Sběratelská karetní hra - The Lord of
The Rings TCG
Jako reakce na nedávný článeček informující o
počítačové hře na motivy karetní hry LOTR TCG mi přišel
mimo jiné mail od společenosti Blackfire, ve kterém splňují
přání čtenářů vyjádřené v komentářích - dozvědět
se o karetní hře více. Samozřejmě doufají, že i díky těmto
informacím nalákají do hry další lidi :o) 26. - 29. září
v Letňanech, kde se koná Veletrh hraček, si můžete u stánku
C 120 projít instruktáží a zkušební hrou zdarma. Tato hra, stejně jako mnoho dalších věcí, je komerce. Ale v tomto případě docela "vkusná". A u Společenstva se díky kartičkám ještě před filmem prozradila spousta věcí. Tak snad se něco podobného povede i u Dvou Věží.
Tři prsteny pro krále elfů pod nebem,
Sedm vládcům trpaslíků v síních z kamene,
Devět mužům, každý je k smrti odsouzen,
Jeden pro Temného pána, jenž sídlí na trůně
v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem.
Jeden prsten vládne všem, Jeden jim vše káže,
Jeden všechny přivede, do temnoty sváže
V zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem.
Známý citát z trilogie Pána prstenů
zahajuje dnes první z řady článků zabývající se poměrně
novou, a velmi úspěšnou karetní hrou, The Lord of The Rings
TCG. Ta pochází z „dílny“ společnosti DECIPHER
(tvůrce například karetních her s tématikou STAR TREK a STAR
WARS) a jak již její název napovídá, je vytvořena na
základě stejnojmenného díla J.R.R. Tolkiena i kritikou a
obecnou veřejností kladně přijatého jeho filmového
zpracování.
Pojďme se ale vrátit na úplný začátek. Pozorní
čtenáři nepochybně namítnou, že již jedna karetní hra na
motivy Středozemě existovala,a že se jednalo o zajímavý a
vůbec ne špatný počin. S tímto tvrzením mohu jen souhlasit.
Mluvíme o již několik let uzavřené hře Middle Earth TCG od
společnosti I.C.E., která patřila mezi první generaci
karetních her po uvedení legendárního Magic:The Gathering, a
objevila se již v roce 1995. V tomto případě ale tvůrci hry
použili od samotného počátku všechny díla pana Tolkiena od
Hobbita až po Nedokončené příběhy. Svého času, to jest v
létech 1996/97 byla tato hra poměrně hojně rozšířena i v
našich zeměpisných šířkách a délkách, nicméně se v
současné době nachází bohužel již na okraji zájmu (nechť
mi její hráči prominou). Jejím kladem bylo pěkné
zpracování hlavní grafiky v podobě kreslených ilustrací,
značný počet vydaných karet a maximální snaha o
přiblížení se prostředí a podmínkám celé Středozemě.
Na druhé straně příliš komplikovaná a upravovaná pravidla
i používání kostek zřejmě bránily trvalejšímu udržení
se na výsluní. Poslední kapkou byla ztráta licence spojená s
vyhlášením úpadku, ale to se již dostáváme mimo rámec
tohoto článku.
Zde bych chtěl vyvrátit jedno zažité tvrzení z
poslední doby, které velmi často slýchávám. Decipher
rozhodně nepřipravil I.C.E. o licenci, protože ta byla již v
době přípravy celého projektu „volná“ (tedy za hezkou
sumičku peněz). Nicméně, těsná spolupráce Decipheru s New
Line Cinema v minulosti při vydání poněkud šílené karetní
hry „Austin Powers: Špion, který mě ojel“, připravila
půdu pro získání této, bezesporu dlouhodobě nosné licence
a pomohla odrazit zájem i mocného konkurenta Wizard of The
Cost.
The Lords of The Rings (dále jen LoTR) naopak využívá
po grafické stránce stopáže z filmové trilogie Pána
Prstenů, tedy přesněji prozatím uvedeného prvního dílu.
Zavádí nás mezi členy Společenstva prstenu, tvořeného
Svobodnými lidmi mnoha kultur (hobitů, lidí, elfů,
trpaslíků apod.) a společně s nimi prožíváte téměř
celé jejich dobrodružství, kdy se budete snažit všemi
prostředky ochránit držitele prstenu pana Froda Pytlíka proti
všem nástrahám při jeho putování a posléze se pokusit
doručit prsten až na Mount Doom. Zároveň však budete
vystupovat proti spoluhráči či hráčům jako zástupce mnoha
Stínových kultur ovládaných mocným Sauronem nebo padlým
čarodějem Sarumanem, a snažit se postup jejich Společenství
zastavit nebo zpomalit. Ano, četli jste správně, proti
spoluhráčům, neboť je možné i žádoucí hraní ve více
osobách než jen obvyklých dvou.
Oproti Middle Earth od I.C.E. je tato hra mnohem
rychlejší a akčnější, není však možno říci že
jednodušší. Hráči mají ve svých balíčcích zamíchány
oba typy karet – Svobodných lidí i Stínů a v průběhu
jednoho kola se zapojují do hry všichni bez rozdílu.
Základní sada (THE FELLOWSHIP OF THE RING) obsahuje 365
karet s vysokou sběratelskou hodnotou, prodávaných v
starterech o 63 kartách, obsahujících vše potřebné pro
kompletní hru (a to myslím zcela vážně). Jsou připraveny
dva typy starterů s tématy postav Aragorna a Gandalfa a dále
doplňkové 11-ti karetní boostery. Pro lepší zahájení
velkého dobrodružství jsou k dispozici i tzv.De-lux startery,
obsahující rovněž 63karet (s tématy hobitů a prstenových
přízraků), jeden booster navíc a sadu potřebných
skleněných tokenů, vše zabaleno do krásných ozdobných
krabiček s motivy jednotlivých kultur Středozemě.
K dnešnímu dni jsou již na světě i dvě rozšiřovací
sady každá čítající po 122 kartách. První z nich, MINES
OF MORIA přinesla hráčům nové premiové karty Gandalfa a
Gimliho, posílení kultury trpaslíků a další variabilitu do
tzv.skřetích balíčků postavených na kultuře Morie.
Druhá, REALMS OF ELF LORDS vydaná minulý měsíc
pak premiové karty postav Boromira a Legolase, z pojmenování
sady vyplývá jednoznačné posílení kultury Elfů a
Isengardu.
K dispozici pro všechny zájemce je pochopitelně
zkrácený i plný překlad pravidel v českém jazyce včetně
kompletního překladu textů na jednotlivých kartách. Ten je
možno nalézt na webové stránce společnosti ADC Blackfire Entertainment
s.r.o., případně jsem schopen je na požádání zaslat ve
formě přílohy e-mailu. Podobně, na e-mailové adrese red-65@volny.cz stále funguje
tzv poradenský servis pomáhající při upřesňování
pravidel, výkladu textu jednotlivých karet a mnoha dalších
užitečných věcí.
Pouze pro doplnění (a také pro nadšené sběratele)
ještě uvádím, že souběžně s vydanými kartami existují i
počtem stejné sady v tzv.foilovém provedení (včetně
prémiových karet), což je speciální tisková úprava na
“metalické” fólii. Nalezneme je pouze v doplňujících
baleních na místě běžné karty s frekvencí cca jedné
foilové karty v každém šestém balení. Raritnost karet je
opět zachována, běžná foilová karta se vyskytuje cca v
každém 13 balíčku, málo běžná v každém 18 a raritní v
každém 26 balíčku. Podotýkám, že uvedené průměry nelze
přímo vztahovat na jeden box čítající 36 boosterů, ale
jsou vypočteny na celý tiskový náklad.
Cíl hry je jasný, dostat své Společenstvo a hlavně
nositele prstenu (Froda, ale i za určitých okolností Sama) na
poslední místo ve hře ve stavu fyzického bytí, nenechat
“zkorumpovat” nositele prstenu jeho zhoubným vlivem, a na
druhé straně zabránit stejnému úspěchu Společenstvu
protihráče či protihráčů.
Celkem jasné, že. Ale zcela upřímně, občas je to
náramná fuška. Problém spočívá v zachování správné
rovnováhy. Čím více posilujete své Společenstvo a
postupujete blíže k zemi Mordor, tím dáváte více možností
protihráči či protihráčům vyložit silnější a
početnější služebníky Šera. Designeři hry zde uplatnili
jeden velmi zajímavý a doposud unikátní prvek v karetních
hrách, a to společný Zdroj šera, do kterého jeden hráč v
průběhu jednoho kola přispívá a druhý z něho naopak
čerpá. I zde platí fyzikální zákon akce a reakce.
Nepodceňujte v žádném případě sílu, speciální
vlastnosti a časná vykládací místa prstenových přízraků
- Nazgulů; početnost, regeneraci a dravost skřetů z podzemí
Morie; údernost a velmi nepříjemné navýšení hodnot
poranění způsobovaných všemi služebníky Sarumana,
míšenců lidí a skřetů - Uruk-hai a v neposlední řadě i
morgulských skřetů nacházejících se pod přímým vlivem
Saurona. Od všech očekávejte smrtelné nebezpečí. To
nehrozí jen v přímém fyzickém ohrožení nositele prstenu.
Existuje totiž nespočet dalších karet, které působí tak,
že si nositel musí jediný prsten nasazovat mnohem častěji
než je záhodno. V tom případě se hodnota jeho odolnosti
snižuje a snižuje, až se plně podrobuje vůli Saurona. No, a
je po hře.
Prozatím máme k dispozici pro hru devět kultur
Středozemě (5 Svobodných lidí a 4 Služebníků Šera) a
jednu sub-kulturu (Isengardští skřeti) a záleží pouze na
nás jak z daného výběru namícháme tu správnou směs.
Podotýkám, že nejsme omezeni počtem karet v herním balíčku
(minimum je však 60 karet), jen musíme zachovávat stejný
poměr karet Svobodných lidí a služebníků Šera. Do herního
balíčku nikdy nepočítáme Froda a jediný prsten, ani devět
karet v balíčku putování. Většinou se hraje s vyšším
počtem karet, mezi 70 a 80, protože se tu setkáváme ještě s
další nepříjemností, celkem častým nuceným diskardem z
ruky nebo herního balíčku. Pokud dolíznete poslední kartu,
pokračujete dále ve hře jen se zbylými kartami v ruce a na
stole.
Typická hra začíná sázkou o určení zahajovacího
hráče a dalšího pořadí u stolu (a nejde pouze o to).
Potíž je v tom, že počet vsazených tokenů se stává bez
ohledu na celkový výsledek sázky počátečním zatížením
Vašeho nositele prstenu. U tohoto typu hry, tzv.adventure, je
výhoda prvního tahu nesporná, ne však stoprocentně
rozhodující. Pokud uspějete, vyložíte na stůl ze svého
balíčku putování první místo (pro jeho sestavení před
vlastní hrou máte na výběr z celkem 48 míst, číslovaných
1 až 9) a pokud můžete využít jeho herní text, tím jen
lépe.
Poté máte právo vyložit vedle Froda a jediného prstenu
ze svého balíčku další společníky do celkového počtu 4
stínových bodů. Celá hra je členěna do sedmi postupných
fází. Ve své fázi Společenstva vykládáte nové
společníky, spojence, karty vlastnictví a podmínek. Do hry se
v další postupné, stínové fázi zapojuje i protihráč či
protihráči a vykládají služebníky Šera, vlastnictví apod.
Na řadu přicházejí manévrovací a lukostřelecká
fáze, v které máte šanci trochu snížit odolnost Vašich
nepřátel a naopak, a tak si připravit jednodušší postup k
dalším místům. Nejdůležitější jsou přiřazovací a
bojové fáze, kde již jsou jednotlivý členové Společenstva
zapojení do přímých šarvátek se služebníky. Určité
zpestření těchto fází je hraní karet událostí z ruky,
které občas dokáží pěkně zamíchat osudem. Pokud Váš
nositel prstenu přežije, dostanete šanci dorovnat
předepsaným způsobem počet karet v ruce v tzv.sjednocovací
fázi a role hráčů se poté prohodí.
Členy svého Společenstva můžete léčit v průběhu
putování na dvou místech, tzv.útočištích (místa
označená číslem 3 a 6), kde nabírají sílu a odvahu.
Střezte se ve hře mnohého, ale určitě buďte velmi opatrní
na, v současné době, jediném dostupném místě č.5, můstku
přes Khazad-Dům v podzemí Morie – i bez Balroga tam bývá
značné horko.
Pro vyzkoušení výše popsaných základních herních
mechanizmů mohu bez zaváhání doporučit předpřipravené
základní balíčky dostupné ve všech vydaných sadách,
které obsahují vše potřebné pro tzv.zkrácenou hru
končící na sedmém místě, prémiové karty hlavních postav;
a navíc naleznete v každém z nich ještě náhodně vložené
tři raritní karty. Docela dobrá sestava za přiměřenou cenu.
V plném běhu jsou již více než půl roku po celém
světě, včetně České republiky, tzv.hodnocené turnaje,
které se započítávají do světového žebříčku a jsou
sponzorované drobnými cenami v podobě foilových karet pro
tři účastníky samotným výrobcem hry, společností Decipher
Inc. S radostí musím konstatovat, že naši hráči se ve
světové konkurenci rozhodně neztrácejí.
V tomto roce již u nás proběhly dva teritoriální
turnaje s mezinárodní účastí a více než 80
„obyčejných“ turnajů od Ostravy po České Budějovice. V
létě se bude konat první mistrovství Evropy a na podzim i
světové klání. Zajímavou specialitou je i mistrovství
světa týmů, pořádané v německém Essenu při
příležitosti pravidelného hračkářského veletrhu a kam se
kvalifikuji účastnící podle umístění na národním
žebříčku.
O budoucnost hry je spolehlivě postaráno, DECIPHER již
ohlásil první část “výrobního” programu až do konce
roku 2004, zahrnující prozatím základní sadu a 8
rozšiřovacích expanzí, o speciálních produktech jako
antologie apod. nemluvě.
Mimochodem. LoTR byl vyhlášen karetní hrou s nejlepším
herním systémem a grafickým designem za rok 2001. Prodejností
dokonce předčil v prvních měsících tohoto roku i hvězdnou
stálici na poli karetních her, již zmiňovaný Magic a v
současnosti mu patří trvale druhé místo s velkým náskokem
před zbytkem pelotonu.
Nutno ovšem připomenout, že do rámce získané více
než 10-ti leté licence na karetní hru patří i další
Tolkienovy díla Hobbit a Silmarillion. Máme se tedy na co
těšit. Rozhodně nelze očekávat, že by zájem o tuto hru
skončil po vydání posledního filmu trilogie, jak mu
někteří nevěřící Tomášové předpovídají.
Závěr? Zajímavý a ojedinělý herní systém, báječná
grafika, možnost vícehry (osobně doporučuji trojhru), již
značné celosvětové rozšíření hry, slušné hráčské
zázemí i v tuzemsku a silný námět. Co požadovat více?
Rozhodně ji lze doporučit bez zaváhání, a kdo nevyzkouší,
neposoudí.
Vítejte v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem.
Jindřich Nepevný
Jak vlastně ty karty vypadají?