Dvě Věže - v podstatě kompletní děj prozrazen!
Na těchto
stránkách najdete skvělou recenzi na Dvě Věže, kterou se pro vás
pokusím do zítra přeložit. Jako ochutnávku jsem vypíchl několik zajímavých
bodů.
- Saruman na konci Dvou Věží neumírá! Často rozebírané "nabodení"
byla pouze fáma a přinejlepším jej uvidíme až v Návratu Krále.
- Uvidíme kompletní likvidaci Balroga a přerod Gandalfa Šedého v
Gandalfa Bílého!
- Glum je podle všeho dosud nejlepší ukázkou počítačem vytvořené
postavy a hravě strčí do kapsy Yodu, Jar-Jar Binkse nebo skřítka Dobyho
z Harry Pottera.
- Budeme svědky schizofrenního Gluma - Sméagola, a to hned dvakrát.
- "Zamilovaná" část filmu je nakonec naprosto minimální.
- Faramir je podstatně "temnější" než v knize. Chce, stejně
jako jeho bratr Boromir, odvést Froda do Gondoru a použít Prsten v boji
proti Sauronovi. Názor změní až ke konci. Úprava této postavy je
jedním z mála skutečně kritizovaných míst filmu.
- Fantasticky působí a vypadají i nosiči Nazgúlů, kteří jsou trochu
podobni drakům.
- Scéna Aragornova souboje se skřetem na Vrrkovi probíhá tak, že se mu
podaří skřeta srazit a na vrrka sám přesedne, ale ten se s ním zříti
ze srázu. Théoden a další považují Aragorna za mrtvého, tomu se však
podaří vyváznou (spadnou do řeky).
- Pro "uvolnění napětí" je ve Dvou Věžích používán Gimli
(ve Společenstvu to byli Smíšek s Pipinem). Působí trochu
"komicky", ostatně scéna s házením v Helmově žlebu zde již
byla popisována.
- Uprostřed filmu je jakýsi "opožděný prolog", ve kterém
Galadriel promlouvá k Elrondovi a dalším shromážděným. Popisuje aktuální
situaci ve Středozemi. Jak to vypadá se Sarumanem, Sauronem, Frodem a dalšími.
- V Helmově žlebu opravdu budou elfové pod vedením Haldira (který zde
také zemře).
- Frodo je odveden do Osgiliathu, kde uvidíme scénu, ve které se mu létající
Nazgúl snaží uzmout Prsten, ale je sestřelen hraničáři. Někdy v té
době také Faramir mění své rozhodnutí a Froda pouští.
- Pro Smíška a Pipina končí film u Železného pasu, který byl při útoku
Entů zatopen.
- Pro Aragorna a jeho společníky je závěrem vítězství v Helmově žlebu,
kam dorazí Rohanské posily.
- A úplným závěrem je schizofrenní Glum, který vítězí nad svým lepším
já Sméagolem a rozhoduje se hobity zabít. Ale nechce to udělat sám,
zajistí to za něj "Ona" ...
- Podle všeho jsou Dvě Věže geniálním filmem, který ale nemůže obstát
sám o sobě. Potřebujete k němu vidět Společenstvo a bez Návratu Krále
prostě nebude kompletní. A tak to má být ...
Hlavní kameraman Andrew Lesnie mluvil o výrazných scénách a místech
Dvou Věží!
V prosincovém čísle časopisu American Cinematographer vyšel obsáhlý
rozhovor s mužem, jenž byl zodpovědný za kameru v Pánovi Prstenů, a za svůj
výkon ve Společenstvu dostal i Oscara. Na následujících řádcích najdete
překlad několika zajímavostí o Dvou Věžích. Valná většina článku se
jinak týkala technických detailů o způsobu natáčení a tak podobně.
"Ve filmu je mnohem méně nádherných míst typu Kraje, Roklinky či
Lothlórienu. Středozem se řítí do temných časů a postavy bojují o světlo
na konci tunelu, takže film musel být mnohem realističtější a agresivnější
než Společenstvo. Celkový pocit je méně magický a příběh se tříští
na menší kousky."
"Aragorn není pouze na cestě vstříc svému osudu, ale zároveň i
miluje Elrondovu dceru Arwen, která ho přežije. Tahle záležitost se dostává
do popředí vždy, když je Aragorn blízko smrti. Vidíme ji z pohledu jakýchsi
"snových částí". Pro jejich vizuální ztvárnění jsme se
dostali na hodně abstraktní úroveň ve scénářích, které ukazují, jak
postava vnímá svou smrtelnost."
Při postprodukci byl pocit "plíživé hrozby" zvýšen tak, že
"čím více hněvu či strachu postava cítí, tím falešnější se jí
věci zdají" (scény s Faramirem?)
Lidé jsou prezentováni jako rasa pohanská a feudální. "Když jsme
natáčeli scény v Rohanu, stále jsem si říkal, že to musí vypadat středověce.
Barvy a make-up tíhly k přírodně zelené a hnědé." Zajímavým problémem
se stalo "znovuzrození" krále Théodena. "Saruman a Červivec
doslova podlamují Théodenovo zdraví." Ve filmu se snažili vytvořit
vzhled, jako kdyby "život odkapával z blednoucího Edorasu."
Po Gandalfově zásahu se život a barvy do Zlaté síně navrací. Pro noční
interiéry Lesnie použil teplá světla tvořená loučemi a svíčkami. Snažil
se v osvětlení vyhýbat výrazným barvám. Vše potřebné bylo případně
později doladěno digitálně.
"Pro scény, kdy jsou Théoden a Gandalf ponecháni o samotě, aby odráželi
povahu smrtelnosti a smutku, kterou válka přináší, jsme naplánovali natáčení
do doby, kdy stín hory kompletně pokryje celou oblast. Pohoří v dálce bylo
bohatě osvíceno pozdně-odpoledním světlem, zatímco postavy v popředí stáli
ve správně tlumeném, jemném světle. Ta scéna pracuje s velmi jemnými
emocemi, takže sedí ji sledovat v tak křehké denní době."
Fangorn, stromy, Entové a Huorni. Obrovská spousta miniatur a modelů v životní
velikosti. Stromovous sám byl pětimetrový robot, který je pro film dokončen
pomocí počítačové animace. Lesnie říká, že Fangorn má být strašidelný,
ale ne děsivý. "Pro mne je to tajuplné místo, jedno z nejstarších ve
Středozemi. Snažili jsme se navodit záhadnou atmosféru, kdy lidé vstupují
do neznámého, ale nechcete, aby byli okamžitě vyděšení, protože to
charakter Entů příliš zjednodušuje."
Frodo se setkává s Ithilienskými hraničáři, v čele s Faramirem, kteří
jej odvedou do soustavy jeskyní skryté za burácejícím vodopádem. Faramir
hledá odpovědi na otázky okolo smrti sudbou pronásledovaného bratra
Boromira. Lesnie ponechal v jeskyních poměrně hutné stíny a temno. "Faramir
zjišťuje, že odpověď na jeho otázky sedí před ním. Ve stejnou dobu
dosahuje vztah Froda a Prstenu kritické hranice."
Lesnie také chtěl co nejjasnější zobrazení bitvy v Helmově žlebu.
"Nechtěl jsem ztratil detaily bitvy. Naopak jsem chtěl uchovat temnotu
atmosféry. Divák musí vidět všechnu brutalitu bitvy. Helmův žleb byl šance,
jak předvést barbarskost skřetů, jejichž úmyslem je úplná
genocida."
"Mrtvé močály jsou děsivé prostředí, ale nechtěl jsem, aby části
z něj byly bezvýrazné a neoriginální, ale zlověstné a znepokojující. Každý,
kdo močály kráčí, má tendenci padnout pod vliv uvězněných duší, což
se stane i Frodovi. Zobrazili jsme močály jako do mlhy zahalené, nepřirozené
místo, kde i sluneční svít je atmosférou oslaben."
Další reklama na Dvě Věže
Po
dvou reklamách z nedávných dní je tu
do sbírky další. Tentokrát uvidíte asi třicetivteřinový sestřih známých
záběrů
z filmu, ale pokud jsem si dobře všiml, tak jsou tam nějaké nové z Helmova žlebu.
- 1.5
MB Real (Herr-der-ringe-film.de)
- 1.5
MB Real (Herr-der-ringe-movie.de)
Glumova píseň - překlad od WeeDee
Originál textu, skladbu ke stažení a překlad od Lollitky najdete v tomto
článku.
Kde světlo jednou bylo, teď temnota dlí.
Kde láska jednou plála, již lásky není.
Neříkej, že navždy sbohem budeš.
Neříkej, že vůbec nesnažil ses.
Slzy, které jsme vyplakali
jsou jako déšť padající k zemi
za všechny lži, co jste nám řekli,
za bolest i těžké břímě viny.
A my dlouho čekat budeme
až tak samotni zůstaneme.
Jsme ztraceni a nelze to už zvrátit,
do našeho domu se nesmíme kdy vrátit.
Na konci samém, samotném,
stanu se, čím měl jsem.
Žádného věrného přítele
nikdy nepoznal jsem.
Nyní už řekneme, že navždy sbohem budeš,
řekneme ti však : Ani trochu nesnažil ses.
Hořké slzy, jež pláčeš teď,
až příliš pozdě se uronily
vzít kruté tvé lži znovu zpět
i osud té bolesti a viny.
Ty jednou se probudíš
a tvář tvá skončí v samotě.
Jsi ztracen, nikdo nehledá tě,
domů se nikdy nevrátíš.
Jsi ztracen.