Miles Bellas o své práci na Pánu Prstenů
Miles
je počítačový umělec, který pracoval na takových snímcích jako Pátý
Element či Titanic. Dělal grafiku pro televizní show, počítačové hry a
dokonce NASA. A, jak asi správně uhodnete, nakonec se také účastnil
"malého projektu" zvaného Pán Prstenů. Ne každého asi zajímají
rozhovory tohoto typu, ale mám pocit, že tito lidé "v pozadí snímku"
si zaslouží pozornost. Protože ten film není jen Peter Jackson, Elijah Wood
a Orlando Bloom, jak mám někdy pocit ...
Když jsi zjistil, že budeš pracovat zrovna na tomhle filmu, co to pro
tebe znamenalo?
Pána Prstenů mi rodiče četli před spaním. Stále ještě mám obrázek
Gandalfa, který jsem nakreslil v pěti letech.
Ve filmu jsi pracoval třeba na draku Šmakovi. Bylo obtížné ho vytvořit?
Technicky přesně je to "Ohňostrojový Drak" a stan je pak zván
"Vybuchující stan". Dělali jsme několik testů a měli několik
moc zajímavých, mnohem komplikovanějších verzí. Ale umělecká režie požadovala
jednoduchost. Různé kousíčky a kouř se pohybovali dobře, ale příliš
vyumělkovaným způsobem. Použití efektů může udělat spoustu přebytečných
věcí a tomu se chtěl Christian Rivers, umělecký režisér, vyhnout. Mike
Perry a Laure Lacroix udělali spoustu práce na tom, aby všechny ty kousíčky
plály a kouř se táhnul přesně tím správným způsobem. Nosič nazgůlů v
druhém a třetím díle (pozn. v textu Fellbeast, snad se při překladu
nepletu), kterého kreslil Mel James, Darren Bedwell a já, je mnohem "drakovitější".
Myslím, že vás vyděsí k smrti. Je to opravdová nestvůra!
Jednou z nezapomenutelných scén ve filmu je útok jeskynního obra.
Peter Jackson mluví s velkým nadšením o detailech téhle potvory, třeba o
špíně v prasklinách na jeho kůži. Jaké to bylo dělat tuhle mrchu?
Když jsem na obrovi pracoval, netušil jsem, že bude hrát tak významnou
roli. Byla to ale práce, která sebrala strašnou spoustu času. Opravdu těžká
potvora se spoustou detailů. Měsíce jsem na ní pracoval dlouho do noci i o víkendech.
Nesmím ale zapomenout na Mela Jamese, Darrena Bedwella a Jennifer Kim, kteří
na ní také pracovali. Animace vytvořená pod vedením Randy Coola je prostě
skvostná a skutečně obra přivedla k životu. Tahle potvora zabrala strašně
moc práce a jsme opravdu spokojeni s výsledkem.
Co si myslíš o Massive, systému na generování armád a bitev?
Jsme dobří přátele se Stephenem Regelousem, který zasvětil svůj život
totálnímu doladění tohoto programu. Zjistil, že jednoduchost je klíčem k
rychlosti, a přišel na to, jak spojit složitá schémata nuancí v chování
jednotlivých postav s optimální rychlostí chodu celého programu. Jsem
naprosto přesvědčen, že bitvy z dalších dílu předčí cokoliv do této
doby v kinematografii známé. Jsou neskutečně působivé. Až lidi z branže
tohle spatří, bude mít asi WETA spoustu práce ...
Dostal jsem dopis od fanouška, který chce jako tetování text z
Prstenu. Mám pocit, že se mu tvoje práce opravdu líbí!
Všechna sláva patří JRRT! Všechno je jen proces a tohle byla má role v něm.
Jednou jsem potkal chlápka, dělal číšníka v Oaklandské pizzerii, která měl
vzadu na ruce vytetované Sauronovo oko. Řekl mi, že jsem první, kdo poznal,
o co se jedná. Ale to bylo ještě před filmem ...
Jak si myslíš, že počítačová grafika zachová úctu k postavám jako
Glum či Stromovous?
Jsou to prvotřídní výtvory brané opravdu vážně. Spojení prostoty a
jednoduchosti s vyzrálostí.
Jaké budou podle tebe Dvě Věže?
Temné, působivé a obrovské! (pozn. v originále jde o slovní hříčku, kdy
slovíčko massive je zároveň jménem systému na generování bitev a dává
tak jasně najevo, co bude hlavním záběrem tohoto filmu).
Figurkám se kývou hlavičky!
Následující text je doslovným překladem ze stránek výrobce. Můj názor
na tyto výrobky je asi jasný. Vy si udělejte obrázek sami ...
Objevte magii Pána Prstenů. Po úspěchu prvního filmu, Společenstva Prstenu, a Dvěma Věžemi na cestě, Upper Deck představuje první sérii Lord of the Rings Bobbing Head Dolls (Panenky s kývajícími se hlavičkami z Pána Prstenů). Tato série obsahuje devět hlavních postav. Fanoušci budou moci sbírat Gandalfa, Sama, Legolase, Smíška, Pipina, Chodce, Gimliho, Boromira a Frodo Pytlíka.
Společenstvo a Dvě Věže v rádiu!
Zdroj: Atlas.sk,
tip na stránku zaslala Martina
Od októbra do decembra sa poslucháči budú každú sobotu stretávať s rozhlasovými hrami na motívy prvých dvoch kníh trilógie Spoločenstvo prsteňov od J. R. R. Tolkiena. Ako uviedol režisér Jaroslav Rihák, od 5. októbra sa bude pravidelne o 14:05 na frekvenciách Slovenského rozhlasu (SRo) a Rádia Twist vysielať šesť častí s názvom Spoločenstvo prsteňa, ktoré sú reprízou z minuloročnej jesene. Potom 16. novembra ich vystrieda šesť nových častí na motívy druhej knihy Dve veže. Príbehy tretej časti sa budú tvoriť na budúci rok, poslucháči sa na ne môžu tešiť na budúcu jeseň.
Nových šesť častí je oproti adaptácii prvej knihy o desať minút dlhších, majú priemerne 50 minút. Zvuková stránka je rozmanitá, zaznie tam veľa bojov aj veľa spievania. Hudbu nahral Symfonický orchester Slovenského rozhlasu. Scenár napísal Viliam Klimáček. Hlavnú postavu Froda nahovoril mladý herec Ľubo Kostelík, titulnú pieseň naspievala Soňa Norisová. V úlohách sa predstaví plejáda známych hercov, spomeňme mená Miro Noga, Rišo Stanke, Stanislav Dančiak, Leopold Haverl či Marián Labuda. Drobnú úlohu dostal aj riaditeľ Twistu Andy Hryc a poslucháči budú počuť aj Ibrahima Maigu.
Projekt dramatizácie je ojedinelý z viacerých hľadísk. Ide o prvú rozhlasovú dramatizáciu Tolkiena v takom rozsahu na svete. Zároveň je projekt prvou takouto spoluprácou verejnoprávneho a súkromného rozhlasu na Slovensku. Trilógia Pán prsteňov je príbehom z mystického sveta fantasy o súboji dobra a zla. Po Biblii je druhou najpredávanejšou knihou na svete.