Weta, která byla zodpovědná za efekty k filmu Pán Prstenů, není podobným gigantem jako třeba Industrial Light & Magic George Lucase či Pixar Studios. Snad právě proto i lidé z těchto společností čekali se zatajeným dechem, jak si s tímto úkolem poradí. A potom hlavně nad realistickými bitevními sekvencemi mohli jen a jen vzdychat a ptát se: "Jak to WETA udělala?" Odpověď je ...
Massive !
Vývoj tohoto programu začal už v polovině devadesátých let, kdy Peter Jackson uvažoval o remaku King Konga a potřeboval nějakým způsobem tvořit obrovské davy. Podobně jako hromada dalších společností zabývajících se vizuálními efekty i Weta zvolila cestu vytvoření vlastního programu - nástroje pro přímé tvoření davů. King Kong byl později smeten ze stolu, ale Jackson nechal svůj vývojářský tým pracovat dál. Už v té době myslel na další projekt - Pána Prstenů.
Práce Massive na Pánu Prstenů je animovat bitevní scény s tisící, někdy i stovkami tisíc, bojovníků. Úžasné na celé věci je, že každá postava ne scéně má vlastní "mozek" - nejde o žádné tupé modely, jako ve většině animací. Každý bojovník je jako postava z počítačové hry a má vlastní instrukce kam běžet a na koho zaútočit. Animátor klikne myší a sleduje, jak se akce rozvíjí ...
Labrie vysvětluje: "V základě je tu nástroj pro 'budování mozku', který vám umožňuje definovat vlastnosti postavy. Dobře, vezměme si třeba Skuruty, druh bojovných skřetů. Pomocí motion capture (snímání pohybů reálných osob) jsme si navrhli druh pohybu pro Skuruty, jejich techniku boje. Nasnímáme spoustu různých pohybů - útok shora, útok zespoda, krytí shora, krytí zespodu, chůzi, běh, smrt."
Weta zaznamenává až 200 různých pohybů pro každý individuální typ bojovníka. Pohyby jsou umístěny dohromady v "pohybovém stromu" a zpřístupněny mozku postavy. A když jsou všechny pohyby nasnímány, každý Skurut dostane své instrukce a bitva může začít.
"Mrskneme jich do scény 5 000. Nebo 10 000. A klidně i 50 000. Vidí a slyší, takže mohou komunikovat jeden s druhým a reagovat na okolní prostředí. Dokáží rozlišit nepřítele podle barev na oblečení, zaútočit na ně ... a taky umřít. Mají pojetí o 'zbývajících životech', pracují s faktorem věku. V celém systému funguje dokonalá dynamika, takže při běhu se jim třepotá oblečení a poskakují vlasy. V průběhu boje se mohou ušpinit v závislosti na terénu, kde se bitva odehrává."
"Máme nástroj, který do všeho zanáší velkou variabilitu. Takže když do sekvence dáte 5 000 Skurutů, nebudou všichni vypadat stejně. Jeden bude vysoký a druhý malý, jeden ponese meč na rameni a druhý jej bude držet dole. A to všechno se teď děje automaticky."
Takže jak vypadá výsledek? "Vypadá to opravdu dobře a řeknu vám, film druhý a třetí jsou ... (Labrie se odmlčí, nechce moc prozradit) ... jsou tam obrovské bitevní sekvence. Massive se na těchto filmech opravdu pocvičí."
Související články:
Software na vizuální efekty použitý pro Pána Prstenů:
Alias|Wavefront: Maya
- 3D animační nástroj
- 63 licencí
- Maya je používána skoro na všechno. Její schopnosti jsou vidět ve filmech jako Final Fantasy, Star Wars: Epizoda I, Mumie či Wild, Wild West
Nothing Real: Shake
- Nástroj pro komponování efektů s realitou
- 45 pracovních licencí, 140 licencí pro rendering
- Široce využívání, například pro Harry Pottera a Kámen Mudrců, Matrix, Pearl Harbor, Titanic či Gladiátora.
Side Effects Software: Houdini
- 3D animační software
- 10 licencí
- Použity pro Mumii II, X-Meny, Muže bez stínu, Fantasii 2000 nebo Matrix.
Pixar: RenderMan
- Renderovací software
- licence na až 232 bežících procesů
- Výtvor Pixar Studios. Použito pro Matrix, Jak přicházejí sny, Titanic, Forresta Gumpa, Jurský Park, Smrt jí sluší, Terminátora 2 nebo Propast.
Discreet: Inferno
- Komletní souprava na vizuální efekty
- Na LOTRa využita jedna pracovní stanice Silicon Graphics Discreet Inferno (která přijde na jeden a půl milionu novozélandských dolarů)
- Použita třeba i pro Gladiátora, Muže bez stínu, Dokonalou bouři, Titanic, Den nezávislosti, Star Wars: Epizodu I, Matrix, ...
Krom špičkových pracovních stanic, na kterých grafici za použití těchto programů pracují, je potřeba i něco, co jejich díla připraví do konečné filmové podoby. A tím je ...
"renderwall" - obrovská "počítačová zeď" s celkem 210 stroji. Každý obsahuje dva procesory Intel taktované na 1GHz. Větráky na 420 čipech hučí a zní to jako když "dychtivý pes očekává rozkazy svého pána". A ty přicházejí právě ve formě úkolu zkompilovat dohromady jednotlivé dokončené sekvence filmu, dát do kupy vizuální efekty s natočeným materiálem.
Loga z Pána Prstenů už má v nabídce i Oskar
Jak se liší od těch, co nám už nějakou dobu nabízí Paegas (náhledy)? Pomineme li, že odporně vypadá nabídka operátorů obou, loga Oskarácká jsou přeci jen o trošku snesitelnější. V propagačních materiálech jsou honosně popisována takto:
Pán prstenů inspiroval u Oskara celou novou galerii log a obrázků na displej. Jste-li fanoušky Tolkienova díla, jsou tahle loga a obrázky pro vás prostě nutností!
Jestli víte, kdo je to Sauron, Gandalf, Legolas nebo Aragorn, pak už není třeba vám říkat víc. Oskar rozšířil svou sbírku log a obrázků o novou galerii s motivy z této legendární knihy a kultovního filmu.
A vypadají pak takhle: