu rohanských) jsou vůbec nejslabší částí filmu, to i Helmův Žleb byl lepší.
Úvodní rvačka Sméagola s Déagolem mi věrohodná nepřipadá, protože oba, nevím proč, vypadají a chovají se jako pitomci. Možná scéna ukazuje moc Prstenu, ale Sméagol nikdy nebyl žádný dobráček, byl to tvor náchylný ke zlu už předtím, než získal Prsten, pochybuji, že by si o přítele dělal starosti. Mnohem lepší by bylo, kdyby film začínal rovnou střihem na Froda a Sama... Jestliže FOTR končí, TTT začíná i končí ústřední dvojicí Frodo - Sam (a všechny tyto úvodní i závěrečné scény jsou skvělé), pak nevidím důvod, proč by ROTK měl začínat červem...
K bodu 2) - opět je to tak, vynechání Sarumana, "useknutí" příběhu Éowyn a Faramira, Denethor bez palantíru - to jsou velké chyby, a je ve filmu mnoho hloupých scén, které se daly rovnou vystřihnout - především všechno s olifanty...
Všechny dále uvedené výtky jsou zcela na místě - je pravda, že rohanští jsou vykresleni nejlépe a je to také linie, kde došlo k nejmenším změnám proti knize, scény s nimi jsou "tolkienovské". Odjezd rohanských z Edorasu, příjezd do Šeré brázdy, Éowyn dává zbroj Smíškovi, rozhovor Éowyn a Théodena, odjezd ze Šeré brázdy a konečně příjezd na Pelennorská pole, to jsou scény, které nemají chybu.
K bodu 3) - zase máš pravdu...
Co se týče "Go home", může asi připadat logická někomu, kdo nezná knihu, ale pak mu zase uniká podstata příběhu... Jak jsme to už probírali, je nesmyslná z pohledu každé ze tří postav - ani jedna by neudělala to, co tam předvádějí...
Pouť Froda a Sama je celkem krátká, ale co mi vadí nejvíc, je glorifikace Sama... Sam byl hrdina i v knize a není třeba z něho dělat supermana, místy až trapně (likvidace skřetů ve věži). Např. velmi nevhodné je prohazování toho, co která postava říká - před sestupem do Mordoru namítá Sam, že přes pláň Gorgoroth se jim nikdy nepodaří projít a Frodo odpovídá, že ať jsou jejich vyhlídky jakékoli, musí se o to pokusit. Ve filmu je to obráceně - proboha proč?
S čím ale rozhodně nesouhlasím, je, že mělo být více zdůrazněno, jak Prsten víc a víc deformuje Frodovu vůli a rozum... Pro toto tvrzení není opora ani v knize, naopak ze všech dialogů Froda a Sama je zřejmé, že Frodo si stále zachovává zdravý rozum a jeho vůle svádí krutý, ale téměř až do konce úspěšný boj s Prstenem. Ano, Prsten byl "břemenem tělu" a "muka pro mysl", ale obdivuhodné je, že přestože byl Frodo vyčerpaný a zničený, jeho boj byl až ke vchodu Sammath Nauru vítězný...
Ještě se zastanu "postelové chechtací scény" :-) Lidé, kteří prošli smrtelným nebezpečím, kteří náhle zjistí, že někdo, koho měli rádi a pokládali ho za mrtvého, žije, většinou reagují tak, že začnou plakat, nebo se smát nebo obojí... Říká se tomu "pláč i smích" a Frodův smích mi přijde přesně takového druhu - to není jen tak nějaké chechtání, to je skutečně smích s pláčem na krajíčku a přijde mi to lepší než nějaké proslovy. Navíc způsob, jakým řekne "Gandalf?", ten nevěřící úžas, je velmi přesvědčivý... Samotný Gandalf už trochu méně... Defilé postav mi nijak nevadí, Smíšek s Pipinem jsou dobří, dokonce i Aragorn s Gimlim... Pouze Legolase Dagis zhodnotila, že stojí a tváří se jako figurína z Terranovy, člověk by čekal, že bude mít podstavec na kolečkách místo nohou a ještě z něj budou viset cenovky :-)
Samozřejmě, že reakce Sama, ale i Froda na něj, byla nejlepší, protože jen oni věděli, čím prošli a co pro sebe navzájem znamenají.
Dál opět s tvými závěry souhlasím, až na to, že podle mě Théoden i Denethor, dokonce i Faramir, působili vznešeněji a důstojněji než Aragorn... Škoda, že Denethor nemohl hrát to, co měl, protože jako herec byl perfektní, i vzhledem, jako správce Gondoru.
Poslední odstavce - skvěle řečeno, zejména věta o věrnosti Tolkienovu hodnotovému žebříčku...
"Go home" už se snažím jenom ignorovat, protože co s tím taky jiného, Gandalf mlátící Denethora je příšerná scéna - on ho uhodí třikrát, z toho poprvé do obličeje (to je poznat z toho, jak vysoko udeří), pak někam do žaludku, až padne na zem, to je opět slyšet... Proč se mu nemohl postavit stejně jako Bilbovi ve Dně Pytle a ukázat mu svoji moc? Podle této logiky měl také Bilba ve Dně Pytle praštit holí, aby tam Prsten nechal...
A Legolas je vůbec tragická postava filmu, jak počítá zabité nepřátele je nechutné a trapné...
Neřekl bych však, že ROTK není dobré zpracování Tolkiena - tak třetina, možná až polovina filmu ano... zbytek je akční film. Celek je vysoce nadprůměrný, mohl být však jistě natočen lépe a nejspíš máš pravdu, že by diváci PJ vzali cokoli :-)
P.S. Myslím, že hodnocení hereckých výkonů 4/10 je kruté (a - promiň - nesprávné), stejně tak hudba si zaslouží vyšší ocenění a vizuální dojem taky - tak co? Marně přesvědčuji, že :-))
Diskuze etenáou na tichto stránkách není provozovatelem serveru nijak moderována a upravována. Provozovatel nemá vliv na obsah jednotlivých poíspevku a nenese za ni zodpovidnost. Vyhrazuje si však právo kterýkoliv poíspivek smazat, pokud bude odporovat normám slušného chování.
27.1. 2009 Pokud o tom náhodou ještě nevíte, tak 28. května bude v Praze zahrána Symfonie Pán prstenů! Detaily najdete a lístky můžete objednávat ZDE 9.4. 2008 Na adrese www.lotrcon.cz najdete pozvánku na letošní LOTRcon ve dnech 27.6 - 29.6 2008, pásma na téma nejen Pán prstenů jako součásti Festivalu Fantazize. 5.3. 2007 Máte radi fantasy a sci-fi? Baví Vás história Slovanov? Ste blázni do mangy a anime? Alebo si chcete len prísť vyskúšať DDR či Sing Star ? Ak ste aspoň na jednu otázku odpovedali pozitívne, potom niet lepšej voľby ako navštíviť Slavcon 2007. Pestrý trojdňový program len za 200 Sk v predpredaji a za 250 Sk na mieste. Pre bližsie informácie navštívte stránku www.slavcon.arda.sk, kde sa môžete priamo zaregistrovať. (akci pořádá Spoločenstvo Tolkiena, kon 15.11. 2005 Dne 17.11.2005 od 14h se v sále HAMU uskuteční koncert Pražského Filmového Orchestru (viz. malá recenze). I tentokrát je krom hudby J. Williamse připravena The Lord of the Rings Trilogy Howarda Shorea. Více informací na stránkách PFO 10.1. 2005 Palace Cinemas Slovanský dům mají na programu maraton všech rozšířených verzí Pána prstenů. Bohužel startuje o půlnoci z 18. na 19. ledna (úterý na středu), což při dvanácti hodinách filmu není dvakrát ideální čas. Tohle rozhodně není poslední příležitost, takže se nemusíte snažit zlikvidovat v takto nelidský termín a v klidu můžete počkat. A nebo zajít jen na rozšířený Návrat krále...