Zahrajte si Společenstvo Prstenu - recenze hry od Black Label Games Napsal: (v)Eru dne 12.10. 2002, e-mail: veronika.kminkova@atlas.cz
Zahrajte si Společenstvo Prstenu - recenze hry od Black Label Games
Z www.theonering.net přeložila (v)Eru, díky moc!
Nejdříve několik informací o hře na úvod:
Autor: Black Label Games (studio spadající pod Vivendi)
Platforma: zatím jen X-Box
Cena: zhruba 1500,- Kč
Galerie screenshotů: 24 obrázků
Na slušnou hru podle Pána Prstenů v moderním hávu se čekalo opravdu dlouho. Teprve s filmem na jejich vývoji (a také na Hobitovi) začalo pracovat hned několik firem najednou. S největším napětím se čeká na Dvě Věže od Electronic Arts, ale ani Společenstvo od Vivendi pozornosti neuniklo. Narozdíl od svých konkurentů není tvořeno podle filmu, ale s knižní licencí. Pro někoho možná klad, jiného zamrzí. Hned na úvod se sluší říct, že jde jistě o zajímavou hru, kterou by si každý fanoušek měl alespoň někde zkusit, ale žádný zázrak to není.
Jak již název napovídá, tato hra pokrývá především děj prvního dílu trilogie. A samozřejmě začíná v Kraji. V Kraji, do kterého je velmi snadné se vžít. Stále je kam chodit, co objevovat, s kým mluvit. Frodo je mnohem víc takový, jak byl vylíčen v knize. Odvážnější, dospělejší a samostatnější, než ten filmový v podání Elijaha Wooda. Téměr s každým obyvatelem Kraje je možné hovořit. Skoro každý pro vás má nějaký úkol. Může se to zdát otravné, ale i pokud budete plnit úplně všechno, dohrajete Společenstvo relativně brzy.
Úvodní prezentace je udělaná skvěle. Dozvíte se informace o všech členech Společenstva včetně jejich obrázků a statistik. Taky mapa je výborně zpracovaná, můžete jí už od začátku používat, přibližovat si na ní všech osm lokalit. Když tak člověk na ní kouká, nemůže se ubránit lehkému vzrušení, když si představí přidané lokace z Dvou věží. I obraz při loadování je super, důvěrně známé planoucí verše v elfštině, které jsou na obvodu prstenu.
Seznam úkolů je k dispozici vedle ostatních menu a dostanete se k němu i během hry pomocí "back". Jakmile ale opustíte Kraj, stane se poněkud nudným. Ještě něco k animačkám - jsou taky poměrně slušné. Asi už jste viděli lepší a některé jsou příliš krátké, ale vypadají dobře a nahradí některé ustřižené scény ve hře.
Teď zmíním některé související okolnosti - takže hudba: je skvělá! Není to nic co byste si pustili na cestě v autě (jako třeba Shorův soundtrack), ale každá sekvence se perfektně hodí k místu, kde se odehrává děj. Zvukové efekty jsou kombinací originality a některých klasických "bojových" záležitostí. Za zmínku taky stojí taky obsazení hlasů - myslím, že všichni odvedli skvělou práci. Nejvíc se mi líbil hlas Froda, opravdu divně ale zní Arwen.
Co se týče grafiky - můžete mít pocit, že možnosti X-Boxu nejsou plně využité - ale každopádně vypadá dost dobře. Detaily jsou velmi dobře propracované - například pohyb vody nebo stěny v jeskynních vypadají nadmíru věrohodně (už teď se těším na Třpytivé jeskyně v případném pokračování téhle hry). Taky světelné efekty (např. Gandalfova hůl v Morii) jsou velmi pěkné stejně tak jako ztvárnění postav a krajin. Alespoň s mou představivostí se třeba postavy do střetu rozhodně nedostaly. Jen Gandalf mi už ve Společenstvu přišel spíš Bílý - soudě dle jeho ohozu. Pokud je co vytknout grafice, jsou to animace. Ne že by byly nějak tragické, ale někdy stále působí nepřirozeně a trhaně.
A teď k tomu nejdůležitějšímu: ovládání má opravdu co dohánět. Pořád máte ten pocit, že bojujete s vlastní postavou stejně těžce jako s tlupou ohavných skřetů. Než začnete s novou operací, musíte počkat až ta předchozí skončí (např. výpad mečem). Dost to narušuje pocit svobody a plné kontroly, který je při hraní nejdůležitější a bez něhož si hru moc neužijete. Časem se sice v některých věcech vyhrajete, ale je to hlavní nedostatek hry. Na druhou stranu u téhle hry víc než u jiných zažíváte opravdový pocit reality, když se na vás řítí troll nebo skřetí šíp - máte opravdu strach!
I v téhle hře máte nějakou tu munici a životy a vzhledem k délce hry se nijak nevyplatí si je šetřit. Jejich nepoužití budete pak stoprocentně litovat. Je roztomilé, že ve hře se vyskytují všechny ty Tolkienovy drobnosti - hobiti na doplnění životů baští houby a ostatní lembas, "králův lístek" je proti otravě atd. Co je tu oproti filmu trochu neohrabané a trapné je zmiňování názvů kapitol.
Příjemné pro všechny, kdo truchlili nad absencí Toma Bombadila ve filmu je, že zde si ho mohou vychutnat tančícího a zpívajícího z plna hrdla. Bohužel jeho dům je zpracovaný dost průměrně.
Ve hře vystupujete jako Frodo, Aragorn a Gandalf, přičemž hra vás přehodí na jinou identitu když to nejméně očekáváte. Tvůrci postav si při tom vždycky položili otázku "Za koho by teď bylo nejzajímavější hrát?" a většinou zvolili dobře. Taky není problém rozlišovat za kterou postavu hrajete - každá je úplně jiná. Co se mi zdálo podivné bylo že Aragorna i Gandalfa je překvapivě lehké poslat k zemi. Stává se tak mnohem často než čekáte. Jediná možnost jak porazit nepřítele je stát a čekat až se na vás vrhne nebo se naopak strašně zuřivě pustit do něj. Cokoli mezi tím je sebevražda.
Frodo mnohem více používá některých rafinovaných metod - může být neviditelný, používá "pomalou chůzi" atd. Vlevo nahoře na obrazovce je indikátor, který ukazuje míru nevinnosti (když jste Frodo), čarovné síly (když jste Gandalf) a také zbraně co máte k dispozici. Také je tam jakýsi semafor - zelená - jste v bezpečí, žlutá - nepřítel je blízko, červená - už je skoro pozdě. Celkově však rozložení nástrojů na obrazovce není úplně optimální.
Co se týče Jednoho prstenu - máte ho jako položku ve svém inventáři vedle slepičích vajec a pláství medu (trochu legrační). Jak už bylo řečeno - Frodo má jakýsi indikátor čestnosti, nevinnosti, sloupek se zvyšuje když Frodo učiní dobrý skutek a zmenšuje pokaždé když použije prsten. Když vám "nevinnost" dojde, nemůžete ho použít dokud zas nějakou nenasbíráte. Pokud tedy nechcete být Sauronovým služebníkem. Příležitosti ke sbírání dobrých skutků jsou ale spíš jen v Kraji, jinde zřídka. Prsten má taky schopnost upozornit vás na skrytá území. Když se k takovému blížíte (většinou je to nějaká jeskyňka plná krys nebo skřetů), prsten se začne rychle otáčet.
Na začátku je Frodovou zbraní pouze lehká vycházková hůl, a také může po nepřátelích házet kamínky, což je ale většinou k ničemu, později se ale můžete zdokonalit a používat "trpasličí střely" a "elfí střely". Je ještě několik příležitostí posbírat nějaké zbraně a později si samozřejmě osvojíte Žihadlo.
Jakožto Aragorn máte k dispozici hlavně meč, nejdříve obyčejný, později Andúril, avšak meč je mnohem slabší zbraň než byste čekali. Musíte hledat "beryly", aby váš meč získal zvláštní vlastnosti. Aragorn má také luk s různými druhy šípů.
Hrát jako Aragorn je dobrá průprava na Gandalfa. Ten má k dispozici velmi mnoho zbraní. Většina z nich souvisí s jeho holí (efekty jsou udělány opravdu skvěle). Gandalf je tu mnohem víc "čarodějný" než v knížce i filmu.
Teď ke "kameře". Je jasné, že ta nemůže být nikdy tak dokonalá jako ve filmu. Ale i tady můžete záběr různě natáčet a můžete se přepínat mezi pohledem očima své postavy (pak jste ale nepohybliví - použití je dobré když se chcete rozhlédnout po celém okolí) a celkovým pohledem. Taky se můžete koukat za sebe, což je tu někdy velmi užitečné. Je dobré říct, že ačkoli víte, že tam jsou, nevidíte ostatní členy Společenstva. To je možné jen na odpočinkových místech. To pak je možno poslouchat jejich komentáře k probíhajícím událostem, což je někdy celkem zábavné.
Hra je hodně lineární, to je vzhledem ke knižní předloze pochopitelné. Někdy mě to trochu rozčilovalo, třeba jdete, před vámi potok, řeka nebo skalnatý útes a vy přes ně nemůžete přejít'aniž byste neztratili život. Já osobně miluju při hraní svobodu pohybu a kdybych byl idiot a chtěl se vrhnout ze skály nebo do řeky, nechejte mě to udělat - moje chyba! V Hůrce byla jedna chvíle kdy jsem přišel na rozcestí a ať jsem se dal kteroukoli cestou, došel jsem na stejné místo - to je trochu zklamání.
Když už jsem u Hůrky a ostatních lokalit - opravdu jsou udělané skvěle. Morie vypadá jako Morie, Kraj jako Kraj. Třeba úseky Morie nebo Starého hvozdu jsou ale zbytečně dlouhé. Lokace jsou krásně propracované a většinou máte dost času si je vychutnat. Škoda, že je hra nakonec tak krátká, ale to je spíš kvůli knize než kvůli samotné hře. Tvůrci udělali to nejlepší co mohli.
Také je musím pochválit za bojové scény (mnohé navíc oproti knize), příšerky (trollové, skřeti), a naopak že necpali souboje tam kam nepatří (Lothlórien, Roklinka).
Zajímavý je nápad s "místy zrození nepřátel" - například jeskyně, z které periodicky lezou noví a noví skřeti - je dobré tato hnízda vyhledávat a co nejdřív ničit.
Mrzí mě, že musím potvrdit některé zprávy o nedostatcích této hry - několikrát mi během hry spadla. Doporučuju často ukládat. Také při přechodech z různých místností (oblastí) čekáte dost dlouho než se naloaduje další.
Konečný verdikt: i přes některé nedostatky je to hra zábavná a kouzelná, a žádný Tolkienův fanoušek a zároveň hráč by si jí neměl nechat ujít. Je možné počkat si na PlayStation II nebo PC verzi, která bude zřejmě dokonalejší a stabilnější.
..:: Článek na webu: http://www.jcsoft.cz/fantasy/viewnews.asp?id=308 ::..
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tento text byl převzat 25.11.2024 2:17:09 z webu Film Pán Prstenů - http://lotr.jcsoft.cz/
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------