Den D pro velkou část civilizovaného světa již zítra; Zkrocení Gluma - rozhovor s Andy Serkisem; Zajímavá recenze na Dvě Věže; Pán Prstenů na mobilech Eurotelu
Napsal: Belcarnen dne 17.12. 2002, e-mail: cerovsky@jcsoft.cz


Den D pro velkou část civilizovaného světa již zítra
Je tomu skutečně tak. 18. prosinec se v obrovské části světa stane dnem, kdy Dvě Věže dorazí na plátna kin pro širokou veřejnost. My si musíme ještě skoro měsíc počkat (do 16. ledna). Zatím můžeme jen závidět všem těm, kteří mohou třeba denně sledovat pochodující armády a Gluma nejen na obrazovkách počítačů v rozmazaných ukázkách. Inu přejme jim to. Snad vám čekání usnadní i tyto stránky, na kterých se doufejme nejen do premiéry (pevně věřím, že web očekávanou zátěž ustojí) budou objevovat co nejaktuálnější informace a zajímavosti. Pro dnešek tu máme třeba nové velmi zajímavé foto Gluma či rozhovor s jeho představitelem. Tak si obojí užijte. Nebude trvat dlouho a i my budeme koukat na velkém plátně do několikametrových očí, z nichž touha po Prstenu jen čiší...
   

Zkrocení Gluma - rozhovor s Andy Serkisem
Andy Serkis odpovídá Seanu Clarkovi jak tvořil nejpokřivenější a zároveň nejkomplexnější a nejpracnější postavu Pána prstenů a dojde i na zásadní otázku: “Čopak to mášš v kapšičkách..?“ Původní článek přeložila (v)Eru, díky moc!

Andy Serkis - respektovaný britský divadelní herec - sedí v knihkupectví ve West End před houfem školáků a vysvětluje jim, jak pracoval na hlasu Gluma v Jacksonově Pánu prstenů. „Máte někdo doma kočku?“ ptá se Serkis dětí. „Pak víte, jaký zvuk vydává, když jí zaskočí v krku chomáč chlupů, začne kašlat a celá se třese v takových křečích“, obecenstvo moudře pokyvuje, „tak to je přesně ten zvuk, kterého jsem se snažil dosáhnout, zkoušel jsem najít zdroj Glumova utrpení.“

Děti jsou plně zaujaté, ale ne zcela spokojené: chtěli vidět Gluma a místo toho před nimi sedí inteligentní, příjemně vystupující člověk, který jim vypráví o hereckých technikách.

„A jak tedy Glumův hlas zní?“ ptá se někdo. „Jak zní?“, začíná vysvětlovat, objasňujíc rozdíly mezi dvěma osobnostmi – Sméagolem – „chudáčkem“ a Glumem – „mizerou“.

„No, víte …“ začíná příjemným hlasem, ale najednou se jeho tvář zkřiví, prodlouží, hlava se nakloní a vysune směrem k dětem „… když je Sméagolem…“ a oči se mu rozšíří a spodní ret se strašidelně vyšpulí „…je to jedna věc, ale když je Glumem…“ a oči se mu zúží, ret se ohrne přes spodní zuby, „…vypadá to asi takhle…“, a jeho hlas se najednou stane sípavým a celé Serkisovo tělo se začne třást, „ošškliví hobitci, čopak to mají v kapšičkách?“ A děti se stáhnou dozadu, šeptají a mumlají přesně jako hobiti na Dlouho očekávaném dýchánku když vidí Gandalfovy ohňostroje. A pak se z odporného stvoření rychle stane opět milý chlapík v džínách a koženém saku.

Serkisem ztvárněný Glum je technicky nejkomplexnější role v trilogii. Každá scéna s ním byla točena natřikrát – poprvé, kdy Serkis, oblečen v těsném trikotu hrál společně s ostatními herci přímo na place, podruhé, kdy Frodo a Sam museli konverzovat s vakuem, zatímco Serkis seděl za kamerou a mluvil (postava byla později digitálně doplněna) a potřetí, kdy byl Andy sám ve studiu a na sobě měl oblek se senzory, které mapovaly každý jeho pohyb, který následně převeden do digitální podoby (CGI). 

Počáteční požadavek na Serkise byl pouze propůjčit Glumovi hlas, ale nakonec, jak sám říká, dělal pro Gluma každý pohyb.

Serkis hodně zdůrazňuje psychickou stránku Glumovy postavy. Na otázku zda se nechal ovlivnit jinými ztvárněními této postavy odpověděl, že se zásadně vyhýbá jiným představením v době, kdy se připravuje na nějakou roli. Je to pro něj příliš rozptylující.

„Způsob, jakým jsem se pokoušel nalézt nejlepší hlasové projevy Gluma vycházel z toho, že jsem se snažil nalézt zdroj Glumovy bolesti a utrpení a z momentu, kdy se z něj stal „zlý“ Glum. Jeho jméno je vlastně citoslovce pro způsob jeho řeči. Jeho zmučenost jakoby měla centrum v jeho krku a tak jsem začal hledat vhodné zvuky, proto to přirovnání s kočkou…“

Možná se může zdát zbytečně nákladné převádět Serkisovy pohyby do digitální podoby. „Jsou nějaké scény - např. když se chytám pláště, kde animátoři doslova překreslí mou ruku tou virtuální Glumovou.“

„Motivace pro všechny tyto složité technické postupy je jednoznačná: vytvořit zatím nejdokonalejší a nejvěrohodnější virtuální postavu v dějinách filmu. Tvůrci nechtěli vystavovat na odiv pouhé počítačové umění, nechtěli aby postava byla tak dokonalá, že byste zapomněli, že není skutečná. Popravdě řečeno je to právě herec, který propůjčuje postavě duši, který je nejdůležitější. Falešná skromnost tu není na místě.“

Musíme ocenit, že Serkis velmi dlouho a poctivě studoval konflikt ve své roli: konflikt mezi rozverným „Podlezem“ a pokřiveným „Podrazem“. „Je tam cítit skutečný rozpor mezi Sméagolem a Glumem, strkají se o místo v jeho mysli a to z něj dělá zajímavou postavu.“

„Ve filmu ho chápu jako někoho, kdo je pro diváky klíčem k pochopení zhoubné moci prstenu. Jeho kladná stránka se projevuje kvůli tomu, že poznává Froda.“

Froda s Glumem váže v Pánu prstenů zvláštní pouto – dvě bytosti, které nejvíc poznali strašný vliv prstenu, jenž vládne svému nositeli.

„Frodo ho lituje…v určitém směru je nucen ho pochopit, je to jako když se někdo se začínající nemocí setká s někým v terminálním stádiu. Vidí jak to s ním bude pokračovat. Proto je mezi nimi tak zvláštní vztah.“

Náš rozhovor se točil kolem samých vážných věcí a proto jsem na odlehčenou položil obligátní otázku: „Čopak to mášš v kapšičkách?“ Andy Serkis vypadal zmateně, ze začátku nepochopil, ale později přiznal: „Účet z taxíku, vzkaz od ženy…nic, pro co bych někomu musel ukousnout prst.“

Zajímavá recenze na Dvě Věže
Z IMDB.com přeložila Lollitka, díky moc!

Úvodní scéna TTT se postará o vynikající, nicméně velmi krátkou, ochutnávku akce, vrcholu filmové techniky a speciálních efektů. Objeví se jen proto, aby soupeřila (a byla daleko překonána) s poslední hodinou filmu. Ohromující události třetí hodiny TTT jsou nepochybně hlavní částí filmu. První dvě hodinky slouží ryze pro rozvoj příběhu, dávají tušit, co se stane v závěru, a víc než co jiného, první dvě hodiny drážní a trápí netrpělivé diváky. Je to ostuda, že existuje taková mezera mezi první minutou a poslední hodinou. Netajím se s pocitem odporu, který divák cítí k prvním dvěma hodinám. Třetí hodina vás ale přesvědčí, že to čekání mělo smysl. 

Cesta k bitvě o Helmův žleb může být enormě dlouhá a bolestivá pro diváka, který ví o dechberoucích scénách čekajících ho před koncem filmu. Možná největší chyba Dvou věží je v jejich vlastním dokončení, první dvě třetiny filmu jsou dobře natočeny, mají dobré tempo a nutně a přiměřeně postupují po dějové lince, ale když je srovnáte se spektakulární poslední hodinou, první dvě hodiny se zdají nedějové a nedůležité. Ale abych byl fér, myslím, že je zkrátka nemožné natočit dvě hodiny filmu, který by mohl vhodně směřovat k bitvě o Helmův žleb. Je těžké pochopit, jak takové scény mohly vzniknout v tak krátkém čase, který Peter Jackson měl. Bitva o Helmův žleb je jednoduše neskutečná, nic takového jste neviděli v žádném jiném filmu od doby, co si fantasy získala popularitu. 

Jak se předpokládalo, Dvě věže začínají přesně tam, kde skončilo Společenstvo. Hlavní část filmu následuje čtyři dějové linky: Froda se Samem; Aragorna, Gimliho a Legolase; Smíška a Pipina a Sarumana a jeho armádu. Postavy zůstávají prakticky nezměněné, s jednou pozoruhodnou výjimkou. Vigga Mortensena jako Aragorna. Jeho role je mnohem větší než v prvním díle. Aragon uspokojuje žízeň po někom, komu byste mohli věnovat důvěru, žízeň, která zůstala částečně nezničená ve Společenstvu. Je mnohem jednoduší tuto důvěru dát Aragornovi než Frodovi, Aragorn má mnoho kvalit velitele, vojáka a hrdiny. Diváci mu několikrát aplaudovali (publikum bylo složeno hlavně z členů Akademie). Také Glum září ve velmi očekávané roli - pro své extrémně realistické počítačové zpracování i pro ztvárnění Andym Serkisem, který mu sloužil jako předloha. V prvním díle jste mohli Gluma přidat k ostatním podivuhodným stvořením ve filmu. Ve druhém se stává jednou z hlavních postav a "star". Díky jeho dvojakosti, měnícímu se hlasu a skvělé choreografii těla se je uchvacující a centrem pozornosti každé scény, ve které se objeví. Stejně jako první díl, TTT jsou vizuálním zážitkem. Ti, kteří viděli Společenstvo jistě znají nádheru Nového Zélandu. Technické zpracování je opět jedním z nejlepších aspektů filmu. Rychlé přelety kamery nad armádami a jezdci jsou extrémně přesvědčivé v post-matrixovské éře. Záběry stoupajících žebříků obtížených nepřáteli jsou děsivé a chladně nádherné zároveň. Zatímco vizuální efekty v prvním díle byly vynikající, bitva o Helmův žleb nabízí nejlepší použití CGI od "Matrix´s Bullet Time". Bitva nabízí bezešvé spojení akce a počítačové animace. Masy vojáků bojujících svou vlastní strategií mají každý svůj charakter. Určitě to bylo mnohem těžší než vytvořit tisíce identických klonů. Jediný problém jsem měl s tím, jak vypadá Gimli, Stromovous. Jeho vystupování se mi zdá trochu dětinské a bez nápadu, v rozporu s ostatním osazenstvem filmu. Ale zase není jednoduše nic, co by se dalo srovnat s v bitvou o Helmův žleb. George Lucas a bratří Wachowští určitě nevytvořili nic, co by se vyrovnalo velikosti a dechberoucnosti poslední hodiny Dvou věží. Doufám, že se jim to brzo povede. 

Ve Společenstvu Prstenu jsem měl jen pár problémů s hudbou Howarda Shora. I když obsahuje nádherné a přesné pasáže zasluhující pozornost, myslím, že příliš manipuluje se sentimentálními scénami (začátek v Kraji, Gandalfův pád). Podle mě byla příliš melodramatická, připomínající hudbu Jamese Hornera z Titanicu. Nicméně si myslím, že Dvě věže nabízejí hudbu, která odpovídá Shoreovi víc: temnou, neúprosnou a spojitou. Tak, jak ji známe ze Se7en nebo Mlčení jehňátek. Pasáž použitá při akčních scénách ve Společenstvu (nízké basy, šest opakujících se not) je ve Dvou věžích mnohem častější. Samozřejmě je tu také nová hudba, určená pro Rohan, prominentní království ve Středozemi. Rohanské téma je opakováno mnohem častěji než cokoli jiného, s velkým efektem podkreslující většinu pamětihodných a hrdinských scén. Howard Shore si určitě zaslouží místo na "A listu" skladatelů a je možné, že dvě oscarové nominace za tento rok (Dvě věže a Gangs of New York) ho vynesou na úplný jeho vrchol, přímo mezi Johna Williamse a Hanse Zimmera. Jestli ne film samotný, bitva o Helmův žleb si určitě ocenění zaslouží. Bitevní sekvence ukazuje to nejlepší z filmařského řemesla. Choreografie bitvy, vizuální efekty, tempo, akce, technické zpracování a hudba, to všechno dohromady tvoří velkou filmařinu, která tvoří tak zábavný a radost působící film, jak jen je to možné. A právě pro tenhle důvod, žádný jiný, ať už jste fanoušky Společenstva či ne, byste neměli Dvě věže propásnout.


Pán Prstenů na mobilech Eurotelu
Eurotel uvádí první sérii produktů na téma Pána Prstenů. Od dnešního dne nabízí zákazníkům sadu log, vyzváněcích melodií, obrázkových SMS a barevných fotografií ve formátu MMS s tématem Dvou Věží. Euroteláci si mohou vybrat ze stovek log, obrázkových SMS zpráv a vyzváněcích melodií zasláním odpovídajícího klíčového slova a kódu obrázku (například xlogo 8126) na telefonní číslo 999111. Úplný přehled a kódy jednotlivých obrázků jsou na speciální webové stránce panprstenu.mobilgo.cz. Z nabídky je možné vybírat také pomocí interaktivního menu *111*#. Cena obrázkové SMS zprávy, loga či melodie je 29,90 Kč. Stejným způsobem (odesláním SMS zprávy, na wapovém portálu či v interaktivním menu *111*#) si mohou zákazníci objednat barevnou fotografii z MMS galerie, kde také najdou MMS profily nejdůležitějších postav trilogie. Cena jedné MMS zprávy s motivy Pána Prstenů je 29 Kč bez DPH, další informace a podrobnosti lze nalézt opět na internetových stránkách panprstenu.mobilgo.cz.

Zdroj: tisková zpráva Eurotel.cz a www.mobil.cz



..:: Článek na webu: http://www.jcsoft.cz/fantasy/viewnews.asp?id=345 ::..

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tento text byl převzat 24.11.2024 16:13:09 z webu Film Pán Prstenů - http://lotr.jcsoft.cz/
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------