Sběratelská karetní hra - The Lord of The Rings TCG - o co se vlastně jedná? Jaký je princip hraní? Kde si můžete hru vyzkoušet?
Napsal: Blackfire dne 19.9. 2002, e-mail: info@blackfire.cz


Sběratelská karetní hra - The Lord of The Rings TCG

Jako reakce na nedávný článeček informující o počítačové hře na motivy karetní hry LOTR TCG mi přišel mimo jiné mail od společenosti Blackfire, ve kterém splňují přání čtenářů vyjádřené v komentářích - dozvědět se o karetní hře více. Samozřejmě doufají, že i díky těmto informacím nalákají do hry další lidi :o) 26. - 29. září v Letňanech, kde se koná Veletrh hraček, si můžete u stánku C 120 projít instruktáží a zkušební hrou zdarma. Tato hra, stejně jako mnoho dalších věcí, je komerce. Ale v tomto případě docela "vkusná". A u Společenstva se díky kartičkám ještě před filmem prozradila spousta věcí. Tak snad se něco podobného povede i u Dvou Věží.

Tři prsteny pro krále elfů pod nebem,
Sedm vládcům trpaslíků v síních z kamene,
Devět mužům, každý je k smrti odsouzen,
Jeden pro Temného pána, jenž sídlí na trůně
v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem.
Jeden prsten vládne všem, Jeden jim vše káže,
Jeden všechny přivede, do temnoty sváže
V zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem.

   Známý citát z trilogie Pána prstenů zahajuje dnes první z řady článků zabývající se poměrně novou, a velmi úspěšnou karetní hrou, The Lord of The Rings TCG. Ta pochází z „dílny“ společnosti DECIPHER (tvůrce například karetních her s tématikou STAR TREK a STAR WARS) a jak již její název napovídá, je vytvořena na základě stejnojmenného díla J.R.R. Tolkiena i kritikou a obecnou veřejností kladně přijatého jeho filmového zpracování.
   Pojďme se ale vrátit na úplný začátek. Pozorní čtenáři nepochybně namítnou, že již jedna karetní hra na motivy Středozemě existovala,a že se jednalo o zajímavý a vůbec ne špatný počin. S tímto tvrzením mohu jen souhlasit. Mluvíme o již několik let uzavřené hře Middle Earth TCG od společnosti I.C.E., která patřila mezi první generaci karetních her po uvedení legendárního Magic:The Gathering, a objevila se již v roce 1995. V tomto případě ale tvůrci hry použili od samotného počátku všechny díla pana Tolkiena od Hobbita až po Nedokončené příběhy. Svého času, to jest v létech 1996/97 byla tato hra poměrně hojně rozšířena i v našich zeměpisných šířkách a délkách, nicméně se v současné době nachází bohužel již na okraji zájmu (nechť mi její hráči prominou). Jejím kladem bylo pěkné zpracování hlavní grafiky v podobě kreslených ilustrací, značný počet vydaných karet a maximální snaha o přiblížení se prostředí a podmínkám celé Středozemě. Na druhé straně příliš komplikovaná a upravovaná pravidla i používání kostek zřejmě bránily trvalejšímu udržení se na výsluní. Poslední kapkou byla ztráta licence spojená s vyhlášením úpadku, ale to se již dostáváme mimo rámec tohoto článku.
   Zde bych chtěl vyvrátit jedno zažité tvrzení z poslední doby, které velmi často slýchávám. Decipher rozhodně nepřipravil I.C.E. o licenci, protože ta byla již v době přípravy celého projektu „volná“ (tedy za hezkou sumičku peněz). Nicméně, těsná spolupráce Decipheru s New Line Cinema v minulosti při vydání poněkud šílené karetní hry „Austin Powers: Špion, který mě ojel“, připravila půdu pro získání této, bezesporu dlouhodobě nosné licence a pomohla odrazit zájem i mocného konkurenta Wizard of The Cost.
   The Lords of The Rings (dále jen LoTR) naopak využívá po grafické stránce stopáže z filmové trilogie Pána Prstenů, tedy přesněji prozatím uvedeného prvního dílu. Zavádí nás mezi členy Společenstva prstenu, tvořeného Svobodnými lidmi mnoha kultur (hobitů, lidí, elfů, trpaslíků apod.) a společně s nimi prožíváte téměř celé jejich dobrodružství, kdy se budete snažit všemi prostředky ochránit držitele prstenu pana Froda Pytlíka proti všem nástrahám při jeho putování a posléze se pokusit doručit prsten až na Mount Doom. Zároveň však budete vystupovat proti spoluhráči či hráčům jako zástupce mnoha Stínových kultur ovládaných mocným Sauronem nebo padlým čarodějem Sarumanem, a snažit se postup jejich Společenství zastavit nebo zpomalit. Ano, četli jste správně, proti spoluhráčům, neboť je možné i žádoucí hraní ve více osobách než jen obvyklých dvou.
   Oproti Middle Earth od I.C.E. je tato hra mnohem rychlejší a akčnější, není však možno říci že jednodušší. Hráči mají ve svých balíčcích zamíchány oba typy karet – Svobodných lidí i Stínů a v průběhu jednoho kola se zapojují do hry všichni bez rozdílu.
Základní sada (THE FELLOWSHIP OF THE RING) obsahuje 365 karet s vysokou sběratelskou hodnotou, prodávaných v starterech o 63 kartách, obsahujících vše potřebné pro kompletní hru (a to myslím zcela vážně). Jsou připraveny dva typy starterů s tématy postav Aragorna a Gandalfa a dále doplňkové 11-ti karetní boostery. Pro lepší zahájení velkého dobrodružství jsou k dispozici i tzv.De-lux startery, obsahující rovněž 63karet (s tématy hobitů a prstenových přízraků), jeden booster navíc a sadu potřebných skleněných tokenů, vše zabaleno do krásných ozdobných krabiček s motivy jednotlivých kultur Středozemě.
   K dnešnímu dni jsou již na světě i dvě rozšiřovací sady každá čítající po 122 kartách. První z nich, MINES OF MORIA přinesla hráčům nové premiové karty Gandalfa a Gimliho, posílení kultury trpaslíků a další variabilitu do tzv.skřetích balíčků postavených na kultuře Morie.
   Druhá, REALMS OF ELF LORDS vydaná minulý měsíc pak premiové karty postav Boromira a Legolase, z pojmenování sady vyplývá jednoznačné posílení kultury Elfů a Isengardu.
   K dispozici pro všechny zájemce je pochopitelně zkrácený i plný překlad pravidel v českém jazyce včetně kompletního překladu textů na jednotlivých kartách. Ten je možno nalézt na webové stránce společnosti ADC Blackfire Entertainment s.r.o., případně jsem schopen je na požádání zaslat ve formě přílohy e-mailu. Podobně, na e-mailové adrese red-65@volny.cz stále funguje tzv poradenský servis pomáhající při upřesňování pravidel, výkladu textu jednotlivých karet a mnoha dalších užitečných věcí.
   Pouze pro doplnění (a také pro nadšené sběratele) ještě uvádím, že souběžně s vydanými kartami existují i počtem stejné sady v tzv.foilovém provedení (včetně prémiových karet), což je speciální tisková úprava na “metalické” fólii. Nalezneme je pouze v doplňujících baleních na místě běžné karty s frekvencí cca jedné foilové karty v každém šestém balení. Raritnost karet je opět zachována, běžná foilová karta se vyskytuje cca v každém 13 balíčku, málo běžná v každém 18 a raritní v každém 26 balíčku. Podotýkám, že uvedené průměry nelze přímo vztahovat na jeden box čítající 36 boosterů, ale jsou vypočteny na celý tiskový náklad.
   Cíl hry je jasný, dostat své Společenstvo a hlavně nositele prstenu (Froda, ale i za určitých okolností Sama) na poslední místo ve hře ve stavu fyzického bytí, nenechat “zkorumpovat” nositele prstenu jeho zhoubným vlivem, a na druhé straně zabránit stejnému úspěchu Společenstvu protihráče či protihráčů.
   Celkem jasné, že. Ale zcela upřímně, občas je to náramná fuška. Problém spočívá v zachování správné rovnováhy. Čím více posilujete své Společenstvo a postupujete blíže k zemi Mordor, tím dáváte více možností protihráči či protihráčům vyložit silnější a početnější služebníky Šera. Designeři hry zde uplatnili jeden velmi zajímavý a doposud unikátní prvek v karetních hrách, a to společný Zdroj šera, do kterého jeden hráč v průběhu jednoho kola přispívá a druhý z něho naopak čerpá. I zde platí fyzikální zákon akce a reakce.
   Nepodceňujte v žádném případě sílu, speciální vlastnosti a časná vykládací místa prstenových přízraků - Nazgulů; početnost, regeneraci a dravost skřetů z podzemí Morie; údernost a velmi nepříjemné navýšení hodnot poranění způsobovaných všemi služebníky Sarumana, míšenců lidí a skřetů - Uruk-hai a v neposlední řadě i morgulských skřetů nacházejících se pod přímým vlivem Saurona. Od všech očekávejte smrtelné nebezpečí. To nehrozí jen v přímém fyzickém ohrožení nositele prstenu. Existuje totiž nespočet dalších karet, které působí tak, že si nositel musí jediný prsten nasazovat mnohem častěji než je záhodno. V tom případě se hodnota jeho odolnosti snižuje a snižuje, až se plně podrobuje vůli Saurona. No, a je po hře.
   Prozatím máme k dispozici pro hru devět kultur Středozemě (5 Svobodných lidí a 4 Služebníků Šera) a jednu sub-kulturu (Isengardští skřeti) a záleží pouze na nás jak z daného výběru namícháme tu správnou směs. Podotýkám, že nejsme omezeni počtem karet v herním balíčku (minimum je však 60 karet), jen musíme zachovávat stejný poměr karet Svobodných lidí a služebníků Šera. Do herního balíčku nikdy nepočítáme Froda a jediný prsten, ani devět karet v balíčku putování. Většinou se hraje s vyšším počtem karet, mezi 70 a 80, protože se tu setkáváme ještě s další nepříjemností, celkem častým nuceným diskardem z ruky nebo herního balíčku. Pokud dolíznete poslední kartu, pokračujete dále ve hře jen se zbylými kartami v ruce a na stole.
   Typická hra začíná sázkou o určení zahajovacího hráče a dalšího pořadí u stolu (a nejde pouze o to). Potíž je v tom, že počet vsazených tokenů se stává bez ohledu na celkový výsledek sázky počátečním zatížením Vašeho nositele prstenu. U tohoto typu hry, tzv.adventure, je výhoda prvního tahu nesporná, ne však stoprocentně rozhodující. Pokud uspějete, vyložíte na stůl ze svého balíčku putování první místo (pro jeho sestavení před vlastní hrou máte na výběr z celkem 48 míst, číslovaných 1 až 9) a pokud můžete využít jeho herní text, tím jen lépe.
   Poté máte právo vyložit vedle Froda a jediného prstenu ze svého balíčku další společníky do celkového počtu 4 stínových bodů. Celá hra je členěna do sedmi postupných fází. Ve své fázi Společenstva vykládáte nové společníky, spojence, karty vlastnictví a podmínek. Do hry se v další postupné, stínové fázi zapojuje i protihráč či protihráči a vykládají služebníky Šera, vlastnictví apod.
   Na řadu přicházejí manévrovací a lukostřelecká fáze, v které máte šanci trochu snížit odolnost Vašich nepřátel a naopak, a tak si připravit jednodušší postup k dalším místům. Nejdůležitější jsou přiřazovací a bojové fáze, kde již jsou jednotlivý členové Společenstva zapojení do přímých šarvátek se služebníky. Určité zpestření těchto fází je hraní karet událostí z ruky, které občas dokáží pěkně zamíchat osudem. Pokud Váš nositel prstenu přežije, dostanete šanci dorovnat předepsaným způsobem počet karet v ruce v tzv.sjednocovací fázi a role hráčů se poté prohodí.
Členy svého Společenstva můžete léčit v průběhu putování na dvou místech, tzv.útočištích (místa označená číslem 3 a 6), kde nabírají sílu a odvahu. Střezte se ve hře mnohého, ale určitě buďte velmi opatrní na, v současné době, jediném dostupném místě č.5, můstku přes Khazad-Dům v podzemí Morie – i bez Balroga tam bývá značné horko.
   Pro vyzkoušení výše popsaných základních herních mechanizmů mohu bez zaváhání doporučit předpřipravené základní balíčky dostupné ve všech vydaných sadách, které obsahují vše potřebné pro tzv.zkrácenou hru končící na sedmém místě, prémiové karty hlavních postav; a navíc naleznete v každém z nich ještě náhodně vložené tři raritní karty. Docela dobrá sestava za přiměřenou cenu.
   V plném běhu jsou již více než půl roku po celém světě, včetně České republiky, tzv.hodnocené turnaje, které se započítávají do světového žebříčku a jsou sponzorované drobnými cenami v podobě foilových karet pro tři účastníky samotným výrobcem hry, společností Decipher Inc. S radostí musím konstatovat, že naši hráči se ve světové konkurenci rozhodně neztrácejí.
   V tomto roce již u nás proběhly dva teritoriální turnaje s mezinárodní účastí a více než 80 „obyčejných“ turnajů od Ostravy po České Budějovice. V létě se bude konat první mistrovství Evropy a na podzim i světové klání. Zajímavou specialitou je i mistrovství světa týmů, pořádané v německém Essenu při příležitosti pravidelného hračkářského veletrhu a kam se kvalifikuji účastnící podle umístění na národním žebříčku.
O budoucnost hry je spolehlivě postaráno, DECIPHER již ohlásil první část “výrobního” programu až do konce roku 2004, zahrnující prozatím základní sadu a 8 rozšiřovacích expanzí, o speciálních produktech jako antologie apod. nemluvě.
   Mimochodem. LoTR byl vyhlášen karetní hrou s nejlepším herním systémem a grafickým designem za rok 2001. Prodejností dokonce předčil v prvních měsících tohoto roku i hvězdnou stálici na poli karetních her, již zmiňovaný Magic a v současnosti mu patří trvale druhé místo s velkým náskokem před zbytkem pelotonu.
   Nutno ovšem připomenout, že do rámce získané více než 10-ti leté licence na karetní hru patří i další Tolkienovy díla Hobbit a Silmarillion. Máme se tedy na co těšit. Rozhodně nelze očekávat, že by zájem o tuto hru skončil po vydání posledního filmu trilogie, jak mu někteří nevěřící Tomášové předpovídají.
   Závěr? Zajímavý a ojedinělý herní systém, báječná grafika, možnost vícehry (osobně doporučuji trojhru), již značné celosvětové rozšíření hry, slušné hráčské zázemí i v tuzemsku a silný námět. Co požadovat více? Rozhodně ji lze doporučit bez zaváhání, a kdo nevyzkouší, neposoudí.

   Vítejte v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem.

Jindřich Nepevný

Jak vlastně ty karty vypadají?



..:: Článek na webu: http://www.jcsoft.cz/fantasy/viewnews.asp?id=292 ::..

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tento text byl převzat 24.11.2024 4:04:23 z webu Film Pán Prstenů - http://lotr.jcsoft.cz/
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------