KAMERY VE STŘEDOZEMI
Dokumentární materiál z rozšířené edice Dvou věží.
Pozn. verlit:
Snažila jsem se při překladu vystihnout náladu. Jelikož je hodně točených rozhovorů
živých a bezprostředních, ti, kdo mluví, se často opakují, zasekávají nebo nedokončují
věty, což jsem v překladu zachovala.
Filmové dialogy, které se občas objeví v dokumentu, jsou odlišeny kurzívou,
stejně jako instrukce apod., které nejsou natáčené ve studiu. Kurzívou jsou
také psány názvy lokalit. Filmové dialogy jsem zpočátku překládala, ale pak
jsem přestala, protože jsem si nebyla jistá přesným zněním českého překladu.
Věřím, že vám to nebude vadit.
Překlad vychází z anglických titulků, které už jsou samy o sobě trochu zestručněné,
takže nemusí vždy zachycovat doslova to, co říká příslušný herec, režisér apod.
Obsah sdělení je samozřejmě zachován.
Překládala jsem z titulků při zpomaleném chodu, takže
jsem paralelně neslyšela zvuk. Občas se stává, že začne hovořit nová osoba a
její jméno se objeví v titulcích až po chvíli. V ojedinělých případech se proto
může stát, že několik vět připisuji někomu jinému, než kdo už v tu chvíli mluvil.
Omlouvám se, ale neměla jsem už sílu znovu celý dokument poslechnout a tyhle
drobnosti opravit. Pokud na nějakou narazíte, napište mi a já to dám do pořádku.
Věřím, že vás to nepřipraví o zážitek!
Případné poznámky a komentáře k textu můžete posílat na adresu: verlit@centrum.cz,
případně se zapojit do diskuze u článku, v Taverně na fantasy-scifi.net nebo
fóru zde na webu.
Zde v článku jsou pouze první dvě stránky!
Celý dokument (30 stran) stahujte zde: Word
DOC 85 KB
BARRIE M. OSBORNE/Producent
Všechny tři filmy jsme natočili najednou. Je pro mě nemožné, oddělit od sebe
zkušenosti s jejich natáčením. Produkční období filmování.
ZANE WEINE/Unit Production Manager
Pokud natáčíte, dejme tomu, romantickou komedii nebo přímočarý, nenáročný film,
trvá to tak 9-12 týdnů. Velký akční film se natáčí tak 16-20 týdnů. My jsme
natáčeli 14 měsíců. Ve chvíli, kdy jsme se dostali k natáčení základu Dvou věží,
začali jsme se rozdělovat do menších týmů. Měli jsme natáčecí tým pro Froda
a Sama, další pro Aragorna, Legolase a Gimliho a ještě další pro Smíška, Pipina
a Stromovouse.
ELIJAH WOOD
Byla to tak odlišná zkušenost od natáčení Společenstva. Bylo to doslova rozbití
Společenstva v tom smyslu, že každý z nás se teď vydal na svoji vlastní cestu.
VIGGO MORTENSEN
Už jsme spolu po dlouhé časové úseky nebyli. Pracovali jsme tvrdě, ale každý
někde jinde.
DOMINIC MONAGHAN
Připadalo nám to, jako že teď obděláváme svoje vlastní pole. Že teď procházíme
naším vlastním příběhem.
BARRY OSBORNE/Producent
Produkce se stala mnohem rozsáhlejší a bylo mnohem těžší ji řídit. Byli jsme
daleko víc rozstrkáni do různých koutů země. A zároveň jsme chtěli, aby byl
film jednotný. Jediný způsob, jak toho dosáhnout, bylo, aby ho režíroval skutečně
jen jeden muž. A to byl Peter. Takže když jsme rozeslali na různé strany ty
natáčecí týmy, potřebovali jsme, aby měl Peter možnost kontrolovat, co ostatní
týmy dělají.
ZANE WEINE/Unit Production Manager
Měli jsme satelitní spojení a jednotlivé natáčecí týmy měli své vlastní satelitní
paraboly.
NEZNÁMÝ TECHNIK
Tohle je vysokonapěťový UHF vysílač, kterému říkáme mikrolink. Spojuje nás se
satelitem.
Pokud budeme někde na Jižním ostrově, Peter může dostat v přímém přenosu informace
o tom, co se děje v druhém týmu na Severním ostrově. Může sedět před svým monitorem
a dívat se na to, co dělají.
Pojďte se mnou, já vám to ukážu. (Kus seběhne a obrátí se zpět). Právě jsem
si vzpomněl, že Peter je tu dneska s námi, takže nemusíme signál nikam posílat.
Byla by to hloupost!
BARRY OSBORNE/Producent
Vzhledem k tomu, že jsme natáčeli na tolika velmi odlehlých lokalitách, opravdu
jsme vypadali jako cestující cirkus. Byla to pořádná výprava (záběr na tančícího
skřeta).
ZANE WEINE/Unit Production Manager
Někdy to bylo pěkně hnusné, špatné počasí, měli jsme armádu náklaďáků, které
neustále potřebovaly opravy. Vozili jsme lidi v helikoptérách na natáčecí místa
na vrcholcích hor. Bylo to pěkně náročné, ale byla to zábava. Nikdy to nepřestala
být zábava. A Pete a Barrie pracovali právě tak těžce, jako kdokoli z nás. Takže
tím dávali příklad zbytku týmu i hercům.
ANDREW LESNIE/Director of Photography
Vždycky věřím, že pokud je atmosféra za kamerou opravdu dobrá, kreativní a plná
energie, pomáhá to stvořit atmosféru, osobitost filmu.
JOHN RHYS-DAVIES
PJ nedal nikdy najevo ani na chvilku nespokojenost nebo rozčilení nebo netrpělivost
nebo něco podobného. Měli jsme jen tři nebo čtyři hodiny spánku zhruba po dobu
14 měsíců, ale on tam vždycky byl, vždycky trpělivý, vždycky věděl, co chce
a tak jsme pokračovali dál a dál přes stránky scénáře a věděli jsme, že vytváříme
mistrovské dílo.
EMYN MUIL
Mount Ruapehu, Tongariro National Park
Sam: Mordor, jedno místo ve Středozemi, které nechceme vidět zblízka a
přitom se právě tam nemůžeme dostat.
PETER JACKSON
Emyn Muil byl z valné části filmován na sopce Ruapehu, kde je malá, nádherná
oblast se špičatými skalisky, kde jsme natočili docela hodně scén.
Sam: Lembas...a podívejte! Další lembas!
PETER JACKSON
Jednoho dne jsme filmovali dialog mezi Frodem a Samem a najednou odpoledne se
zatáhly mraky a zničehonic nás úplně zahalily. Nemohli jsme pokračovat v natáčení,
ale napadlo nás, že to má fantastickou atmosféru. Bylo to úžasné.
SEAN ASTIN
Bylo to opravdu strašidelné a krásné zároveň a Peter najednou povídá: "Pojďme
natáčet."
RICK PORRAS
Chytili jsme jednu kameru, ruční kameru a asi tucet nás vylezl nahoru na skály
s Elijahem a Seanem. Natočili jsem skvělý materiál. Vyšla z toho fantastická
sekvence, za použití velice prosté technologie. Byla to taková ta věc, kterou
byste mohli udělat při natáčení filmu s hodně malým rozpočtem.
ELIJAH WOOD
Opravdu jsme využili možností té lokality a jak to tam vypadalo právě toho dne
a bylo to skvělé, ale taky bylo zatraceně hnusně zima.
SEAN ASTIN
Všechny ty pocity, které máte při natáčení ve skutečném prostředí můžete jako
herec absorbovat do svého vědomí a potom je, doufejme, můžete vyvolat z paměti,
když natáčíte v interiéru, kde je díky osvětlení a polystyrenovým skálám 100°F.
ELIJAH WOOD
Dvě třetiny natáčení Pána prstenů jsme strávili v těch obrovských skalnatých
interiérech, aspoň nám to tak připadalo. Byly to pořád ty stejné skály, znova
a znova.
SEAN ASTIN
Když nebylo některé natáčecí místo dostavěno v termínu a Peter musel čekat,
standardní záložní plán byl - postavme nějaké polystyrénové skály a natočíme
něco se Samem a Frodem.
ELIJAH WOOD
Přijeli jsme na natáčecí místo a podívali jsme se na sebe a řekli si: "Tak
jsme zase tady v další várce skalisek."
SEAN ASTIN
Bylo to monotónní a bylo to svým způsobem otravné, protože to bylo pořád totéž,
každý den, což bylo ale zároveň perfektní, perfektní pro naši cestu. Protože
to bylo přesně to, čím hrdinové procházeli.
Víte, ten pocit, že se ztratili, na začátku Dvou věží, to bylo přesně to, co
jsme skutečně cítili každý den v těch interiérech se skalisky. Opravdu to přidalo
na reálnosti tomu, čím Frodo a Sam procházeli.
SEAN ASTIN
Když se Frodo a Sam poprvé setkají s Glumem, je to opravdu důležitý okamžik
v příběhu. A Peter se chtěl ujistit, že to bude ztvárněno na plátně naprosto
dokonale. PJ miluje ilustrace Johna Howea a Alana Lee.
Zde v článku jsou pouze první dvě stránky!
Celý dokument (30 stran) stahujte zde: Word
DOC 85 KB