Recenze na soundtrack ke Dvěma Věžím
(v)Eru pro vás přeložila jednu z prvních recenzí na soundtrack
ke Dvěma Věžím od
odborníka na vážnou hudbu Douga Adamse. Několik kompletních skladeb a krátkou ukázku
ze všech dvaceti si můžete stáhnout z odkazů v článku
o tomto soundtracku.
Největší kompliment, který byste mohli složit Howardu Shoreovi, autorovi hudby k Pánu prstenů, by zněl: je to přesně takové, jaké to mělo být. Že je to chabá poklona? Vůbec ne. Shore podal při práci na hudbě pro Společenstvo prstenu více než dobrý výkon, vytvořil jeden z nejvíce propracovaných a nejúžasnějších soundtracků, jaké kdy byly pro fantasy film vytvořeny. Perfektně splynul s literární složitostí příběhu, je cosi jako hudební poklad obsahující mnoho dokonale propojených témat, je v něm znát láska k této práci, nesbíhá k megalomanskému přehánění, dojem z hudby nenarušuje dojem z dané scény. Kompozice díla je skvělé kvality, jedinečná, skládající se z krásných kontrapunktů (pozn. překl.: samostatné protihlasy přikomponované k vedoucí melodii), s plynulými konturami melodií a směsí starobylých tropusů (pozn. překl.: nově přikomponovaný text podkládaný pod noty původní bohaté melodie) a moderních prvků. Ale to všechno bylo - jak Shore často zdůrazňuje - pouze první akt celého díla. Hudba ke Dvou věžím by měla být divákovi již povědomá, ale musí být zdokonalená a rozšířena v každém slova smyslu – více témat, více rozvinutá, vícebarevná, s více sólisty, s více unikátními nástroji. Musí rozvinout hudební svět prvního filmu – aby ho divák pocítil jako přirozeně se rozvíjející a ne aby mu připadal jako pouhé pokračování.
A soundtrack ke Dvěma věžím takový opravdu je – v nejvyšší možné kvalitě a stylu.
Shoreova práce na všech třech filmech se projevila v úžasně logickém a přirozeném hudebním vývoji. Nové skladby vůbec nezní jako pouhý necitlivý pokus o přepracování magické hudby k Společenstvu. Jsou plynule navazující, opravdový druhý akt. Pokud se vrací materiál z prvního filmu, vždy je poznamenán novým a čerstvým nádechem díky novému prostředí, ve kterém je použit, anebo díky nové kombinaci prvků a melodií. Například ke „Glumově“ tématu ze Společenstva (kdy Frodo vyjadřuje „lítost“…) jsou v druhém filmu přidána další dvě – tragické, které souvisí s dřívější melodií použitou k vyprávění o historii prstenu a poťouchle podlé (zahrnující sólo na cimbál), které představuje latentní zlo a které náležitě završuje soundtrack. Scény s rohanskými jezdci na koních doprovází hrdinsky znějící zvuk měděných trubek doplněný doprovodnými smyčci – je tu rytmická podobnost s tématem Společenstva. Skladba „Treebeard (Stromovous)“ kombinuje nadpozemsky znějící chorály známé již z prvního filmu s anglickým lesním rohem a toho nejlepšího z dřevěných bicích nástrojů (za použití marimby – afroamerického xylofonu a něčeho, co by mohlo být indonéským angklungem?), co jsme měli možnost slyšet od doby, co se Indiana Jones proháněl džunglemi Peru. Magické téma Lothlórienu se zde znova objevuje a přechází ve zvuk válečné polnice ve skladbě „The Hornburg (Hláska)“, zatímco téma Skřeti / Železný pas se vrací v nových variacích plivajíc kolem sebe oheň a zkázu, jak přeskakuje z oktávy do oktávy. Charakteristická melodie „zlo prstenu“ se stává všudypřítomnou a z temnot se vplíží do děje v nejpřekvapivějších momentech.
Pro Dvě věže Shore chytře prohloubil vracející se témata, dal jim výraznější orchestrální rámec, napovídá o tom, že příběh vrhá postavy do mnohem propracovanějšího a komplexnějšího světa. Společenstvo dalo divákovi v jednom momentu nahlédnout vždy jen do jedné kultury, ale ve Dvou věžích se kultury smísí a tím vzniká i výrazná souhra motivů. Samozřejmě Shore zachovává již zažitý pohled a hudbu spojenou s jednotlivými kulturami – hobity, elfy, trpaslíky, skřety, různé rasy lidí atd. – ale nyní už lze zachytit ten pocit, že si sebe navzájem uvědomují a přicházejí spolu do kontaktu. Souhrn všech těchto rozšíření a vylepšení dávají dohromady obraz více skutečné Středozemě mnoha různých tváří. Shoreovo dílo je podle očekávání plné kontrapunktů. I přesto, že jakoby starobylý trojitý jednohlas, který tak výrazně zbarvoval první film lze stále zaznamenat, Dvě věže jsou podstatně více disharmonické a proměnlivé. I rafinovaně použitá koláž schémat ze Společenstva je více důrazná a otevřená a často téměř hrozivá – jako např. vokální pasáže v „The passage of the marshes (Přechod přes močály)“.
A ovšem že jak roste hrozba zla ve Středozemi, sílí i odpovědi na ni. Mnoho ze Dvou věží se odehrává v kolosálním bitevním stylu a Shore na to reaguje odpovídajícími rytmickými motivy, které jakoby celou hudbu svíraly a tlačily do pevně vytvořených rámců. Akční hudba je vystupňována až do jakýchsi brutálních, ale zároveň elegantních a heroických sfér, velmi náročných a ohromujících. Na rozdíl od jiných soundtracků Dvě věže používají těchto prostředků k vytvoření dojmu opravdového dramatu, ne pouze levné megashow. Doprovodná hudba k bitvám je inspirována světem, kde se válka odehrává a dokonale tak odpovídá odbojné náladě válečníků. A je to cítit i ze samotného soundtracku, aniž byste ještě viděli film. Drama musí být souvislé, ze stejného důvodu nás fascinují Mahlerovy symfonie a Pucciniho opery. Není to jen dobrá filmová hudba, je to dobré umělecké dílo samo o sobě. Tyto akční sekvence prostupující celou poslední třetinou CD jsou skvěle propracovaným konečným stupněm dramatu, ne pouhým doprovodem.
Na tomto albu od Reprise Records hostuje několik sólových vokalistů – Sheila Chandra, Elisabeth Frazer (účinkovala už na Společenstvu prstenu), Ben Del Maestro a Emiliana Torrini, která zpívá „Gollum‘s song (Glumova píseň)“. Všichni umělci se své role zhostili skvěle, ale bude to nejspíš Torrini, která svým podmanivým výkonem fanoušky zaujme. Co se týče instrumentální složky, Londýnská filharmonie je tu v nejlepší formě.
Abych se vrátil ke svému úvodu – Shoreovy Dvě věže nejsou pouze takové, jaké by měly být – tak dobré jako Společenstvo – snad jsou i lepší…
Oficiální stránky - ukázky z videí a obrázků na rozšířeném DVD
Na
www.lordoftherings.net
je k dispozici opravdu velký balík informací k rozšířenému DVD se Společenstvem,
které je v posledních dnech snad ještě diskutovanějším tématem než Dvě
Věže. Ostatně oficiální zprávu o tom, kdy a za kolik DVD bude v ČR,
najdete v článku z pondělí. K
dispozici je i má recenze na rozšířený film
a spousta odkazů na články, v nichž
najdete detailně popsané bonusy a tak podobně.
Pokud si toto DVD objednáte přes partnerský
web FilmCity na tomto odkaze, přispějete tím na stále nákladnější a
časově náročný chod tohoto webu.
Ale teď již k novinkám na oficiálních stránkách ...
První z nich je ukázka
z obrázků, které jsou na DVD k dispozici. Je jich 13 a nejsou vůbec špatné!
A pak už následují videa, všechna ve formátu MOV ...
První testy scény Dno Pytle | |
Vytváření Hobitína | |
Sam a Sam hrají šachy | |
Vytváření Hůrky v hobití velikosti | |
Orlando Bloom o loďce | |
Starší upoutávka na rozšířené Společenstvo |
Kompletní seznam tvůrců Dvou Věží
Web Herr-Der-Ringe-Film dal k dispozici PDF soubor, ve kterém najdete
seznam všech, kteří se podíleli na Dvou Věžích. A že je to seznam
opravdu obsáhlý! Stáhnout jej můžete z této
adresy (182 KB). Takže pokud chcete vidět alespoň závěrečné titulky dříve
než v lednu, máte možnost.
Nová videa - reklamy na Kinder vajíčka s Faramirem a dalšími postavami
Je to hezkých pár týdnů, co se tu naposledy mluvilo o postavičkách ze
Dvou Věží v Kinder vajíčkách. Na oficiálních stránkách výrobce se
objevilo pět televizních reklam, které pobízí k nákupu vajíček právě s
těmito postavičkami. Můžeme vidět Faramira, Théodena, Éowyn a Sarumana.
Úvodní scéna, kdy se ruka s vajíčkem plynule prolne do ruky s Prstenem, je
opravdu ... drsná ...
Kliknutím na obrázek otevřete jednotlivá videa. Formát Windows Media (WMV)