Tajemství krále - spousta informací o natáčení Návratu krále a názor na něj z Newsweeku!
Napsal: Gismoo dne 28.11. 2003, e-mail: jiri.chadima@seznam.cz


Tajemství ‘Krále’

Zničí Frodo Prsten? Nasadí si Aragorn korunu? Exkluzivní pohled na finále trilogie Petera Jacksona ‚Pán prstenů: Návrat Krále‘ a problémy, se kterými se herci potýkali při natáčení i mimo něj
-napsal Jeff Giles z NEWSWEEK magazínu

Jacksonův “Návrat Krále” začíná flashbackem na samý začátek příběhu – mladý Déagol rybaří s bratrem Sméagolem, ale náhle ho velká ryba strhne do vody, kde zahlédne záblesk zlatého kroužku napůl zahrabaného ve dně – my začneme naším vlastním flashbackem.

Podzim 2001, WETA Workshop ve Wellingtonu, Nový Zéland. Jackson připravuje uvedení „Společenstva Prstenu“, první části adaptace Tolkienova „Pána prstenů“, a některé kostýmy a předměty vytvořené pro film leží ve velkém hangáru. Je tu jemně propracovaná miniatura odchodu elfů z Roklinky, hrozivá černá věž Orthank, vysoká asi dvanáct stop, vedle leží hobití meč Žihadlo a dvě verze meče, jeden zlomený a druhý vcelku, Andúrilu. Jsou tu regály plné zbroje, jak honosné, tak otrhané. Všechno je tak precizní, že filmaři musí být geniální – nebo šílení. Bob Shaye a Michael Lynne z New Line Cinema dali na trilogii 300 milionů dolarů. A nechali Jacksona – Novozélaňdana proslaveného filmy se spoustou zombií – natočit všechny tři filmy najednou, což byl zřejmě ten největší risk v dějinách filmu. Neustále mu však někteří věří. Ke dveřím někdo postavil obraz zlého skurutského válečníka Lurtze ze „Společenstva“ a na něj nalepil komentáře z webu aint-it-cool-news. „Nikdo to ještě neřekl, ale myslím, že ‚Pán prstenů‘ nakope ‚Star Wars‘ pr*el,“ čteme jeden z nich. „Omlouvám se, ale někdo to říct musel.“

New Line by ráda zařadila „Návrat Krále“, který má premiéru 17. prosince (u nás 17. ledna), do skupiny „hereckých filmů“, aby měl film šanci na Oscara i přes známou nevoli Akademie k fantasy. Ve skutečnosti se „Návrat Krále“ nemusí za nic omlouvat. Je to epos. Vypráví vášnivý a silný příběh. Obsahuje základní měřítko filmů současnosti: zvláštní efekty. Je to fantasy? Ano, je to fantazie řady lidí.

Jackson v lehkém dešti stojí v kulisách ve Wellingtonu. Je květen 2003 a režíruje tady dotáčky pro „Návrat Krále“. Má fousy, řídké vlasy, vystouplé břicho, a je trochu plachý a introvertní. Má silné ruce a nohy. Pořád nosí kraťasy – jednou byl kvůli nim vyhozen z londýnského baru – a ve svých představách nemá ani boty. V tu samou chvíli sedí jeho hlavní spolupracovnice, Philippa Boyens a Fran Walsh, v nedaleké kanceláři a povídají si o něm. „Bylo hysterické pozorovat Peta na poslední premiéře v Británii,“ říká Boyens. „Byly tam ty mladinké dívky křičející na Orlanda a Elijaha – a pak začaly křičet i na Peta! A to je hysterické.“ Walsh zvedne hlavu; má s Jacksonem dvě děti a je po mnoho let jeho partnerkou. „Proč je to hysterické?“ ptá se stroze. „Můžeš to vysvětlit?“ Boyens se otočí k Walsh. „Máš pravdu, drahá,“ říká. „Je to totální cvok.“

Tento týden Jackson mimo jiné dotáčí záběry, které později vloží do bitvy na Pelennorských polích. Ukazuje Éowyn (Miranda Otto) a Čarodějnému králi (Lawrence Makaore) nějaké pohyby z bitky s mečem a palcátem, který bude později přidán digitálně („Whamm,“ říká. „Jo. Whamm. Whuuš. Bum. Bum. A znova. Whuuš.“). Tyler poletuje kolem kulis a rozdává rozhovory, kompars oblečený v brnění představující mrtvé se na chvíli zvedá a jeden skřet, v typické gumové masce flirtuje s nějakou novinářkou. Druhý den Jackson provádí třídu svého osmiletého syna. Při cestě přes pole plné maket mrtvých koní odpovídá na jejich otázky a natáčí je. Děti zbožňují postavu Aragorna a přáli si vidět Viggo Mortensena. Později, když se Jacksona ptám, jestli splnil jejich přání, zuřivě kývá hlavou. „No jo, jo, jo,“ říká. „Viggo má děti strašně rád. Ukázal jim svůj meč a potom jeden chlapec posvátně ukázal na jeho dýku a řekl: ‚To je ta dýka, se kterou propíchl Lurtze ve Společenstvu Prstenu!‘ A tak jim Viggo ukázal i tu dýku.“ Jackson se začne chechtat. „Potom se jedno z dětí zeptalo svých kamarádů, jestli si myslí, že by Aragorn mohl hlídat děti.“

„Společenstvo“ a „Dvě věže“ dohromady jenom v USA vydělaly 650 milionů dolarů, ale herci většinou a Peter Jackson zcela, se trilogii nevěnovali pro peníze, ale pro svou lásku k příběhu. New Line dala hercům – včetně neznámého Orlanda Blooma – pořádnou šanci a každý rok jich většinu zvala zpět na Nový Zéland na dotáčky a nekončící prezentační akce. „Když mi nabídli roli, musela jsem si sednout a zamyslet se nad tím, co budu rok a půl dělat,“ říká Tyler. „Ale ve skutečnosti to bylo o tři roky víc.“ V jejím hlase není ani náznak po hořkosti, ale pravdou je, že během posledního roku byla prostředníkem mezi herci a studiem. Podle některých totiž New Line v tradici hollywoodského účetnictví zkusil zakrýt svůj zisk z „Pána prstenů“. News-week na počátku roku zjistil, že studio vyplatilo některým hercům bonusy za „Dvě věže“. Ačkoliv byl film ještě větší hit než „Společenstvo“, bonusy byly nižší a mnoho herců zůstalo nepovšimnuto. Herci chtěli mít jistotu, že v budoucnu se to už nebude opakovat a bonusy budou vyšší a dostanou je všichni. Když studio odmítlo něco slibovat, 18 herců sestavilo dopis šéfovi Time Warner, Richardu Parsonsovi, kde vysvětlovali svůj případ. Chcete společenstvo? Máte ho mít.

Hercům se dostalo varování, že diskuse s Parsonsem akorát povede k zaručenému zničení vztahů mezi herci a studiem. Takže dopis neposlali. Místo toho poslali vedení něco, čemu výkonný viceprezident New Line Mark Ordesky diplomaticky říká „tvrdý apel“, kam napsali, že je těžké představit si, že posledního čtvrt roku 2003 stráví na tiskových konferencích a premiérách, zatímco někteří další, převážně ti s menšími rolemi, musí přijmout další práci, aby mohli normálně žít. (Herci zmínění v článku nic z toho nepotvrdili; Jackson, který dřív řekl, že když to situace bude vyžadovat, bude tvrdě vyjednávat, nyní obrátil a řekl, že všechno, co se děje je pouze mezi herci a studiem.) New Line souhlasila s vytvořením nového fondu bonusů. Při jednání s jedním z herců, kterému všichni věří – bez agentů, pouze s právníkem, který ověřil pravost smlouvy – studio vytvořilo stejné smlouvy pro „Dvě věže“ i „Návrat Krále“, a zavázalo se zvýšit hercům platy a dokonce vyplatilo spoustu herců, kteří neměli vůbec žádnou smlouvu.

Změnění systému bonusů pomohlo. Ale ne úplně. Zdroje řekli NEWSWEEKu, že herci nyní kontrolují účetnictví studia. A Jackson s Miramaxem, který před lety „Pána prstenů“ odstartoval, ale nakonec nemohl projekt realizovat, se rozhodl udělat vlastní kontrolu. Ordesky z New Line, starý Jacksonův přítel zdob, kdy režisér potřeboval v L.A. někde přespat, tvrdí, že studio si nemyslí, že kontroly se budou srovnávat. Ironií je, že Jackson je s penězi uvolněnými na „Návrat Krále“ spokojen. „Na první dva filmy,“ říká, „jsme si museli peníze na efekty doslova vydupat. Nedali nám peníze, dokud jsme jim neukázali film, ať byl v jakémkoliv stavu a jednali jsme dlouho, abychom všechno dohodli. Myslím, že to je docela fajn. Očekává se to od vás. Ale teďka rovnou říkají: ‚Poslyš, ať budeš dělat cokoliv, podpoříme tě.‘ Mám na mysli, že teď mám tu největší svobodu, kterou kdy budu mít.“ Když v květnu reportér z Wellingtonu odjížděl a třásl Jacksonovi rukou, zeptal se ho, jestli bude mít na „Návrat Krále“ tolik času, kolik bude potřebovat. Jackson vyvalil bulvy a zašklebil se: „Donutím je k tomu.“

V srpnu 2003, dohlížel Barrie osborne na zvláštní efekty, mix zvuku a poslední natáčení a Jackson letěl do Londýna, aby pracoval na nahrávání hudby s Howardem Shorem. Jednoho dne při polední pauze ve studiu Abbey Road sledovali záběry a bavili se o pasážích, které se ještě musí nahrát. Shore nahrával svou neobvyklou nahrávku ve Studiu One – používali ho Beatles, mimo jiné zde nahráli apokalyptickou symfonii, která dělí „A Day in the Life“ – kde osobně dirigoval Londýnskou filharmonii. (Shore nepíše pro trilogii jenom hudbu ke kinoverzi, ale i pro nadcházející DVD.) Zatímco mikrofon nahrává, Jackson popisuje Shoreovi scény, které budou právě na DVD a nevědomky při tom diriguje.

Na monitoru se objeví krátká scéna, kde Gandalf (Ian McKellen) radí Aragornovi, aby vyjel do bitvy tajnou cestou. „Je to tajná akce,“ říká Jackson. „Nevíme proč je to tajné, řekne nám to hudba. Tajemno… tajemno … tajemno …a pak ten moment vyšumí.“ Scéna skřetů útočících z lodí na rozbořené město: „Napětí… napětí… napětí stále roste. Až teď to vypukne. Tady už to není bojová hudba. Je to hudba porážky. Nemá být hrdinská. Má být noční můrou. Možná jedinou možností, kde stupňovat napětí je, když lodě šplouchají ve vodě. Při každém šplouchnutí poskočí napětí o stupeň výš.“ Brzy přijíždějí Jacksonovy děti a do místnosti tiše vchází jeho syn, sedá si na pohovku, tátovi na klín a podívá se na monitor. „Jsi unavený?“ ptá se Jackson. Chlapec rozhodně zavrtí hlavou. Jackson se usměje. „Aha, dobře jsi. Jsi unavený.“ Ukáže na monitor. „Nebudeš mi vykládat nic o škole. Uvidíš ukázku.”

“Návrat Krále” je nejctižádostivější částí trilogie. Pokud vám ve „Společenstvu“ a „Dvou věžích“ připadaly zvláštní efekty jako naprosto špičkové, tak vám nyní Jackson a lidi z WETA vyrazí dech. Poté, co Sméagol zabije bratra, aby získal Prsten ze dna řeky – scéna byla původně určená do „Dvou věží“ – se přenášíme do současnosti, abychom zjistili, že Sméagol prodělal nejhorší změnu všech dob: změnil se v Gluma. Stvoření dlouho ovládané Prstenem vede Froda a Sama (Sean Astin) k Hoře Osudu, aby Prsten mohli hodit do ohně před Sauronem – samozřejmě, že ne přímo před ním, protože je teď jen ve formě všemocného oka,ale to víte. Glum by rád zabil hobity a vzal si svého „miláška“ a trojice tak cestuje v neustálém vzteku, podezření, soucitu a lásce. V sekvenci očekávané fanoušky Glum vláká Froda do tunelu obývaného obřím pavoukem, Odulou. Když se vynoří ze tmy, vypadá pavouk – zčásti proto, že Jackson tyhle věci nenávidí – takřka fotorealisticky a pohybuje se s děsivou tichostí.

“Návrat Krále” také přináší okázalé bitevní sekvence – zřejmě také díky Jacksonově dlouhodobé fascinaci válkou. (Řekněte mu, že jste viděli „Master and Commander“, on pokývá hlavou a zeptá se: „Jaké jsou bitevní scény?“ Řekněte mu, že jste viděli „The Last Samurai“ on pokývá hlavou a zeptá se: „Jaké jsou bitevní scény?“) V „Návratu Krále“ pomáhají skvělé herecké výkony těch „dobrých“, potvrdit tvrzení Jima Rygiela z WETY, že je to „0. světová válka“ proti Sauronovým skřetům a obrům. Bitva na Pelennorských polích zastíní i Helmův žleb ze Dvou věží a zasáhne i srdce díky větší rozvitosti postav a takřka shakespearovskému rodinnému dramatu. Rodiny jsou přece vždycky zajímavější než Dobro a Zlo.

Ano, jsou tu vizuálně úchvatné momenty: sloní bytosti, Mumakové, útočící jako tanky. Skřeti zaplavující bělostnou citadelu Minas Tirith. Aragorn a armáda Mrtvých ženoucí se do útoku. Ale je tam také řada emočně úchvatných momentů: Faramir (David Wenham) vedoucí sebevražednou misi, jen aby potěšil svého otce, Denethora (John Noble), který je zmaten smrtí svého milovaného syna. Éowyn, přestrojená za vojáka se snaží chránit svého zraněného strýce, Krále Théodena (Bernard Hill), před děsivým Čarodějným králem: „Jestli se ho dotkneš, zabiju tě!“

“Návrat Krále” to nebude mít u kritiky jednoduché. V Jacksonových filmech, stejně jako v Tolkienových knihách, jsou potlačeny milostné příběhy. A i když měl tři hodiny a dvanáct minut, musel udělat změny, které většinu fandů přinejmenším zarážejí. „Nedávno se na webu lidé vzbouřili když Christopher Lee (Saruman) vyjádřil svůj nesouhlas se svým vystřižením z filmu. Ale teď, jakkoliv to může znít kacířsky, je většina diváků natěšená na Jacksonovu verzi stejně jako má ráda Tolkiena. „Byla jsem na Nový rok s nějakými přáteli v Anglii,“ píše Liv Tyler v e-mailu. „Se svým manželem, Royem, jsme spali a já se probudila kvůli hluku od dvou malých chlapců mých přátel. Chodili od ložnice k ložnici, otvírali dveře a koukali se dovnitř. Když přišli k našim dveřím, jeden se je chystal otevřít, ale druhý ho okřikl: ‚Ne! Tyhle neotvírej. Tam spí princezna.‘ Málem mi vyskočilo srdce z hrudi. Myslím, že to bylo poprvé, co jsem si doopravdy uvědomila, jaký dopad mají tyhle filmy na lidi.”

S otázkami, jak se štáb a herci cítí teď, když už je všechno za nimi, se nikam nedostanete. Většina z nich totiž stále nemá zasloužený odpočinek. Mortensen, například, byl v Jižní Americe v rádiu, TV, novinách, všude. „Bylo to opravdu stresující,“ říká. „A vím, že to samé nás čeká ještě na Novém Zélandu, v L.A., Berlíně, Kodani, Oslu, Londýně a Japonsku. Myslím, že je před námi ještě dlouhá cesta, a to včetně vzpomínání, vysvětlování a objasňování postojů té které postavy. Takže si opravdu nemyslím, že už je všechno za námi.“ Ale Orlandu Bloomovi, hraje elfa Legolase, evidentně poslední dny v kostýmu problémy nedělají. „Už jsem byl definitivně pryč,“ říká. „Pak jsem se vrátil. A vzpomněl jsem si, jak šťastný jsem byl, že jsem se toho mohl účastnit a jak mě to změnilo – Viggo byl pro mě opravdovým mentorem a Peter byl opravdu úžasným, zasněným režisérem. Sestříhali krátký film plný gagů. Byly to asi čtyři minuty různých záběrů Leggyho z celého natáčení, dotáček a zkoušek. Bylo to fakt dobrý! Byla v tom muzika z osmdesátých let. Znáte tu písničku ‚Hungry Eyes‘? ‚One Look at you and I Touch the Sky‘? Dali tam tuhle přiteplenou věc, když Viggo vytahuje svůj meč a kouká se na mě, já se koukám na něj a vytahuju luk. Sakra, to bylo výborný!“

Jackson se nyní řítí k dalšímu projektu, „King Kongovi“, který bude situován do třicátých let; hraje tam Naomi Watts a natáčet se začíná už příští rok. Jednoho odpoledne v listopadu sedí Jackson ve své wellingtonské kanceláři a ukazuje návštěvníkovi první návrhy Skull Islandu: zelenající se retro počítačové animace Konga bojujícího s prehistorickými příšerami u vodopádu v srdci neprostupné džungle. Před lety chtěl natočit „Konga“ pro Universal – když jako dítě viděl originál, změnilo mu to život, ne-li DNA – ale studio se nervovalo kvůli „Mocnému Joe Youngovi“ a zlomilo mu srdce. Nedávno uzavřelo nové vedení Universalu takovou smlovu na „Konga“, že to zahýbalo i Holywoodem. Jacksonovi, Walsh a Boyens nabídlo 20 milionů s 20 procenty ze zisku za napsání, režii a produkci filmu. Vrchní správní rada jiného studia říká o Universalu: „Asi se zbláznili. A to vám řekne každý.“ Přece odevzdat 20 procent ze zisku blockbusteru je neslýchané. „Nejsem žádná divoká kovbojka, a neztratila a ani na sekundu jsem neváhala,“ říká šéfka Universalu Stacey Snider. „Peter je zodpovědný za rozpočet a jeho tým zajistí všechno kromě castingu. Mnoho šéfů z dalších studií – a nikdo z nich mi to neřekl přímo – teď vsadilo na riskantnější projekty.”

Opravdu riskantní by bylo dát „King Konga“ někomu jinému. Jacksonova kamarádka a spoluscénáristka Philippa Boyens ráda říká, že Jackson je posedlý touhou po ohromení, k čemuž dodáme snad jen: včetně sebe sama. 5. listopadu – uprostřed vrcholících příprav na „Návrat Krále“ – oslavil režisér, jeho přátelé a rodina Den Guye Fawkese ohňostrojem u svého domu v Karaka Bay. Na tuto událost se zásobil spoustou rachejtlí. Je tma a chladno, všichni kromě něj mají kabát. Pobíhá kolem naboso v kraťasech a tričku, rozdává římské svíčky a říká: „Nejdřív si musíte přečíst cedulku, kde se píše: Varování: nedržte je v rukou. Dobře, a teď – podržte je v rukou.“ Pokaždé, když vypálí další salva, je tu malinká pauza plná ticha a potom se ozve sám Jackson: „Woo-hoo-hoo-hoo!“ Boyens, která má dům vedle, se na něj dívá s láskou. „Pete je pyromaniak,“ říká. „Naprostý cvok.“ Na půl hodiny není vidět nic jiného než Jacksonův ohňostroj. Potom nějaká rodina žijící o čtvrt míle dál vypustí obří květ, který vypadá o trochu lépe. Jackson se soutěživě zašklebí. „Tak to ne,“ řekne – a běží zpátky ke své zásobě. Rodina nemá ani potuchy s kým soutěží.

A na závěr několik spoilerů:

Domy uzdravování: V knize se tam Éowyn a Faramir zotavují po bitvě. Aragorn ji uzdraví, a Éowyn se do něj zamiluje ještě víc a Faramir se zase zamiluje do ní. Jackson všechno natočil, ale usoudil, že děj odvádí příliš daleko od Froda. Když se to Viggo Mortensen dozvěděl, byl nešťastný. Scéna bude až na DVD.

Saruman: Jackson pro Dvě věže natočil scénu, kde Červivec zabije zrádného čaroděje. Potom jí přesunul do Návratu Krále - a pak jí vystřihl, protože mu přišla jako stará záležitost, která zpomaluje film. Přebytečná. Znovu ji uvidíme až na DVD.

Vymetení Kraje: Jedna z posledních sekvencí v knize, kde se hobiti vrací domů, ale najdou tam Sarumana. Nakonec však znovu nastolí pořádek. Jackson nikdy tuto část knihy neměl rád a ani ji nenatočil, takže ji nehledejte ani na DVD. (pozn. Belcarnen: není pravda, že by PJ neměl Vymetení Kraje rád, spíše naopak. Důvody vyřazení jsou jiné a již dříve je vysvětlovala třeba Philippa Boyens)

Několik fotografií k článku:



..:: Článek na webu: http://www.jcsoft.cz/fantasy/viewnews.asp?id=489 ::..

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tento text byl převzat 21.11.2024 21:43:03 z webu Film Pán Prstenů - http://lotr.jcsoft.cz/
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------